И АЗ СЪЩО ИСКАМ" ЩАСТИЕ!

28  formalno.com

Какво е необходимо, за да се почувствате щастливи? Покрай последните ми занимания около  текстове на Камен Донев, бих изброила произволно няколко фактора: "да ухажваме пламенно,дордето ни позволява приличието. Всяка вечер да гъделичкаме пред камината собствено куче, докато прелистваме "Анна Каренина".Да надскочим регионалните проблеми, докато дирим късмета си. Да видим рано сутрин събуждането на Рим (Москва, Париж, Ню Йорк, Токио...) и да създадем фамилност, разбира се! До тук добре. Обаче, когато нищо от това не може да ни се случи, какво ни остава? Остава ни рефренът "И аз също искам!"
  "И аз също искам" е последният филм на Алексей Балабанов. Ако искаш да се запознаеш с режисьора на "Брат", Брат-2", "За изродите и хората", "Не ме боли", " "Груз 2000", "Огняр" непрменно хвайщай самолета за един от най-важните и може би най-стойностни европейски филмови фестивали- 42. Международен фестивал в Ротердам (23 януари – 3 февруари 2013). "И аз също искам " може да се окаже лебедовата песен на Балабанов.Затова и синът му Пьотър решава да се снима в проекта. "Казаха ми, че преди година ще умра-обаче не умрях. Според докторът ми, благодарение на сибирското ми здраве и воля все още съм тук..." Така режисьорът извинява присъствието си като актьор във финалната част на филма. Той ще бъде в Ротердам и естествено е да завиждам, на онези, които ще направят интервю с Балабанов, защото той е Вселена!

"Защо си така печален?
От живота!
Живот? А аз гръмнах 4-ма! Отидох на църква и се пречистих. Сега съм на баня."

 Бандит, музикант, алкохолик, момиче-проститутка, момче-пророк се събират случайно в търсене на щастието, а то ги очаква в радиационна зона. Оттам никой не се е върнал, но който оцелее и се докосне до магическата сила на камбана, намираща се в изоставен храм със сигурност ще открие щастието. Когато някой от персонажите определя ежедневието си като пътешествие към щастието, всеки следващ продължава с "И аз също искам!" В телевизионно предаване, посветено на уникалните човешки способности, участва момче- пророк, което обявява, че има Планета, снабдена с вода и кислород...А музикантът Саня (Олег Гаркуша от руската група«АукцЫон")  отива на баня. Там слуша историята на бандит, който при изгрев е застрелял четирима колеги-мутренска чистка. Докато се изповядвал,бандитът- килър научил за земя, която прави хората щастливи и след банята потегля към щастието. Саня се присъединява и постепенно като приказни герои, всички търсачи на щастието се събират. Последна се включва Любов-дипломирана вишистка от философския факултет, за жалост принудена да проституира. Тя се грижи за болната си майка. От някъде в Дядовата ръкавичка на четири колела пристига и младежът-пророк. Изведнъж настава зима, зоната на щастието е удавена в сняг. Всички сменят летните дрехи с кожуси и продължават. Разказват си личните драми. Алкохоликът не може да живее без водка. Трезвеността е скучна и досадна. Музикантът е пребродил света, имал е жени, слава, но му липсва щастие...Любов е готова на всичко, за да избяга от сводника си. Всеки заслужава своето щастие.Пътешествениците влизат в църквата и намират щастието си: като... умират. Балабанов предлага анекдотичен и същевременно логичен финал.

"А ти кой си?
Аз ли? Аз съм кинорежисьор. Член на световната режисьорска киноакадемия.
Аз пък съм бандит. Убивам хора."

"И аз също искам" е най-безкръвният филм на Балабанов. Може би и най-краткият. Най-безнадеждният и най-страховит. Сякаш в него бродят призраците на "Сталкер", ""Соларис" и криво "Огледало" преобръща живота. И в този филм се споменява за края на света, който не ни се случи миналата година. Простички похвати, линейно разгърнат сюжет, хирургическа педантичност. " И аз също искам" според мен е по-добрата "Меланхолия", може би, защото никой не те подтиква към интелектуални операции и естетически възбуди. Всичко е толкова просто, както се казваше в един текст на К.Донев: "Просто като боб." А наоколо: лед и замръзнали тела!

Популярни публикации