Анифест 2011- японска традиция и съвременност в комикси, игри, философия и ритуали
Първият фестивал, посветен на магията на танцуващите манга-изображения вече е факт! Отдавна в град като Варна - с утвърдени културни традиции, това приключение трябваше да има конкретна изява. Чудесно е да събереш на едно място почитатели на японската анимация, които могат да обменят идеи, творчески проекти, информация за един невероятен свят, изпълнен с приключения, романтика, магически реализъм, поезия, естетика и светлина.
В началото пристъпих като лаик към темата аниме. В театралната академия, поради специалностите, които съм изучавала, освен лекциите на проф. Вера Найденова, в които се описваше естетиката на Куросава, нито един преподавател не ни е въвеждал в света на японската кино чувствителност. Моята азиатска авантюра бе тази зима, когато един много специален човек ме въведе в аниме кино-естетиката: отначало плахо навлизах, постепенно се запалих и дори пристрастих.
Малко над възрастта, в която се гледа „Моят съсед Тоторо”, успях да открия за себе си анимето на Студио Гибли, в което се разказва за приятелството между деца и едно горско същество, уникално на външен вид-хибрид между коте, зайче, мече, Тоторо е много симпатично и добро голямо чудо. После започнах да се интересувам от работата на Мед Хаус Студио и киното на аниме - режисьорите Сатоши Кон, Синкай Макото, Мамору и т.н. Японската анимация ме завладя с нежността си, с пророческите си идеи за бъдещето, с изяществото си и с стремежа си към хармония. Дори и най-тъжните, есхатологични манга или аниме истории излъчват особен вид възбуда и гарантиран катарзис.
Преди да се потопим в събитието Анифест 2011-Варна, осъществено благодарение на любезния домакин Мол Варна, Пътеводител на културния стопаджия ще ви предложи кратки указателни знаци - какво представляват понятията: манга, го, косплей, аниме, с които стратира и самият фест на 13 август 2011.
МАНГА е японската дума за комикси и карикатури. Създателят (авторът) на манга се нарича мангака. Извън Япония думата се употребява за означаване на комикси, създадени първоначално в Япония (т.е. японски комикси, комикси в японски стил), но понякога се прилага и за чуждестранни комикси, които наподобяват стила на японската манга. Мангата има почитатели от почти всички социални слоеве и възрастови групи. Темите, които се засягат в манга творбите, са разнообразни: спорт, романтика, историческа драма, комедия, сапунена опера, фентъзи, научна фантастика, мистерия, ужаси, включително порнографска манга (наричана хентай), и др. Мангата обикновено се създава в черно-бял цвят, понякога с изключение на кориците и първите няколко страници. Причините за това са няколко: свързано е с традиционната японска живопис, а освен това значително опростява създаването на комикса. Въпреки това съществуват и изцяло цветни манга произведения, а в някои случаи и традиционно черно-бели манга творби имат и празнични броеви, които са цветни. Най-популярните манга творби често се адаптират за аниме (японски анимации, с характерен графичен стил), като сценарият обикновено се преработва, за да се привлече по-широка публика. Макар и по-рядко, анимето също може да се преработи в манга. В англоговорящите страни съществува широко разпространеното грешно схващане, че думата „манга“ се отнася за японската анимация („аниме“ е правилният термин за това). Това отчасти е резултат от факта, че името и логото на една от най-големите компании-разпространители на японска анимация сред западната публика, е Manga Entertainment.
Още от самото зараждане на японската култура съществуват рисунки, наподобяващи по идеи и структура днешните манга комикси. Археолозите са открили плочи с подобни изображения дори в древни японски гробници. Най-значителният напредък в този вид изкуство идва след края на Втората световна война, когато окончателно се формира модерната манга като вид изкуство. Съвременната манга води своето начало от един единствен гений — Осаму Тезука. През 1947 г. Тезука взима книгата на Робърт Луис Стивънсън „Островът на съкровищата“ за вдъхновение за манга версия на книгата, наречена „Новият Остров на съкровищата“. Въпреки мизерните условия след войната и намалената публицистична индустрия в страната, тази творба веднага става бестселър с тираж 400 000 копия. По това време Тезука е деветнадесетгодишен студент по медицина. Новият Остров на съкровищата има зачатъците на новия синтаксис на мангата и има огромно въздействие върху новото поколение манга артисти (мангаки). Самият Тазука продължил да рисува манга до своята смърт през 1989 г. Негови са и някои от най-популярните творби като „Astro Boy“ („Астро момче“).
Последвалото войната десетилетие вижда появата на още много манга артисти, освен Тезука, което довежда до същинска манга мания. Въпреки това, мангата все още се смята за детски жанр. Но тези, които израснали, четейки манга, открили, че не могат така лесно да зарежат навика след като достигнали зрелостта. Това било поколението след войната — манга поколението. Заради увлечението си по мангата, между хората от това поколение и предишното се образувала голяма дупка/празнина. С разпространението на глобализацията, мангите придобиват и редица европейски или европодобни черти.
