неделя, 10 март 2013 г.

кино:"ХИЧКОК"-зад всяко "Психо" стои една велика жена





кино:"ХИЧКОК"-зад всяко "Психо" стои една велика жена

брой 31 formalno

автор Елица Матеева




Филмът на Саша Джерваси "Хичкок" е добър повод, за да обикнеш Майсторът на напрежението. Преди да прочета интервютата на Трюфо с Хичкок, за мен Хичкок бе пухкав режисьор с изкривени фантазии, повечето от тях гравитиращи около трупове, травестизъм и полудели птици. Но в един влак от Варна за София, за осем часа осъзнах грешката си, докато разлиствах  книга с разговори между пионера на съспенса и един от пионерите на бунта във френското кино от края на 50-те (20век). Хичкок е работохолик. Хичкок е перфектният шегаджия. Хичкок е експериментатор както с цвета, така и със звука, но най-вече киното на Хичкок е учебник по драматургия.
  "Хичкок" с Антъни Хопкинс в ролята на неотразимия режисьор и Хелън Мирън като съпруга на режисьора (Алма Ревил), открива други хоризонти за света на киното. Алфред и Алма са не само брачен тандем, но и артистичен. Малцина са тези, които знаят, че съпругата стои зад окончателния вид на сценариите на маестрото.Докато Хичкок достига до престижното асистент-режисьор, неговата бъдеща съпруга му е била шеф. Алма помага при монтажа на кадрите, а когато маестрото е в творческа криза, тя следи за хранителния режим на Хичкок, който със страст унищожава съдържанието на хладилника. Струва ми се, че филмът бе неуместно подценен от Оскарите, защото актьорите не са фигуранти, а са навлезли в дълбочина в персонажите си. Хопкинс се е слял с Хичкок и това преливане на актьор в биография те подтиква да си мислиш, че пред теб стои Магьосникът. Но както знаем, акторите от старата школа владеят тези тайни.
  "Хичкок" не се отклонява от реалните факти. Действието започва през 1959г.след премиерата на "Север-северозапад", когато Хичкок трябва да намери ново вдъхновение за филмова история. Открива роман, който се нуждае от преработка.Робърт Блок е написал "Психо" по действителен случай. Но литературната основа е неубедителна за големите продуценти. Единствено  "Парамаунт" обръщат внимание на идеята на режисьора да направи филм за някакъв луд, който носи женски дрехи и е разровил трупа на майка си.  Хичкок успява да ипотекира недвижимости, затваря се в студиото и започва работа. Всъщност първият враг на всеки режисьор е художественият съвет и цензорите. Тази съсипваща машинка от юристи, икономисти е изведена до краен предел. Хичкок се терзае и от още един кошмар: в съзнанието му винаги се появява    психопатът - убиец, изигран перфектно от Антъни Пъркинс в "Психо". В лентата на Саша Джерваси играе Скарлет Йохансон като Джанет Лей-главната актриса от "Психо". Разбира се докато геният режисира и се терзае за сюжета,той отделя време за шпионаж на своите актьори през една малка дупчица, да следи съпругата си, да похапва и пийва тайно. Снимачната площадка е затворена за папараци и продуценти, до финалния монтаж. Според мениджърите на "Парамаунт" "Психо" вещае финансов крах, затова те определят неудобно пространство и час за премиера, но интересът на публиката е невероятен. Тя се тресе от страх, тя се смее с облекчение, тя е трогната от "Психо".
  Истината е, че Хичкок никога не получава "Оскар" за свой отделен филмов проект, но през 1979 получава "Оскар" за цялостно творчество. Един англичанин, дошъл през 40-те в Америка, показа на Холивуд как се правят истински страховити филми- с вкус и естетика. В Холивуд, казват, че  качествата на режисьора се разпознават от последния му филм, а "Психо" е достоен преход за  друга история, кацнала върху рамото на "дундестия" Хич. Хичкок и Алма-са пример за онзи тип творческа и жизнена връзка, в която с разпаления дух на гения може да се справи само едно човешко същество-търпелива и грижовна съпруга.