ПРИКАЗКИТЕ НА РЕНАТА
ПРИКАЗКИТЕ НА РЕНАТА -публикация в новия брой на FORMALNO.COM
С Рената се срещнах случайно, но не на АРБАТ, макар че от
книжарницата на АРБАТ, като девойка бях си закупила трудовете на ЗИГМУНД ФРОЙД- годината
бе 1993 г. Къде ти Фройд тогава в това смутно време по нашите ширини? С Рената
ме срещна руската режисьорка Кира Муратова, разбира се не познавам Муратова
лично, но с трепет гледам филмите й. След тях, тялото ми вибрира от смях, тъга,
гняв, бунт, желание за живот. А когато играе в прекрасните ленти на Муратова:
Рената Литвинова - една от най-любопитните и талантливи руски актриси, се
чувствам като Белия заек от „Алиса в страната на чудесата”. Рената притежава
множество таланти-тя е сценарист, режисьор, продуцент и от време - навреме
попява с пискливото си кокетно гласче.
Поводът ми да ви
представя Рената, която ми напомня на Марлене Дитрих и Грета Гарбо едновременно
е предстоящата премиера на втория и пълнометражен художествен филм „Последната
приказка на Рита”. Филмът е независима продукция, сиреч Рената си събира сама
бюджета, който в момента възлиза на: 200 хиляди...евро. Рената казва да
очакваме нейната последна приказка през пролетта, но ако не успее да си довърши
монтажа при всички случаи, тя ще покаже новото си творение на фестивала в Сочи
(Кинотавр).Трейлърът е убийствен-ироничен и сюрреалистичен като филмите на Линч
и маникално истеричен като самата Рената! В тази приказка участват три от
най-интерсното поколение актриси, попрехвърлило 40 лазарника, а имено : Татяна
Друбич, Олга Кузина и самата Рената ( в ролята на мистична жена). Три жени и
любов, несподелена, умряла, преродена. Мъже също се намират в тази лента, но
предимно в моргата, където е работното място (по сценарий) на Рената.
Историята,написана от Рената е споделена между нея и Татяна Друбич преди 15
години. Двете актриси все си мечтаят да разкажат за изгубената любов.
Саундтракът е готов и за втори път след дебютната режисьорска лента на
Литвинова (Богиня: как се влюбих”) е композиран от ЗЕМФИРА. Не се учудвайте
Рената направи за Земфира филма „Зелёный театр в Земфире” през 2008 като
режисьор и съпродуцент, а тази музикална кино-изповед, изпъстрена с монолози на
Земфира и концерт в Москва получи награда „Степен вълк” за най-добър музикален
филм.
И тъй като съм в
очакване на последната приказка на Рената, ще ви разкажа други приказки за нея
и филми, в които играта й може да те преобърне с особената й маниерност,
фриволност и щурост, защото просто няма такава актриса-толкова неорденерна и
същевременно изящна като порцеланова фигурка.
Кира Муратова е режисьорката, която дава на Рената може би
най-големите актьорски хапки-трудни за преглъщане, но деликатно изиграни във
филмите: „Увлечение”, „Три истории”, „ Мелодия за латерна”. А в „Настройщик” на Муратова, Рената е истински фурор!
Литвинова пък е съсценарист на Кира в „Три истории”, в дебютната лента на друга
емблематична режисьорка Вера Сторожева „Небе.Самолет. Девойка”. В тази лента
Рената е като персонаж от пиеса на Чехов, чувствителна, меланхолична,
романтична стюардеса, която винаги забравя имената на градовете, за които лети.
Странна птица е тази Рената и същевеменно излъчва особена мекота. Може би
заради деликатността й Алексей Балабанов я кани да изиграе Тата в „Не ме боли”.
Филмът, който ме
покори е дебютната й лента като режисьор „Богиня: как се влюбих” 2005.
Естествено Рената играе главната роля на следовател в криминален отдел. Филмът
обаче не е кримка, не е екшън, не е трилър-филмът е мистерия, граничеща с
фантастичното. Лентата въздейства като гората на Триер от „Антихрист”, като
киното на Кокто и Луис Бунюел. Същевревенно в него мизансценът е театрален,
маниерен, изящен и дори може да те втрещи с някои брутални битови картини.
Следовател Фаина сънува-в сънищата й се явява майка й, която
постоянно й напомня, че трябва да разбере тайнството на любовта. И съвсем
логично като родител, починалата майка, редовно пита дъщеря си-дали е намерила
мъжа в живота си. В реалността Фаина разгадава заплетени случаи, открива
изчезнало дете, залява професор, който си инжектира морфин, благодарение на дрогата
той пък попада в света на отраженията. Докато Фаина разследва, сънищата стават
все по-натрапчиви с въпросите си. Настъпва моментът, Фаина открива професора,
взима магическата инжекция и попада в гората, където я срещат всички герои от нейните
неразрешени криминални случаи. Тук жертви и престъпници й споделят своята
болка, а Фаина е като лекар, който трябва да ги успокои и да умиротвори душите
им. Докато тя е в Огледалния свят, из улиците на града се разхожда магическата
й двойница-клошарка,която редовно пита: Колко е часът? Часът е важен, ако се
пропусне-истината за живота и живота на Фаина ще изчезнат. Истината е: че
единственото смислено нещо в този живот е да обичаш или както пее Земфира в
саундтрака към филма : „Любовта е...като случайно настъпила смърт”. Фаина се
превръща в Богиня, а тялото й лежи мъртво в реалния свят. Финалът е разказ на
тялото за историята на една вече богиня.
„Аз съм като фантом
от „Хари Потър”-една от най-интересните съвременни приказки. Обожавам тежките
парфюми, вероятно в предишния си живот съм била алхимик. Киното за мен е като
екранизация на персоналните сънища и в някакъв смисъл, когато хората не
сънуват, те компенсират липсите си с кино!”