До късните шестдесет години на 20 век, манга-поколението стават студенти и модерната манга стига до своя решаващ момент и придобива внушителни размери. По това време хората започват да виждат мангата, която се харесвала на студентите, като вид развлечение и изкуство. Растящото студентско движение с ентусиазъм приема тази новопоявила се медия и по този начин се стига до настоящия вид на японската манга.
ИГРАТА ГО (още на японски „Иго“, на китайски „Вейчи“, на корейски „Бадук“, на монголски „Дьорвьолч“, на виетнамски „Ко-вей“, а в Тайван се нарича „Гое“) е логическа игра, създадена приблизително преди 4300 години и води началото си от древен Китай. Най-старото название на Го е „И“ (Yi) и е споменато в речите на Конфуций („Беседи и съждения“). Го се счита за първата логическа игра, създадена от човека. В наши дни, Го е разпространен по цял свят, благодарение на Интернет и се радва на голяма популярност в азиатските страни (предимно Япония, Китай, Северна и Южна Корея, Тайланд).
Играта се характеризира с прости правила и дълбока стратегия. Го изпреварва шахмата със своите безброй варианти на разиграване. Числото, указващо броя на възможните варианти в играта, е 2 пъти по-дълго от това на предполагаемия брой атоми във вселената. Това значително затруднява създаването на компютърна програма, която да е силен играч.
КОСПЛЕЙ представлява обличане/дегизировка като любим аниме/манга герой, най-често за представяне в конкурси на аниме и манга конвенции и фестивали. Тук от особено значение е не само яркостта на костюма, неговата визия, но и въплъщаването на маскирания в поведението на персонажа. Публиката трябва да получи удовлетворение от сценичното изпълнение на преоблечения с доспехите на героя.
Идеята за първия по рода си фест във Варна е на членовете на варненския клуб Shiokaze ( www.shiokaze-bg.org). Клубът, заедно с варненските си приятели от „Kizuna” (вълшебниците в изкуството на калиграфията) и приятели от клубовете в Свищов (О.Т.А.К.У.) и Nakama (София), имаха презентации на своята дейност и кратки информационни модули, свързани с различните жанрове в японската анимация.
Началото бе дадено с невероятно подготвен косплей - силно участие на аниме-маниаци от София, Бургас, Разград, Варна и фенове от Търговище, Сливен, Бургас, София, Казанлък, Шумен. Публиката не пестеше овации, всеки участник представяше своя костюм чрез реплика и съответен мизансцен. А след официалната част на косплей-я, френетичните фенове имаха възможност да направят снимки за спомен с аниме – героите си. Тази година имаше доста унищожители на духове, притежатели на Death Note, Гейши, Монаси, но на финала журито(представители от страна на домакините и организаторите от Варна) избра съответно трима участника, като наградата на публиката се падна на най-младия участник-малката Юли от Варна.
Първият етаж на Мол Варна бе пространството за арт-алеята, където клуб „Кизуна” имаше демонстрация по калиграфия, на определени щандове се изработваха оригами. Течеше Го-надиграване, уъркшоп (аниме-гримиране), на определени щандове манга-артисти споделяха своето творчество с публиката. Тук можеха да се открият тениски на популярни манга герои, аксесоари-стикери, гривнички, значки, ключодържатели, кукли, манга-комикси, списания. Варненският клуб Shiokaze бе подготвил за гостите томбола, от която всеки имаше шанс да се сдобие с плакат, стикер, значки, та дори и с билети за следващото Аниме – събитие в София през септември.
Третият етаж бе мястото за турнирите по Magic и Yo-Gi-Oh.Тук в горещия следобед аниме-феновете се разхлаждахме в компанията на гейши и любезни мейдки от специалното Мейд и Гейша кафе. Първите осигуряваха комфорта на клиентите, като ги черпеха със сладки „почи” и чай пред ресторанта. Всяка от мейдките имаше специална ролева игра. Падна ми се Юки (срамежливката), която мълчаливо кокетничеше с поглед и ми се наложи да я забавлявам. Гейшите пък стояха с клиентите в кафенето и заедно с тях си бъбреха, разпределени по сепарета. Докато сладките приказки се лееха романтично, четвъртият етаж бе арена на турнири по електронни игри, в които кървавите хватки и бясното танцуване връхлитаха като цунами фенове, публика и жури.
Преди да се обявят победителите и да се раздадат наградите, реших да се запозная с аниме - фенове от различни части на България. Обмених си контакти с младежи от Бургас, които след феста се прибираха за поредната нощ на музикалния купон „Spirit of Burgas”, групичка манга-маниаци от град Казанлък ми подариха десертно кисело мляко „Роза”, а пък две девойчета от Сливен, със специално манга-облекло за случая, бяха се сдобили с нови приятели от Варна (естествено аниме-фенове), които да ги приюят за вечерта. Девойките с лек готически уклон във външния вид, страдаха от финансови липси, но благодарение на японската анимация, натрупаха актив чрез спестяване.
Празникът приключи с танци, прегръдки, усмивки и естествено с парти в страхотното клубно пространство „Пиратите”, но това не е краят, защото тепърва ще се чува за най- магическия фестивал на град Варна: „Анифест”! Нека презареждането започне СЕГА!
( Покемон ЕЛОЧКА) Елица Матеева
Една статия от: www.why42.info публикувана на 15.08.2011