СВОБОДАТА, САНЧО Е В САЛАМА
специално за брой 13 на списанието FORMALNO.COM
Що е то свободен театър? Бих дефинирала всяка творческа
инвенция, свързана с изкуството и създаването му като такова за „СВОБОДНА”.
Така че за мен е без значение дали работиш в държавен, общински театър или на
тавана на баба си-важното е да си искрен към това, което правиш и с чисти
помисли. Тогава този театър е и свободен. Виж, друго нещо е, когато определяме
даден театрален спектакъл като „НЕЗАВИСИМ”. Нека да се опитиме да разсъждаваме
по темата кой и от какво е независим? Ако става дума за лична провокация: да
изследваш някаква драматургична основа, да сътвориш такава или да изследваш
тялото на актьора и това го правиш по собствено желание, без да се обвързваш с
репертоар, театрален афиш-да, авторът, творецът, актьорът са все още на идейно
ниво-независими. Екипът е избран, изследователската провокация е сътворена,
оттук следва пътят за реализация. В какво пространство, с каква стратегийна
кампания за целеви групи и най-важното с какви пари идеята се превръща в
организъм-ето в това е ПРОБЛЕМАТА!? Тогава възниква т въпросите за пространство
и финанси. И ето, че нещата изпадат в зоната на ЗАВИСИМОСТТА. Ако
пространството не изисква пари е чудо-независимостта увеличава своята процентна
съдържателност. Но пък екипът, техниката, рекламата- за тях е нужна инвестиция.
Почти не съм чувала някой да играе за без пари, заради самото желание да се
развиваш и да откривателстваш, ако не броя себе си...
И ето настъпват
големите надежди, че ще се класираш с проект на сесия с държавно, общинско участие, подкрепяща
театралното изкуство. Има две възможности: одобрен или... В първия случай,
проектът ти вече не е НЕЗАВИСИМ по отношение на финансиращата институция,
защото авторите са поели определени ангажименти към нея.. Във втория случай (не
си одобрен)- търсиш спонсори..Лъжеш ги красиво, за да ти повярват. Ето пак
ставаш зависим.
Хронологически в
родния театрален пейзаж, съм се учила от
работата на режисьора Елена Панайотова, която още преди повече от десетилетие започна да развива
проекти с елемент на независимост. В тях пространството или парите не бяха от
сферата на държавното. И все пак сега се замислям върху начина им на случване и
ми се струва, че те не са били напълно независими, независимо,че са ги
определяли като такива. През 2005 г. съавторският ми проект с актрисата Весела
Казакова „Stereo (love)” се случи в Центъра за
Култура и Дебат „Червената къща”, афиширан от нас като „НЕЗАВИСИМ”, защото
пространството не бе държавно. Смея да твърдя,че нашият проект бе с най-дълъг
период на съществуване в театралния афиш на „Червената къща”. Спектакълът се
игра до 2009. Гастролира в Берлин и в Център „Гротовски-Понтадера. Игра се на
МТФ „Сцена на кръстопът”2005, „Малък сезон” в ТР”СФУМАТО”. Няма да коментирам
качествата му, защото си имаше своите кусури. Но сега си казвам, че сме били
патетично-абсурдни, да го назоваваме по афиши и медии като ЕДИН НЕЗАВИСИМ
ТЕАТРАЛЕН ПРОЕКТ. Защото имахме субсидия от Национален Център за театър и от
„Прохелвеция” Ако не бяха ни подкрепили тези институти, както и приятелските ни
кръгове с различни средства, щеше да ни има на кукуво лято. Да, ние имахме
творческата свобода да бъдем себе си, да изследваме телата си, благодарение на
работата ни с хореографа Красен Кръстев, но бяхме зависими от парите.
Единствената ни независимост бе в това, че нямаше държавен театър и директор на
същия- да ни назидава в художествено-техническите ни изисквания спрямо
желанието ни да се артикулираме в пространството.
От 2010 г. живея
отново във Варна и се занимавам с театрални пърфомативни сола , където
режисирам тялото си в интерпретиране на драматургични и недраматургични
текстове. Текстовете го провокират, а заедно с партньора ми на сцената на алтернативни
НЕТЕАТРАЛНИ пространства Добромир Мързов а.k.a Soulmate, сами работим
върху случването им, без да
търсим пари от държавата. Правим го с наши лични средства и да ме прости едно
изказване на режисьора Гергана Димитрова по време на пресконференция на
МТФ»ВАРНЕНСКО ЛЯТО» за нещата нефинансирани от държавата... това не е ХОБИ. За мен тази дейност не е ХОБИ, а важно лично пътуване
в ТЕАТЪРА
На финала на тези волни размисли, все още се
питам, постигнах ли своята НЕЗАВИСИМОСТ и СВОБОДА? И отговорът по отношение на
НЕЗАВИСИМОСТТА е: «НЕ»! А по отношение на СВОБОДАТА е МНОГОТОЧИЕ.