ОЩЕ ЕДИН СЪМИШЛЕНИК В КАУЗАТА ЗА РЕАЛНА ТЕАТРАЛНА ПОЛИТИКА
Предлагам интервю на актьора от трупата на ДТ Ловеч, г-н Ленко Гурков, публикувано на страниците на вестник НАРОДЕН ГЛАС-още едно мнение по темата, която е важна за мен...
Ленко Гурков за секретната ситуация в Ловешкия театър
октомври 29, 2009 От nglas
Ленко Гурков вече 30 години е на сцената, където е изиграл над 100 роли. Като директор ръководеше ловешкия театър в периода 2002 – 2006 г. На 27 март т. г. той получи награда “Икар“ за най-добра мъжка роля в представлението “Радост за моето сърце“. Днес публикуваме неговото мнение за състоянието на институцията. Редакцията е готова и за други мнения.
Проблемът за властта в национален, и в регионален, пък и в театрален мащаб, е не да се превръщаш в управник, а да слугуваш. В театъра например се слугува на цялата трупа, на добрия вкус, на публиката. Затова трябва да осигуриш според потенциала на трупата репертоар, да поддържаш творчески климат, да каниш такива режисьори, че да използваш максимално силите и таланта на трупата. Всичко е слугуване, а не власт заради самата власт. Защото властта е отговорност.
Знае се, че в нашия театър се реализираха известни уговорки за властта. Аз обаче никога не съм участвал в това. Моето директорство беше резултат от искането на трупата, на колегите. Бях равен между равни, такова ми беше поведението. Казвал съм го и друг път – човещината и човека се проверяват чрез власт и злато. Така се твърди в библията.
Сега в театъра е трудно. Всичко при нас стана много секретно – това е основен проблем. Задължение на директора, а не пожелание, е трупата предварително да бъде уведомена за репертоара. Случва се нещо да се промени в движение – автор, пиеса, режисьор, актьор. Но вече три години аз не знам какво ще се работи през настоящия сезон. Може би определени хора знаят, но тези около мен – не.
Задължително е при откриването на всеки сезон директорът да ни запознае със своите намерения – кой режисьор ще идва, кои заглавия предстоят.
Докато при нас се работи на тъмно, няма яснота. Не знам дали въобще някой знае какво ще става. То откриването на сезона не е просто събиране на хората да се видят, а важен момент, в който узнаваш какво ти предстои. Даже през първата година е задължително директорът в програмата си да е обявил заглавия и режисьори. При нас и това въобще не се случи.
В пълно бойно снаражение сме – раницата е на гърба, каквото дойде, трябва да почваш. Все пак се случват разни неща, то не може без нищо. Имаше и интересни постановки, но… Всеки, който познава историята на театъра, знае за какво говоря.
Хубаво беше, че ловешкият театър спечели награди, включително и моя “Икар“. Имаме участия във фестивали.
Но това не е нещо ново за театъра. Ние и преди сме имали награди – и “Икар“, и “Аскеер“, и участия във всички национални прегледи. В Шумен, във Велико Търново, във Враца… Това е в потенциала на трупата.
От друга страна обаче напуснаха хора като режисьорката Елица Матеева, много млади актьори си заминаха. Не се говори за това, защото има един страх у хората. Много странно – между тях те си говорят, но аз не приемам такива неща, защото всичко трябва да се доказва. Но напрежението витае във въздуха. Няма творческа атмосфера.
Това е основен проблем – да не си наясно кога, къде, какво, що. Не знаеш даже за деня какво те чака. Неяснотата, секретността създават напрежение.
Има двоен стандарт в отношението към колегите, в трупата. Това притеснява, дразни…
Да вземем за пример неотдавна приключилия младежки фест. Миналата година имаше в театъра отбор, но мнозина си отидоха огорчени. То и сега навярно идват талантливи млади хора, но не се представят пред трупата. Не знаеш на гастрол ли са, на щат ли са?
