"ОСОБЕН ПОГЛЕД" с "ВСИЧКО ЩЕ БЪДЕ НАРЕД"-14 ноември
„ Всичко ще
бъден наред“- най-новият филм на Вим Вендерс в лекторски формат
На 14 ноември от 10.00ч. отдел „Изкуство“ на
Регионална библиотека „Пенчо Славейков“- Варна в рамките на модула „Особен поглед“ ще се представи последния игрален
проект на немския режисьор Вим Вендерс „Всичко ще бъде наред“(2015). Автор на
модула и водещ на срещите е Елица Матеева-критик и театрален режисьор.

„ЗАЩО СНИМАМ ЛИ? Е, ЗАЩОТО… НЕЩО СЕ СЛУЧВА, ВИЖДАШ
ГО КАК СЕ СЛУЧВА, ЗАСНЕМАШ ГО, ДОКАТО СЕ СЛУЧВА, КАМЕРАТА СЪЩО ГО ВИЖДА,
ЗАПАЗВА ГО, МОЖЕ ОТНОВО И ОТНОВО ДА ГО НАБЛЮДАВАШ. НЕЩОТО ВЕЧЕ ГО НЯМА, НО
НАБЛЮДЕНИЕТО МУ Е ВЪЗМОЖНО, ИСТИНАТА ЗА СЪЩЕСТВУВАНЕТО МУ НЕ Е ИЗГУБЕНА.
КАМЕРАТА Е ОРЪЖИЕ СРЕЩУ СТРАДАНИЕТО НА НЕЩАТА, ОРЪЖИЕ СРЕЩУ ИЗЧЕЗВАНЕТО ИМ.“
– ВИМ
ВЕНДЕРС
/из „Логика
на образите”, превод Жанина Драгостинова/
В двайсет и
първи век камерата е изместила думите. В миналото, преди да се появи
фотоапаратът, словото е имало силата да създава света, да го обяснява, да го
запечатва в образи. Мисията на писателя е била фотографска — той е съхранявал
чувствата, вълненията, размислите, чрез словото им е вдъхвал вечен живот.
Във „Всичко
ще бъде наред” словото и магията на техническото съвършенство са сляти в едно.

Музиката в киното на Вендерс винаги е
заемала важно място. По подобие на филмите му „Американски приятел“, „Небето
над Берлин“ и други въздействащи с фикцията си заглавия, Вендерс използва
оригинална оркестрова музика. За „Всичко ще бъде наред“ е поканен френският
композитор Александър Деспла, автор на музиката към саундраците на филми като
„Речта на краля“, „Филомена“, „Арго“, „Безподобният Мистър Фокс“, „Странната
история на Бенджамин Бътън“, „Ръжда и кости“ и др.
Оператор на
филма е белгиецът Беноа Дьоби, който е заснел „Необратимо“ и „Вход към
пустотата“ на Гаспар Ное, където според Вендерс, камерата смело е уловила
маргиналното. Вендерс специално лети от Европа за Детройт, за да се срещне с
Беноа по време на снимките му с Райън Гослинг, който снима дебюта си в Детройт.
Беноа работи с момчешки ентусиазъм и заразяваща лекота, които вдъхновяват
Вендерс.
„Моята тема
във филма е „вината”, не онази конкретната за един инцидент, а вината в
творческата дейност — възможно ли е, позволено ли е да се използва този
инцидент и да го трансформираш от чужди преживявания в успешен, личен творчески
акт? Носим ли отговорност, когато употребяваме емоции, които са част от чужди
душевни владения? Този въпрос рядко се поставя в киното, въпреки че е фундаментален.
До каква степен трагедията на едно съвместно преживяване продължава да ни влияе
в по-късен момент от живота ни? Универсални въпроси, които се отнасят не само
до писателя Томас, те са актуални за всички нас. Струва ми се, че ние
забравихме да уважаваме чуждите спомени, тяхната неприкосновеност и заради
успеха често си ги присвояваме, вмъкваме в лична екзистенциална актуализация“.
Северноамериканската
премиера на „Всичко ще бъде добре“ ще бъде на 4 декември, като част от
режисьорската селекция на международния фестивал в Торонто.