HAPPY END – по-добре щастлив край, отколкото щастие безкрай

HAPPY END – по-добре щастлив край, отколкото щастие безкрай  

"Щастлив край" на Михаел Ханеке е саркастичен калейдоскоп на всички заглавия от творчеството на австрийския режисьор.

 http://kinoto.bg/bg/articles/filmi/happy-end-po-dobre-shtastliv-kray-otkolkoto-shtastie-bezkray

  • Създаден: 08 Mar 2018
  • От Елица Матеева
. Ако сте ценители на киното на Ханеке( Ханеке е марка за ирационални крайности, аранжирани с ирония към консуматорското общество), ще откриете, че последният филм на Ханеке преведен на български като "Щастлив край" е изпълнен със сенки и призраци от предишни творби на режисьора. По-някакъв начин филмът може да се възприема и като продължение на „Любов“, защото персонажът Жорж Лоран, изигран с дълбочина от Жан-Луи Трентинян е вдовец, загубил своята съпруга след дълго заболяване-основоположникът на фамилията признава на новодошлата тринадесет годишна Ева (Фантин Ардуин), че не е издаржал страданията на жена си вследствие на парализа, затова собственоръчно я удушил...
Странна комедия е заснел Ханеке. Щастлив край е история за буржоазно семейство, чийто патриарх Жорж Лоран иска да сложи край на живота си. Покрай това желание други персонажи (майката на Ева и Ева) го правят или се опитват да го направят. Дъщерята на Жорж, Анн (Изабел Юпер) ръководи крупна корпорация- скоро ще се омъжи за вещ адвокат. Нейният син Пиер (Франц Роговски) е депресиран и знае, че никога няма да седне до майка си в борда на директорите на компанията. Синът на Жорж, д-р Тома Лоран наскоро се е оженил повторно, но дъщеря му от първия брак Ева пристига в дома на Лоран. Докторът обаче изневерява на съпругата си с челистка, чиято фейсбук кореспонденция е прочетена от малката Ева. Сюжетът на двучасовия филм може да се синтезира в едно изречение: богатите също плачат, но покрай дилемите на всеки от персонажите по подобие на „Видеото на Бени“ или в „Скрито“ някой прави видео в Snapchat, финалът на филма също е видео актуализиран  от живата памет на фамилията- малката Ева.

Критикът от The Guardian  Питър Бредшоу, определя филма на Ханеке като „сатанинска сапунена опера“. Сред съвкупността от малчаливи епизоди, които са характерност за филма има няколко, които завинаги зрителят ще запомни: Пиер в караоке бар изпълнява «Chandelier» на Сиа, хореографията подсказва безсилието на депресирания буржоа. Друг, запомнящ се епизод е появата на чернокожи от Нигерия на специалния сватбен обяд на Анн Лоран и разбира се финалът на филма: Жорж Лоран моли малката Ева да го остави без надзор, докато вълните покрият тялото му, уви Анн и Тома успяват да разкрият конспирацията му.



След филма "Любов", Ханеке започва да пише сценарий с работно заглавие Флашмоб за въздействието на социалните мрежи и интернет върху обществото. По-късно изоставя този проект, но все пак в Щастлив край носи съхранена линия от първите намерения на режисьора, защото голяма част от отношенията между персонажите в Щастлив финал търпят развитие именно и благодарение на този вид комуникация.
Ханеке почти 20 години снима Изабел Юпер във филмите си, която пък харесва неговото отношение към света на хората: „Той е безжалостен, лишен от сантимент, но не го възприемайте като студен грубиянин. Във фамилия Лоран битува приглушено насилие, което се захранва от взаимността на членовете й.“- споделя Юпер.
Най-важните персонажи в Щастлив край са Жорж Лоран и Ева. За Жорж животът вече е изпята песен, той чака с нетърпение края си, който сякаш редовно го подминава, въпреки, че търси начини да умре: удря се с автомобил, иска фризьорът му да го снабди с револвер и патрони. За Ева животът сега започва, но тя вече вижда колко жестоки са хората по между си и как отношенията се свеждат до удобни лъжи. Децата са проекция на възрастните. Ако не ги научим на състрадание и отзивчивост от самото начало, не трябва да го изискваме от наследниците си след години. Егоизъм, равнодушие, отсъствие на искреност - в подобна атмосфера живеят представителите на фамилия Лоран.
Линията с бежанците присъстващи на сватбата на Ан ни напомня освен за филма „Скрито“ и за „Код неизвестен“на Ханаке, а наличието на толкова много препратки към предишни творби на режисьора сякаш ни подтиква към мисълта, че той е заснел личния си „Осем и половина“. Разбира се филмът ще зарадва публиката с артистични нагласи и тънък усет към киното, а за познавачите на Ханеке Щастлив край може би няма да е черешката на тортата, но при всички случаи ще е сладостен деликатес за небцето на душата и за сърцето. Толстой беше написал, че : „Всички щастливи семейства си приличат, всяко нещастно семейство е нещастно посвоему“, а когато семейството е богато отвореният край на битието му ... е единственият възможен финал.
„Щастлив край” е част от програмата на София Филм Фест в партньорство с „Euro Films“. Във Варна зрителите ще могат да го видят в рамките на форума на 19 МАРТ от 18.00 ч., зала 2 („Европа“).
На вашето внимание предлагаме пълната програма на София филм фест Варна -  Фестивален и конгресен център.
16 МАРТ (петък) ОТКРИВАНЕ 19:00 | ЗАЛА 1
Официално откриване "София филм фест" Варна 2018 | Квадратът
Швеция-Германия, 2017, 150 мин, цветен
Реж. Рубен Йостлунд
17 МАРТ (събота)  | ЗАЛА 1
15:30 | “ПРИЗРАЧНА ЗАПЛАХА”
Реж. Пол Томас Андерсън
САЩ, 2017, 130 мин, цветен
18:00 |  Проектът Флорида | София Филм Фест във Варна
Реж. Шон Бейкър
САЩ, 2017, 112 мин, цветен

Популярни публикации