„МЕЛОДИЯ ДЛЯ ШАРМАНКИ” - АРОМАТИЗИРАЙ СВОЯ ТУНЕЛ С ШАНЕЛ!
„МЕЛОДИЯ ДЛЯ ШАРМАНКИ” - АРОМАТИЗИРАЙ СВОЯ ТУНЕЛ С ШАНЕЛ!
" толкова много хора, какво пространство-широта, какво
пространство-тълпа-,тълпа като звездно небе, а на площад "ГЛАДЕН
спазъм", се намира дом с адрес -"люта зима"....из монолога на
Кися в „ Мелодия за латерна”
От всяка латерна звучи красива музика, която те отнася в
мечти и сънища. А колкото по-подновена и модернезирана е латерната, толкова
мелодията й е по-кънтяща на кухо. Разсъждавам за мелодията на
латерната-общество, изсвирена ловко, без сантимент, брутално и с изключителна
ирония от руската режисьорка Кира Муратова във филма й „Мелодия для
шарманки”(2009). За познавачите на руското кино Кира Муратова е нещо като
Никита Михалков, а според мен... и повече, защото винаги стои встрани от блясъка
на медии, но за сметка на това гази като валяк фестивали и продължава да
„дразни” с жестоката си сатира потъналите в лично самодоволство зомбита от екс
съветския режим.
„МЕЛОДИЯ ЗА ЛАТЕРНА”
е странен филм, експеримент, всъщност Кира Муратова не е спирала с новаторските
си подходи, независимо, че е 78 години.Но за талантливите в изкуството,
възрастта е без значение! Историята на братчето и сестричето Никита и Альонка е
като хорор приказка за Хензел и Гретел в 21 век. Коледна приказка за две деца,
с различни бащи по произход и обща майка, починала наскоро. Никита (Роман Бурлака) и Альонка (Лена
Костюк) трябва да бъдат настанени в домове, разделени един от друг. Според
социалните служби Никита е умствено изостанал и има нужда от определени грижи,
а според мен руските социални служби страдат от подобно заболяване, защото
децата в този пощурял свят са най-адекватните в мисли, чувства и светоусещане.
И за да се хиперболизира изтрещялостта на руската действителност Кира Муратова
привнася в лентата си един типичен театрален език, доближаващ се до
биомеханиката в руския театър от началото на 20 век- често в лентата ще
откриете независимо от мястото(гара, мол, влак, казино) хора, които си задават
един и същи въпрос поне десет пъти с повтарящ се мизансцен. Дали краставичките
са мариновани или не? Дали Успенский переулок номер 10 е на края на света или
всички са забравили къде са?
„Аз съм търпелив, а
моята сестра Альона казва, че съм зъл и неблагодарен,а всъщност обичам
котките”...струва ми се, че едно подобно изречение на Никита е достатъчен
маркер, за да усетите, суровостта на филма. Тази иронична лента е страховито мрачна,
защото с преекспонирането на бита и лудостта в него е наподобява на приказка за
социалния вампиризъм, в който живеем.
А първите кадри на
филма са толкова нежни: влак, в него две възрастни баби- сестри, всяка една на
друга оправя косите й, с обич и внимание всяка от тези сестри поставя на
другото си АЗ-шапка, защото навън е студено...Всеки човек заслужава обич и грижа,
защото така повелява Господ!
Альона и Никита ще
бъдат ограбени от деца, ще попаднат в ЖП гарата на Киев, ще бъдат излъгани от
една майка с дете заради някакво си евро и въпреки любовта си към родителите
си, нито един от техните бащи няма да ги открие. Те ще се разминат с тях, както
и с живота си. Съвсем случайно.
Коледна суматоха ще
бъде в разгара си, когато Котик (Олег Табаков) и любимата му Кися (Рената Литвинова)
ще си поиграят на благотворителност. Идеята им е: да намерят едно бедно дете и
да го нахранят. Котик открива Никита, докато сестра му Альонка е обявена за
джебчийка в хранителен магазин. Котик телефонира на Кися,че е подготвил
изненада – момченце, сираче, като ангелче прозрачно. Кися, пременена като фея,
търси Никита в мола, но Никита отново е подгонен от деца, които просят, и ето
феята възкликва: „Е, добре, тогава ще раздавам бонбони като миналата година на
други деца!”
На Рождество в
„Мелодия за латерна” се случва „приказната разпродажба” на човешкото. Вместо
хора, откриваме автомати, заляти с емоционален борш от пошлост, тъпота и
егоцентричност. На Рождество със сигурност ще посетиш адрес „ЛЮТА ЗИМА”, ако
приличаш на дете, а Альонка и Никита ще се слеят като онази кибритопродавачка
от приказките на Андерсен със смъртта.
С оригинална музика към филма участва Земфира, 4-те й песни
прерязват сърцето като самурайски меч. Достатъчно е да чуеш „1000 години” или
„В мен”, за да се превърнеш в анти – теза на тази безжизнена мелодия за стара
латерна.
- НАГРАДИ: На XXXI Московском международном кинофестивале картина была удостоена приза Международной федерации кинопрессы и приза Международной федерации киноклубов за лучший фильм конкурсной программы.
- 2009 — обладатель Гран-при XVIII Открытого фестиваля кино «Киношок» (Анапа, Россия).
- 2010 — победитель премии «Ника» за 2009 год в номинации «Лучший фильм стран СНГ и Балтии».
„ВТОРИ ДУБЪЛ”-
РУБРИКА ЗА АРТ КИНО/2012 на Елица Матеева
(п.п. ако „ПЪРВИЯТ ДУБЪЛ” са кинозаглавия, подходящи за поп-корн, то „ВТОРИЯТ ДУБЪЛ” не ти позволява да шумиш с пуканки в салона)
(п.п. ако „ПЪРВИЯТ ДУБЪЛ” са кинозаглавия, подходящи за поп-корн, то „ВТОРИЯТ ДУБЪЛ” не ти позволява да шумиш с пуканки в салона)