Д'Артанян и тримата мускетари
Менажирането на театрален репертоар, състоящ се от гостуващи постановки на гастролиращи театри, е особен вид занимание. Изисква се усет, добро познаване на зрителския вкус и интелигентна естетическа нагласа за качествата на предлаганите заглавия. Хитовите моноспектакли на актьорите Мариус Куркински ("Сътресение") и Камен Донев ("За народното творчество"), както и познатите, но обичани от варненци заглавия "Фенове" и "Охранители" са намерили своя пристан-сцена в пространството на театър "Българан".
Освен тези успешни творчески екипи театърът е предвидил нови изненади за варненската публика, гостувания на драматичните театри не само от столицата, но и от Търговище, Сливен, Пловдив. Сред новите заглавия се открояват предстоящите премиери на сцената на театъра като " Срещи в сряда", "Господа, другари, пичове и дами", "Вляво от асансьора". За почитателите на романа "18% сиво" в аванс идва и новината, че първата пиеса - "Неделя вечер" на родения във Варна, но живеещ в Сан Диего писател Захари Карабашлиев, която се играе на сцената на театър "Възраждане", ще има среща с варненци през пролетта именно на сцената на театър "Българан".
Интересна е историята на театър" Българан" с управител Влади Янев. За да съпреживееш една мечта и да я превърнеш в реалност, са необходими много вяра и позитивно излъчване въпреки трудната икономическа ситуация. Създаването на театър" Българан" започва от една стара любов на Влади Янев към киното.
24 кадъра в минута
"За да се появи театър "Българан", вина има киноизкуството. Любовта към киното се породи още от ученическите ми години. Спомням си, че бях осми клас и отговарях за прожектирането на филмите в кино "Корабостроител". Там заемах длъжността стажант-ученик. После учех в София в института "М. Ломоносов", специалност "Кинотехника и мениджмънт в киното", годините са 1990 - 1994.
От тогава до създаването на кино "Българан" (преди пет години) съм работил все в киносалони. Започнах като кинооператор от кино "Палас", след това получих предложение за цялостно менажиране на киното. Впоследствие се развиха първите покани към театрални проекти, играни на сцената на киносалона. Това беше моя идея, първите стъпки бяха с детския театър, който кино "Палас" ръководеше, по-късно започнаха гостуванията на външни театрални продукции. Актрисата Мария Статулова е кръстница на театър "Българан".
Кино "Българан" е реализация на една мечта, която се осъществи с много помощи и много средства. Взимах кредити по закупуване на техника, но пък се гордея, че в сравнение с другите кинозали на града именно нашето кино предложи първите хубави и модерни условия като обстановка. За съжаление киното просъществува само пет години.
Причините са от различен характер: липса на база, високи наеми, резкият спад на посещаемост, високи цени на билетите... Така се стигна до спирането на прожекционната дейност и в момента работим само в областта на театъра. В кино "Българан" създадохме специална стена от автографи на гостуващите актьори, като решихме да заместим стандартните картички и флаери със стена от пожелания на артистите - в момента стената не съществува , но една снимка съживява спомена за нея.
Раждането на театъра
Според Ницше театърът крие своя първообраз в духа на трагическото начало, почти като анекдот прозвучава тази мисъл при създаването на театър "Българан", защото след краха на киното Влади Янев намира сили да продължи идеята си за изграждане на алтернативни пространства за общуване с изкуството. Ако поддръжката на киното е изисквала много средства, то в настоящия случай театърът като изкуство оправдава осъществените разходи.
"Театър "Българан" е предпочитано пространство за много извънстолични и столични трупи благодарение на личните ми договорености с ръководствата им, отношението и менажирането на ангажиментите ми спрямо тях. Може би действаме като магнит за театрите, с които работим. Още след първата ни съвместна проява тези театри желаят да представяме новите им проекти. Радвам се, че те ни търсят, което пък ни облагодетелства - ние имаме възможност да правим подбор на гостуващите спектакли. Политиката, която водим при избора на заглавия, на този етап е в посока към комедийния жанр.
Предполагам, че в бъдеще ще си позволим да правим програма с постановки, в които преобладава експериментът, но засега икономическите обстоятелства ни налагат да предлагаме подобен репертоар от заглавия. Театър "Българан" има опит и в постановки, които бихме определили като некомерсиални - продуцирали сме заглавия, които за жалост нямаха дълъг живот, като: "Надежда Сляпата" - моноспектакъл на Мария Статулова, и "Девойката, която ми постла легло" по стихове на Робърт Бърнс. Предстои ни да продуцираме нов театрален проект - текстът, чийто автор е испанският режисьор и актьор Адолфо Марсиляч, не е поставян досега в България. Влади Янев се надява, че тази съвременна испанска комедия ще задоволи вкуса на естетски настроената публика заради интересната фабула на пиесата и ироничния изказ на автора.
Съдбата на киносалоните
Като ценител и познавач на качествения киноразказ Влади Янев все още не е преболедувал изчезването на емблематични за историята на града ни киносалони като "Република", "Култура", "Благоев", "Тракия". "Всички зали се превърнаха в бинго места. Това е грешка на ръководните органи на града, тъй като е недопустимо от 18 съществуващи кинозали в момента да има само една и тя е запазена, защото не е станала частна собственост - това е залата на театър "Българан".
Другите зали са превърнати в комерсиални пространства. Театърът е със статут на културен център, който държим под наем. Градът страда от липса на база, ако имаше повече кинобази, конкуренцията щеше да бъде по-добра и програмата щеше да бъде по-богата. Ето защо моят поглед е насочен към идеята за алтернативен театър в град Варна, като се ръководя от живота на театър "Българан". Хората търсят нещо по-различно от това, което се предлага в Драматичния театър. Търсят се по-свежи и забавни постановки. Убеден съм, че алтернативният театър ще има успех. Цените на билетите за варненци не са проблем.
При нас те се определят от разходите по осъществяването на всяко турне и самото представление. Екипът на театър "Българан" се състои от четирима души, които вършим всичко. При нас няма отделен мениджър или чистач - всеки действа като оркестър, или както се казва, "един за всички - всички за един". Работим с двама нещатни организатори, ние ги наричаме мобилни касиери - докато Влади Янев разкрива схемата на работа, за около десет минути през касата на театъра минават 15 души, които търсят билети за "Сътресение," "Мъжка забавачка", "Охранители".
Театралното приключение "Българан"
Според Влади Янев бъдещето за театъра не е константна величина, както е в последно време в повечето области, обвързани с логиката на икономическата ситуация у нас. "Нищо не мога да си представя, защото ние работим месец за месец. Не си правя дългосрочни планове. Единствената ни подкрепа са две-три фирми, на които осигуряваме място за реклама, друга финансова подкрепа от институции не сме получавали досега.
Бизнесът във Варна е недоверчив към новото, факт е, че от държавните институции ни липсват спонсори, а в същото време те рекламират на места, които смело мога да кажа, че имат по-ниска посещаемост, отколкото при нас. Това не е нормално за един бизнесмен - да търси начин на изява на места, където тя ще бъде по-малко ефективна. За мен подобно поведение се е превърнало в практика на града и в други посоки на обществения живот.
Позитивизмът ми се дължи на любов към работата и на това, че усилията ти се отблагодаряват, когато много хора идват на театър и се радват на спектаклите. За мен е важно да видя, че от салона излизат зрители с подобрено настроение, към което сме ги предразположили - това е много хубаво чувство. Не гледам на работата си през призмата на печалбата, а именно оценявам смисъла й чрез живота на публиката."
Елица Матеева
публикувано във вестник Морски дневник от 27.2009 март-международен ден на театъра