„Зимен сън”- енциклопедия на човешкия живот
„Зимен сън”- енциклопедия на човешкия живот
Съществуването, според Нури
Джейлан, представлява безмислено изговорени дълги диалози, останали без
публика, но и без отговор. Последният филм на Нури Билге Джелайн „Зимен
сън” е вцепеняващо тричасово пътешествие в обърканите дълбини на душата.
Съвременникът му е знаещ, любопитен към света на околните мислител, който
вместо да впрегне рационалността си в прогресивна цел, търси оправдание в
предварително изгубени, несъстояли се каузи.
Надявам се новата му творба (отличена със Златна палма и Наградата на критиката (FIPRESCI
Prize) в Кан 2014да бъде показана на София филм фест през 2015-та, защото Нури Джейлан бе гост на форума преди три години и тогава
„Имало едно време в Анадола” бе посрещнат с голям интерес в София и във Варна в
рамките на филмовия форум. Писала съм за режисьора подробно по повод този филм
в бр.10, 2012 във Formalno.com.
„Зимен сън” държи в напрежение, не ти
дава покой,
въпреки че действието се характерезира с големи дължини, а зад диалозите сякаш
няма нищо действено, но както в творчеството на Чехов, което е повод за
създаването на филма, статиката е истински данимит, пораждащ лавина от
отношения.
„Най-добрата школа за режисьора е: гледането на кино, киното на другите и
възможността да бъде на снимачната площадка. В процеса на работата се овладяват
тънкостите.”*
.jpg)
„Чрез диалога показвам как езикът умъртвява комуникацията
между хората. В „Зимен сън” има много диалози, но всички те в себе си са една
голяма лъжа.”**
В „Зимен сън” има и още една история,
смислово преплетена с тази на Айдин и близките му - историята на едно семейство, наемател на стара, почти непригодна
за живеене къща, собственост на Айдин. Семейството на братята Исмаил и Хайдет е
бедно, прехранва се от заплатата на ходжата Хайдет, а брат му Исмаил е бивш
затворник, който поради затворническото си минало не може да започне никъде
работа. Един счупен прозорец, дължим наем и още няколко съдбоносни срещи между
Хайдет (Айбек Пекан), Исмаил (Неджат Ишлер), Айдин и Нихал показват истинската
същност на Айдин - той е обикновен грешник, подобно на себеподобните си, но е
забравил стария мотив, че преди да съдиш другите, първо е добре да разбереш
своята душа и нейните кривици. Актьорът Неджат Ишлер е познат на българското
кино от филма „Откраднати очи”, където партнираше на актрисата Весела Казакова.
В „Зимен сън” всеки е в плен на безкрайна
словесна война с другите, без да осъзнае, че пропилява живота си.
„Моето спасение от живота е изкуството,
защото то е безкрайно и чрез него може да се даде смисъл. Изкуството не може да
се изчерпи, да пресъхне и това е най-важното според мен. И всяка житейска
трудност може да се развие в определено изкуство, да се преобразува чрез него.
Ето защо смятам, че изкуството е родова терапия.”***
Казват, че творчеството на Чехов е
енциклопедия на човека, разкриваща всички кътчета на същността му, струва ми
се, че ако продължим тази мисъл по посока на филмите на Нури Джелайн, ще
открием, че в „Зимен сън” енциклопедията е описала и „казала” всичко, което би
трябвало да знаем за изпълненото с противоречия човешко същество.
*, **,*** - мисли на Нури Джелайн
за киното
С пожелание за здраве, благодат и успехи
през настъпващата 2015!
„ВТОРИ ДУБЪЛ” -
РУБРИКА ЗА АРТ КИНО/2014 на Елица Матеева
(п.п. ако „ПЪРВИЯТ ДУБЪЛ” са кинозаглавия, подходящи за поп-корн, то „ВТОРИЯТ ДУБЪЛ” не ти позволява да шумиш с пуканки в салона!)
Една статия от: www.why42.info публикувана
на 31.12.2014