Елица Матеева първа подаде сигнал за това положение в колектива. Но и много други, които си отидоха, споделят наличието на тази тревожна атмосфера.
Да не говорим за уволненията в театъра, за съдебните дела, за които някои твърдят, че сме ги загубили. Но няма информация за делото на актрисата Ралица Ковачева, както и за един организатор – все дела срещу театъра.
А дори допускането да се стигне до такива дела е тревожно. Тези административни грешки будят въпроси. Не си спомням нито по мое време като директор, нито преди, в театъра да е имало подобни съдебни дела.
Театърът днес се нуждае спешно от това, от което цялата държава. Прозрачност, откритост, отговорност. Съставът трябва да е в час с репертоара, с финансовото състояние на театъра. Защото иначе плъзват приказки за разхищения, за ненужни командировки.
Крайно време е да се събере трупата, да се каже какво става. Например част от нашите хора ходиха до Франция. Чудесно! Но как мина там, как са ни посрещнали, къде сме играли? Откъде да науча за това?! Как се стига до информация? Тя също ли е секретна? Нормалният път е да се съберат хората и присъствалите там да разкажат, да споделят опит.
Някой ще каже - сегашният директор оправи материалната база. Хубаво, с пари на министерството. Така ремонтираха всичките театри. Чудесно е това, което стана, приветствам го.
Но ние не знаем какви представления ще имаме, нито колко сме изнесли? Как сме с плана? Аз това никога, в никакъв театър не съм срещал, не ми се е случвало.
Да не говорим за откритото политизиране на държавната институция, каквато е театъра. По време на последните избори участваше с постановката “Хитър Петър“. Правят събрания по селата, а после държавните актьори играят в полза на партията. Не можеш да впрегнеш една деполитизирана държавна институция за политагитация.
Да се върнем на театралния преглед на младите. “Стана едно добро мероприятие“, оцениха от общината. Но в статията на Елица Матева за прегледа нещата са казани точно. Няма разговор за проблемите, няма оценка за работата на младите. Постановките идват до тук, играят се и после… нищо. Четох как искали да превърнат прегледа в театрална борса. Това е правено през годините, има резон. Но кой присъства на тези прегледи? Младите хора се интересуват къде се намират, в какъв процес участват.Мълчание…
Може би излиза скъпо?! Но не знам, няма информация. Нямаше театрални специалисти, те не уважиха проявата в Ловеч. Вярно е, че те искат хонорари, нуждаят се от хотел. Но ако няма пари за това , какво остава да правим?
Пък и не е вярно, че няма пари, щом си позволяваме разни луксове. Например хората се дразнят от присъствието на един медиен магнат, който работи като домакин в театъра. Човекът има частна телевизия, има радио, има вестник, и същевременно е на държавната ясла. Такъв преуспяващ човек защо заема това скромно място? Та той има фирма, в която работят журналисти, има магазини със служители, пък стои като домакин. Каква е връзката тук? Нещо секретно ли има? Да ни го кажат, иначе плъзват слухове.
Учудва ме какво е това желание на някои млади хора да се доказват в театъра не чрез таланта си, а чрез властта. Това, с което започнах. Не ми е понятно това желание, каква е целта? Някой може да се пита, защо говоря така. Аз не съм безразличен към съдбата на ловешкия театър. Тук изиграх най-добрите си роли, получих високи оценки и от зрителите, и от специалистите. Имах покани и от други театри, но няма да напусна Ловеч. Защото обичам сцената и ценя нашата публика.
ПП. Къде са тружениците от САБ и бидоните* от екс ДИРЕКЦИЯ ТЕАТЪР, най-после да проявят воля за работа и инициатива, а не само да трият кожени столове и да страдат от творчески запек!!!??? :))
бидони по смисъла на един филм с режисьор маестро Фелини означава "МОШЕНИЦИ"