неделя, 30 март 2008 г.

Театър
Реплики
към Play/Back, спектакълът, заради който Елица Матеева стана уличен боец

Николай Чилов и Диана Любенова в Play/Back
Фотограф: Мария Ангелова З
var banarr = new Array(5,6,7);
vbaneritxtcapital(banarr,'Спонсорирани връзки','','','');


Заради този проект Елица Матеева стана уличен боец. Твърди, че й се налага да раздава шамари, за да го защити от лоши духове и енергия. Това е третата й постановка като режисьор (учила е режисура за драматичен театър при Пламен Марков, НАТФИЗ, познаваме я като автор на критически текстове за театър и на книгата Open). Дебютът й е на русенска сцена с "Криза в Рая" от Милена Фучеджиева, после идва Stereolove по авторски текстове на Елица Матеева и актрисата Весела Казакова. Премиерата на Play/Back беше в Ловешкия театър, игра се на три фестивала, сега отпада от афиша на театъра (театърът и режисьорът имат различни версии за причините) и трябва да си търси нов дом. В края на февруари с него се откри програмата "Отворена сцена "Дебюти" в театър "Провокация" (читалище "Славянска беседа"). Вдъхновен е от един незавършен текст на испанския кинорежисьор Педро Алмодовар. "Някъде след около 30 години живот на земята разбираш, че всичко, което ти се случва, е игра от повторения с различни герои и роли, но с различна продължителност. Ритъмът на повторенията може бъде като ремиксирана боса нова, танго, електро чил-аут, дъжд, съсък от току-що отворена кутия с кока-кола или просто едно дълго и дълбоко издишване…", пише по повод на спектакъла си Елица Матеева. Няколко студенти по театрознание в НАТФИЗ се заредиха с емоция от това представление и се опитаха да ни я предадат в три кратки текста.Как звучи гласът ти, когато си сам? Плачеш ли от безсилие пред пустотата? Въпроси, които си задавах по време и дълго след представлението Play/Back. "Ако не бяха филмите и текстовете на Алмодовар, сигурно нямаше да се занимавам с театър", казва Елица Матеева. Затова очаквах бледа имитация в стила на испанския режисьор, но се случи така, че спектакълът се откъсна от асоциацията и заживя самостоятелно.Текстът "Пати Дифуза: Каталог на травми и неврози" разказва за "най-интересната личност в Мадрид", порнозвездата Пати Дифуза, чийто живот е изпълнен с непрестанни купони, секс и безсънни нощи. "Не спя, защото няма никого до мен. Самотата ме държи будна", казва Пати (в ролята е Диана Любенова), докато върху нея се прожектират кадри от филмите "Жива плът" и "Цветето на моята тайна". След този спектакъл, който разказва какво се случва, когато "видиш в огледалото проливен дъжд" (група "Акустика"), уверено казвам, че все още има чувствителност по българските театрални сцени.Виолета Станкова Има случаи, когато ти се иска просто да притихнеш в някое такси и да се возиш. Без да знаеш накъде отиваш. С шофьора можеш да помълчиш, без да прикриваш сълзите в очите, без да се чувстваш курва (както прави Пати Дифуза - Диана Любенова в Play/Back). Без да запълваш празнината между краката си, за да не си самотен. Пати Дифуза е детето на криворазбраната сексуална революция. Тя казва: "Мразя, когато животът имитира порното и аз съм в главната роля."Емил Илиев Връщайки се в спомените си, Пати Дифуза отново изпитва импулси, останали неосъзнати тогава. Отминалите случки са предизвикали в нея непознати чувства - като да се влюбиш в таксиметров шофьор (в ролята е Николай Чилов). Сексуалността на главната героиня е представена стилизирано в спектакъла. Задоволяването на нагона е напълно осъзнато и породено от самотата.Прекрасният спектакъл Play/Back е роден в Ловешкия театър, но поради уж "материални затруднения" е свален. Предстои му да съзрява по други сцени.Слав Ламбринов

БЛАГОДАРЯ ВИ КОЛЕГИ!!!Чудесни сте!!!