Стефан Вълдобрев : В „ПРИЯТНОСТРАШНО” СЕ ЧУВСТВАМ КАТО ХЮ ГРАНТ
Стефан Вълдобрев : В
„ПРИЯТНОСТРАШНО” СЕ ЧУВСТВАМ КАТО ХЮ ГРАНТ
Той е по-големият брат в
„ПРИЯТНОСТРАШНО”, спектакъл гостуващ за втори път в юбилейното издание на
МТФ”Варненско лято” 2012 с огромен успех. Той е подвластен и на други
музи-поезия, композиране на музика, кинорежисура. Безкрайно отговорен към всеки
детайл и нещата, с които се занимава. Със Стефан Вълдобрев сме заедно минути
преди поредната среща на варенската публика с „ПРИЯТНОСТРАШНО”*
-Докато гледам или чета
„Приятнострашно” винаги си задавам въпроса какво е значението на тази градина,
за която всеки от приятелския кръг Фани, Соня, Виктор и твоят персонаж Филип
правят нещо добро. Струва ми се, че тя е копнеж по изгубения рай, но пък ти
можеш да ми дадеш свое тълкувание.
-
Уби ме с този
въпрос! Като си актьор не ги мислиш тези философски неща. Понеже си навътре в
нещата, знаеш как работим: опитваш се да влезеш в думите на режисьора и да
изпълниш неговите инструкции, а той ако трябва- ще си мисли и за изгубения рай
и за човешкия стремеж към хармония. Честно с Галин не сме коментирали така
идеята ти за градината, през цялото време работихме с чувство за ирония. А и
ако играем предваително философски размишления, ще стане и фалшиво. Но пък щом
така си почувствала мястото на градината в спектакъла, значи сме стигнали и до
сложните големи смисли. Галин бе ми задал задачата: да се влюбя в приятелката
на брат си, да извървя този път. Намирам в тази жена сродна душа и накрая
разбирам, че това е особена ситуация.
-
Кое е твоето
ПРИЯТНОСТРАШНО в този проект?
-
Моето
ПРИЯТНОСТРАШНО е че имам шансът да се срещна точно с тези колеги поне два-три
пъти в месеца. Те са изключителни хора и нямам търпение да дойде денят, в който
с тях ще произнеса този красив текст на Яна Борисова. В него няма нито една
дума, от която да се срамувам, защото съм имал срамуване в други представления.
Произнасям репликите си с удоволствие и понякога се чувствам като Хю Грант. Е,
не външно, а емоционално.
-
Драматугията на
Яна Борисова е като нашия разговор, наситена с емоцията на естественото общуване,
от което внезапно и неочаквано може да изкочи някой заек. Не се сещам за друг
съвременен драматург, който да си подрежда така добре словото, ситуациите...Ти
все пак имаш поглед и отвътре, какво е за теб този текст за театър?
-
Много вярно е
това, което казваш. Има лекота, полет в написаното, много е естествено, а не
фалшиво намислено. Поетично и със самоирония. Тази среща е много важна за мен.
-
Как ви възприеха
в Германия с този спектакъл?
-
Не си спомням да
е имало бариери във възприятието. Спектакълът се прие изключително. Директорът
на фестивала „Нови пиеси” специално ни обгрижваше и се усещаше неговото
отношение към работата на Яна Борисова. Публиката веднага хвана ключа към
пиесата.
-
В ПРИЯТНОСТРАШНО
става дума и за неслучващите се неща, които могат да се оценят и като красиви
възможности.Какво е за теб възможността да си част от този проект?
-
С Галин сме от
един клас, но не бяхме работили заедно отдавна. Аз бях в Прага, завършвах
кинообразованието си и ми се обадиха от Театър199 с предложение да се включа в
спектакъла. Не бях играл на сцената близо две години, защото се подготвях за
заминаването си, за специализацията в Прага. Предложението се появи неочаквано
и във важен момент. Да, то е една осъществена „красива възможност”.
-
Представи си, че
аз ти задавам въпроса от пиесата: „Какво си представяте като слушаш тази
песен?” Какво си представяш,докато изпълняваш този монолог?
-
Представям си
филма „АВАТАР”. Представям си сцени от този филм, и не мога да си го обясня,
честно...
-
„Манчестер Юнайтед
от Свищов” постоянно е на път. Наскоро участва на фестивал във Виена, изброй
последните му фестивални спирки?
-
Има награда от
Алма- Ата-взе специална награда от там. Предстои му участие на фестивала в
Инсбург. Май ще пътува и за Шан Хай.Станаха над 20 фестивала. За мен е важно да
има лекота в този филм. Публиката обаче не трябва да се товари с това, какво се
крие или какво ни е коствало случването на тази ЛЕКОТА. Това бяха две от
най-тежките ми години. Десет месеца в монтажното студио-сутрин от осем до десет
вечерта. Сто часа материал. Този филм е едно от най-трудните неща, с които съм
се захващал и за мен е важно, ако във филма има ефирност, лекота. Ето сега
записвам нова композиция и преглеждайки някои записки по стари парчета
откривам, как за да направя песен от пет куплета съм изписал десет листа с думи
и фрази и съм търсил в продължение на месеци точното. На финала се появява
точния куплет и публиката не знае какво ми е струвало. Ето защо ми хареса и тази
мисъл от спектакъла на Теди Москов „
Едно малко радио”: Ние имаме умението да превръщаме тъгата в бодрост. И това е
задачата на артиста според мен.
Елица Матеева
*ПРИЯТНОСТРАШНО
от Яна Борисова
ТЕАТЪР
199
режисура:
ГАЛИН СТОЕВ
участват:
участват: РАДЕНА ВЪЛКАНОВА,СТЕФАН ВЪЛДОБРЕВ, ВЕЖЕН ВЕЛЧОВСКИ, СНЕЖИНА ПЕТРОВА,
ВЛАДИМИР ПЕНЕВ
сценография:
ЮЛИЯН ТАБАКОВ
Една статия от: www.why42.info публикувана на 6.06.2012 снимки ПАВЕЛ ЧЕРВЕНКОВ