ГЕРГАНА КОФАРДЖИЕВА, нежната половинка от „Свободният вик на рибите”
ГЕРГАНА КОФАРДЖИЕВА, нежната половинка от „Свободният вик на
рибите”
публикувано в сайта ПЪТЕВОДИТЕЛ НА КУЛТУРНИЯ СТОПАДЖИЯ
Докато играе на сцената-усеща диханието на публиката.
Работата я свързва със сцените на театрите в Смолян, Пловдив, Варна и
естествено в София, където пък в ТЕАТЪР „София” се радва на приятелството си с
актьора Ицхак Финци. Тя е съпруга на един от най-талантливите режисьори: Любен
Гройс (1934-1982). Забравя лични имена, но текстове от роли и сонети – никога!
За себе си казва: „Не се мисля за велика актриса, а и няма за кога да се правя на
такава. Обожава киното на Фелини, Рангел Вълчанов, много харесва „ Вики,
Кристина, Барселона” на Уди Алън. В действителността не е достатъчно
амбициозна, дори е притеснителна, но на сцената е неочаквана, щура! Тя е
Гергана Кофарджиева, която от 19 години не играеше поради пенсиониране, но до
този театрален сезон, а миналата година направи кинодебют в „Лов на дребни
хищници” като строгата богата леля, с откраднатите котки. Срещата ми с нея на
„Златна роза”2011 е някакво чудо, защото миналата година я гледах в спектакъл
на Драматичен театър Ловеч, което пък бе и повод, Гергана отново да играе на
сцената на Театър „София” в спектакъла „Преди\След” под режисурата на Иван Добчев, който я бе поканил именно
заради авантюрата й в Ловеч. На фестивала на българското кино във Варна, тя
представи филма на снаха си Вилма Кийнер-австрийска документалистка, която
прави дебют в игралното кино със „Свободният вик на рибите”. Лентата има
странна съдба, Вилма пристига с готов сценарий през една есен в София и за 10
дни е снимките са готови. Тук Ицхак Финци и Гергана Кофарджиева са страхотен
тандем. Двамата играят актьори, които трябва да се подготвят за филм и докато
си четат ролите филма от само себе си се случва. Получава се нещо като „филм
във филма”, но не поради някакви идеи за оригиналност, а поради липса на
средства. Това не е по сценарий! В лентата участват роднини, приятели, за
пространство се ползва апартамента на Гергана. Като основните снимки се
осъществяват в най-топлото и уютно място-кюхнята. Свободният вик на рибите” е
филм – разходка под дъгата, в която актьорите са свободни, импровизират, докато
редят мизансцена, пият кафе, гледат на кафе, пеят сонет от Шекспир-чуден
магически реализъм! Един топъл филм за времето, в което хората от третата
възраст за на ТИ с живота и смъртта, когато никой не бърза и се вдишва с лекота
от аромата на спомените. С Гергана Кофарджиева разговаряхме за филма, театъра,
времето и хората, човешкото в свят, лишен от топлина.
- Какво е
вашето лично тълкувание на заглавието на този малък „семеен филм”?
- Рибата е
свобдно животинче, което се радва на свобода в плуването, но то е без глас.
Когато започнахме в началото сякаш нямахме онзи сигурен израз, но постепенно
усетихме свободата на играта и се себеизразихме. Режисьорката Вилма ни предложи
това заглавие от надпис в пазар, но не къде, а в Марсилия. То ми се стори една
приятна метафора, а и Марсилия също присъства във филма, постепенно си казахме,
че тук ще се случи нещо топло, свободно, магическо.
-
Във филма и Вие и Ицхак Финци се забавлявате, докато
играете, импровизирате. Какво е вашето разбиране за импровизация. Питам Ви,
защото напоследък особено в комедийните телевизионни формати се създава
впечатление, че от всеки виц се ражда гениална импровизация, но освен пошлост и
липса на естетическа мярка нищо друго не може да задържи вниманието.
-
В импровизацията, актьорът притежава яснота за всеки
детайл и е подготвен по отношение на текста, даже е възможно вече до такава
степен да е облякъл хастара на текста, че е забравил чий е този текст, но вие
сте хем Аз-хем не Аз, имате добър партньор, притежавате съответната култура за
драматургията, наясно сте с момента, със ситуацията и точно в този момент
незнайно как-ето, вкарвате в цялото- нещо актуално за живота, за мига...
Импровизацията е въпрос на вкус, на
лична култура, а не заради намерението да предизвикваме смях у публиката.
-
Докато Ви гледах, не знам как, но се сетих за Маргарита
Дупаринова, за Апостол Карамитев, за една генерация, която ни липсва, не само
поради хронологически причини, но и като личностно присъствие. Какво се случва
с времето, с нравите?
-
И аз докато работих с Иван Добчев в Театър „София”,
почувствах подобно отношение от младите актьори, прегръщаха ме с някаква
възхита и възбуда. Може би нашето поколение хранеше специално отношение и
внимание към словото, а днес времето е друго. В говора има небрежност,
независимо дали режисьорите в театъра и киното се опитват да покажат нещата
житейски ангажирано и правдиво... е добре да има една целенасоченост на
словото, като мисъл, като изговаряне. Словото трябва да е действие, а не
изговаряне ВЪОБЩЕ! Отговорността към думите, създава онова двойствено,
магическо значение. На сцената отговорността към словото прави чудеса, защото
може някой текст да е по-беден, но отговорно изговорен може да накара дори
авторът-драматург да открие неподозирани качества в написаното от него.
-
Какво за вас е времето, прекарано във Варненския
театър?
-
Най-щастливото, защото това бе една от малкото
възможности творчески да работим с Любен Гройс.С него се запознахме на сцената,
аз играех в Смолян, той работеше в Пловдив и любовта се породи, докато ме е
гледал в Смолян. После животът така ни подреди, че ние с него почти не се
срещахме на сцената, а бяхме съпрузи. Във Варна играх в един спектакъл по една
страхотна пиеса заедно с прекрасен дамски състав: Ана Феликсова, Грациела
Бъчварова, Венета Славчева... В далечна Варна идваше публика от София да ни
гледа. И до ден днешен приятели, които са гледали френския филм „Осем жени” ми
казват, че нашият спектакъл е бил различен, защото нашите образи не бяха решени
в битовия план- Гройс създаде чрез играта ни обобщения. За него метафората и
символа бяха от изключително значение. За Гройс беше важно едно поведение да
подсказва повече от една линии на публиката, да създава много асоциации.
-
Гледахте филмите „Аве” и „Островът” как ги усетихте?
-
„Аве” ме хвана, много ме впечатли. Знаете ли, за мен е
радост да наблюдавам как младите се борят и правят филми за своята истина. Но
според мен Ахилесовата пета на българския актьор е отношението към словото и
това дойде още от Леон Даниел. В един период той пожела на сцената актьорите да
напуснат театралното говорене. За това днес няма да чуете следното от сцената:
„Прияяяяяяяяяяятелюююююююю, кояяяяяяяяяя е тааааз страааааааанааааааааа?
Товаааааааааа е далеееееечнатааааааа Илииииииииирриииииииияяяяяяяяя!”