why42 представя: ЧЕРНО ФЛАМИНГО – ЛИТЕРАТУРА ЗА КИНО, ТЕАТЪР И РЕПЕТИЦИИ
why42 представя: ЧЕРНО ФЛАМИН ГО – ЛИТЕРАТУРА ЗА КИНО, ТЕАТЪР И РЕПЕТИЦИИ
Райнер Вернер Фасбиндер „Боклукът, градът и смъртта”- извън формалния разум
„В живота на всеки човек идва онзи ужасен и в същото време прекрасен момент, проблясващ като светкавица в съзнанието на някои и проникващ като свещена болка в подсъзнанието на повечето -моментът на съзнаването на крайността на собсвеното съществуване.”
Райнер Вернер Фасбиндер
Немският театрален и филмов режисьор Райнер Вернер Фасбиндер е познат на варненската театрална публика от постановката на варненския актьор Стоян Радев „Горчивите сълзи на Петра фон Кант”. Сред поводите да обърнем внимание на анархистичния авторски заряд с марката Фасбиндер е и премиерата на „Свобода в Бремен. Госпожа Геше Готфрид”, състояла се наскоро в Народен театър „Иван Вазов”, подложена на интересен анализ от театроведа Виолета Дечева във вестник „Култура”. За достойнствата на спектакъла няма да се въвличаме в излишна възхита или неодобрение, защото все още не сме се насладили на последния, но драматургията на ръководителя на „Антитеатър” заслужава дълбоко почитание заради смелостта и неукротимостта на тематиките, изследвани от Фасбиндер.
Бутиковото
 издание на Black Flamingo Publishing е преведено от Владко Мурдаров - 
верен преоткривател на немскоезичната литература и култура. 
Сборникът от пиеси „Боклукът, градът и смъртта” се състои от следните 
текстове: „Като капка върху горещ камък” (адаптирана във филм на 
режисьора Франсоа Озон), „Само една филия хляб”, „ Гастарбайтер”, 
„Preparadise sorry now”, „Анархия в Бавария” (текстът е поставян на 
сцената на театъра в Хасково), „Свобода в Бремен. Госпожа Геше Готфрид”(
 постановки в Малък градски театър „Зад Канала” и в Благоевград), „Кръв 
на шията на котката”, „Горчивите сълзи на Петра фон Кант”, „Боклукът, 
гладът и смъртта”. 9 провокативни пиеси, писани през 60-те и 70-те на 
миналия век, някои от които режисирани от автора им в „Антитеатър” в 
Мюнхен.
В драматургичните текстове на Фасбиндер присъства насилието, пророчески артикулиращо се в характерната парадоксалност на 21 век.
 Фасбиндер изисква толерантност спрямо различията на етническа, 
религиозна, социална и сексуална основа. Фасбиндер се бунтува срещу 
еснафското, консуматорското, сексуалното подтисничество и затова в 
пиесите му позицията господар-слуга, положена без строгата конкретика на
 историчността, може да бъде разпозната именно чрез паметта ни за 
историчност. 
Може
 би най-кардиналните му пиеси са „Гастарбайтер”, „Анархия в Бавария”, 
„Кръв на шията на котката”. Сред личните ми фаворити попада „Кръв на 
шията на котката”, заради фантастичния елемент - присъствието 
на Фьобе – изпратена на земята от чужда планета, за да направи репортаж 
за демокрацията при хората. „Фьобе обаче има затруднения, тя не разбира 
езика на хората, въпреки че е научила думите”. В този драматургичен 
текст Фасбиндер експериментира със структурата на диалога, поставя Фьобе
 в ситуации, в които присъствието й макар и физически регистрирано, е 
асимилирано от хората до незачитане на правата й. Тя е невидима за 
очите. На финала Фьобе е като автомат, който придобива възможно 
най-грозните качества на земните обитатели. А те ни подсказват, че 
човешкото същество е неприятно и нещастно творение.
Написаната
 през 1968 г. пиеса „Гастарбайтер”, година по-късно филмирана от 
Фасбиндер, е изключително актуална в ситуацията на „отвореността и 
хумаността” на Европейския съюз, чиито държави и до днес се 
отнасят към чужденците, търсещи препитание сред други икономически 
системи като туземци. В някои от предложените пиеси последователността 
на ситуативността може да бъде интерпретирана в различни режисьорски 
схеми, защото Фасбиндер предоставя пълна свобода на артистите. Пиесите 
на Фасбиндер са сложен лабиринт за опитни, умни и не на последно място 
отворени като чувствителност творчески екипи. Те не са лесно четиво, те 
са като бомба със закъснител, затова не търпят обичайното формално 
тълкувание.
„Желанието
 ми е да се сприятеля с някого, с когото всичко е възможно. Където секс,
 ерос, любов-съзнание - всичко това се намира в постоянно движение, и то
 съсредоточено в една личност.” 
Райнер Вернер Фасбиндер (1945-1982)
Райнер Вернер Фасбиндер
 е театрален , филмов актьор, режисьор и автор - един от най-важните 
представители на Новото немско кино от 70-те и 80-те години. Самоубива 
се на 37 години, когато вече е заснел 44 филма. Сред тях са „Страхът 
изяжда душата“, „Копнежът на Вероника Фос“, „Бракът на Мария Браун“, 
"Марта" "Отчаяние", „Лола“, „Берлин, Александерплац“ и други. Общото 
мнение на критика и зрители гласи: „Райнер Вернер Фасбиндер е хулиган, 
ранима душа, алкохолик, наркоман, женкар и хомосексуален, а на всичко 
отгоре един от най-добрите в световното кино до днес.”
Елица Матеева
Една статия от: www.why42.info  публикувана на 17.02.2014 



