ЕДИ ИЗЪРД- ДИСКРЕТНИЯТ ЧАР НА STAND UP COMEDY
ЕДИ ИЗЪРД-
ДИСКРЕТНИЯТ ЧАР НА STAND UP COMEDY
в 14 брой на FORMALNO.COM
и с този текст се кефя...
Актьор.
Сцена. Актьорът е сам на сцената. Говори, прави движения с тялото си. Играе с
гласа си и като алхимик се превръща в странни същества. Публиката е обезумяла
от удоволствие. Тресе се в смях.Това бе причината да попадна преди 12 години в
театралната академия. А актьорът бе Мариус с „Дамата с кученцето”. През годините монолозите
на сцената все повече ме интересуваха, защото за мен е висша форма на пилотаж
да си сам в магическото пространство и да задържиш вниманието на зрителя. Появи
се шоуто на Камен Донев „За народното твочрество” и ето актьорът отново е сам и
прави своите магии с публиката. Моноспектаклите в родния театър са далеч от
формата Stand up comedy, но там, където микрофонът е
съблазнен от актьора и той ни разказва своите истории за света, позовавайки се
на комедията като жанр, постепенно „говоренето” придобива и специфичното STAND UP. Някъде
около комика, който представя пред публика мислите си (и не съвсем) е
моноспектакълът „Едно малко радио” с Мая Новоселска. И да предупредя: да разиграваш скечове на
сцената, в бара, в галерията все още не е STAND UP COMEDY.
През последните години актьорът Еди
Изард („Снежанка и Ловецът”,”Островът на съкровищата”, „Всеки ден”, Хрониките на
Нарния: Плаването на “Разсъмване” „През вселената”, „Златно кадифе”
и др)., и неговито типично по английски заяждане с живота, печели фенове в
огромни театрални салони. Какво точно се крие зад STAND UP COMEDY- ще се опитаме да дефинираме чрез
шоуто на Еди Изард.
Едуърд
Джон (Еди Изард) е роден на 6 февруаи 1962 г. в Йемен, живее в Англия. По този
повод се шегува: „Аз съм истински
европеец, но харесвам американците, въпреки, че съм роден в арабска държава.”
Докато е на сцената, няма начин да не възкликнеш: „ Изгубеният дух на Монти
Пайтън е съживен! Сред колекцията от награди като актьор се откроява „Еми” в
категорията „Вариете и Музикални програми”, специално за шоуто му „Dress to kill” След като се снима заедно с Робин Уилямс във
филма от 1996 „The Secret Agent”,. Уилямс оценява таланата на Изард, отвежда го в Сан Франциско и така
награденото по-късно шоу с „Еми” е факт. До тогава Англия все още не подозира,
че притежава самороден талант. Светът полудява по спектаклите: „Секси” от 2003,
„Съблечен” от 2009, а през 2013 се очаква и новото шоу на Еди: „Форсмажор”.
STRIPPED-2009
Музика, светлини. Декорът се състои от
дъно и едно прозорче с решетки. Върху стената на черната кутия са изписани
йероглифи от историята на човечеството. Появява се Еди. В нещо като фрак, дънки
и бяла риза. Синият му поглед привлича, а усмивката му е повече от
харизматична. Публиката го очаква като месия. Още не е проговорил, а
френетичното ръкопляскане е започнало.
Еди ни въвежда в
своята комедийна екскурзия. Градът е Лондон - по време на Римската империя,
когато древните римляни са наричали мястото Londinium. Актьоът се чуди: защо
великият град страда от дефицит на песни, посветени на Лондон? Нали именно
Лондон се . слави с пазара си и с характерното за лондочанина „fuck-offness”? И предлага песен от рода на: „Лондон, Лондон,Why don't you all fuck off?Но
елате да похарчите парите си.Посетете ни и похарчете парите си.Изкарайте си
добре, а след това fuck off.После се върнете във вторник,защото имаме нужда от
пари точно тогава
След това fuck off,
върнете се, fuck off, върнете се, fuck off, върнете се.”
Това ще е сингълът
песен за ЛОНДОН, който Еди ще продава. След подобно fuck-ofness убедително начало идва време на обяснението
на думата „КРИТИК”. Критици са хората, кито казват на всичко „НЕ”. Затова Еди
предпочита да гледа мюзикъли с пилета, свирещи на банджо и тропмет, защото няма
как да кажеш „НЕ”на пилета-музиканти. Особено, ако после ги хапваш за вечеря с
чудесна компания.
Еди Изард превръща
своето статично поведение на сцената в език. Той може да стои срещу публиката и
единствено с извивка на гласа си да я провокира. Люмим ми е пасажът за древния
раптор, който се вози в такси с шофьор-крава. Пътуваме в миналото, в каменната
ера, когато върху малките неща падали големи неща и „Джурасик парк” е повече от
ежедневие. После научаваме смешни факти за Спарта и Атина, за Джисъз и другите
синове на Бог, чиито имена започват с буква от азбуката и завършват на – ИЗЪС. Еди
Изард ни предлага шеметно препускане с шоуто си през вековете. С лекотата на
ловък жонгльор импровизира върху небивалиците, които реди. Те са пълен абсурд,
знаем, че всичко е плод на неговата фантазия, но се поддаваме на лъжите му. А
те са интелигентни и хашлашки едновременно. Сори, но „Комиците” и всички родни
телевизионни програми в сравнение със „СЪБЛЕЧЕН” приличат на безпомощен червей,
стъпкан от слон в знойна африканска нощ.
Актьорът Еди Изард е като
Господ, който на първия ден от пораждането на нещата е създал: светлината,
въздуха, рибата, мармалада, сапуна, машината за подстригване, картофите и други
по-маловажни неща. Като: бабите и Белгия например...В Четвъртък Господ вече
идвал на работното място със списък, защото си казал, че не си спомня какво е
изобретил до сега. Еди като Господа от този скеч, те изправя пред минно поле от
шеги. Но няма страшно-единсвеният възможен резултат при избухване е: да
припаднеш от смях. Смехът е изобретателен, естетски, изпълнен с автоирония.
Смях, който не обича социалния комфорт и може да коментира всяка политическа
тема без свян:
„ Расистите,
интересно, не са така учтиви като пушачите. Правило ли Ви е
впечатление?Пушачите винаги питат: „Нещо против да запаля? Имате против, добре
ще изляза навън да попуша. Расист никога няма да ви попита: Нещо против, щото
съм расист?”
За да направиш една
истински ИЗПРАВЕНА(stand up) от началото до края комедия за един
микрофон и актьорско тяло като шоуто на ЕДИ ИЗАРД не се изискват декори,
стотици прожектори, блясък. Нужни са: лудост и дискретен чар... И целувката на Съдбата, разбира се!