КИНО: „360”- кръговете на живота
КИНО„360”- кръговете на живота
от последния брой на FORMALNO.COM-активиран на 8.12.2012
За любителите на „Градът на Бог”, „Слепота”, „Вечният градинар” е
знаково името на Фернандо Мейрелес. Един от най-успешните бразилски режисьори,
носител на 45 международни кино отличия и над 30 международни номинации.
Последното му предизвикателство е свързано с адаптация или по-точно e вид своеобразна интерпретация върху
пиесата „Хоровод” от Артур Шницлер. За Шницлер Стефан Цвайк казва: "Този свят наистина би бил завинаги
изгубен, ако един човек - Артур Шницлер - не го беше запазил за нас във
всичките му форми и образи, с неговия дух и чувство... Всичко, което е било
Виена на границата между двете столетия, всичко, което е било Австрия до
рухването на империята, един ден ще може да бъде разбрано правилно само чрез
Артур Шницлер, ще бъде назовано на неговото име”. И ако в пиесата му „Хоровод”
от началото на миналия век еротиката и сексът играят танца между живота и
смъртта, а зад персонажите му сякаш наднича д-р Фройд, то във филма на Мейрелес
хороводът е нещо като визитка на понятието глобализация.
Филмът „360” (2011)
е изключително деликатна, стойностна кинематографична находка. Екипът е
интернационален, а зад продуцирането на филма стоят Великобритания, Франция,
Германия и Бразилия. Актьорският състав също е пъстър: Джъд Лоу, Антъни
Хопкинс, Рейчъл Уайз, Жамел Дебуз, Питър Морган, Лусия Сипосова и др.
Филмът използва
идеята на оригиналната драматургична основа-герой от една ситуация да преминава
в друга. Тук хронотопът обаче не е Виена от края на 19 и началото на 20 в, а навсякъде:
Братислава, Париж, Феникс, Денвър, Виена, Рио.
Началото на филма е
със страна от бившия социалистически лагер, в която заради парите, търговията с
плът превръща момичетата в анонимна „Бланка”, дефилираща между Изтока и Запада
за по 500 евро на час. Нейният потенциален клиент е бизнесмен, който се завръща
у дома, а там съпругата му изневерява с млад мъж. Последният е заловен в любовна
измама от приятелката му. Тя го напуска и на път за Рио среща възрастен мъж,
който издирва своята изчезнала дъщеря. И ето целият калейдоскоп от човешки
съдби прави своя цикъл. На финала на последния градус от 360-те, Бланка събира
парите от едно мафиотско куфарче, а сестра й открива любовта, така както описва
живота една от историите: „Един мъдрец е казал:Ако намериш вилица на пътя-вземи
я.”
Защо трябва да
гледаш „360”? За да осъзнаеш, че всичко е мимолетно и че е по-добре да си
честен с чувствата-твоите и на близките си, отколкото да се превърнеш в жертва
на компромиса. Ако вече си на „ТИ” с тези причини, друга основателна е : все
по-рядко съвременната кинематография се изкушава да ни представя живота като
пътуване, в което пасажерите си задават въпроси, търсят себе си в макрокосмоса
от икономически трусове, престъпност и дефицит на човещина. „360” е глътка
въздух сред океана от псевдо артистични кино полуфабрикати.
Животът никога не е
такъв, какъвто си го представяш, животът не е сметка от ресторант, не е билетче
за никъде. Животът Е и затова си длъжен да минеш през всички 360 градуса, за да
го приемеш. В противен случай няма да разбереш кога си живял!