"АЙ ВЕЙ ВЕЙ-НИКОГА НЕ СЕ ИЗВИНЯВАЙ"
"АЙ
ВЕЙ ВЕЙ-НИКОГА НЕ СЕ ИЗВИНЯВАЙ"
от новия брой 30 на ФОРМАЛО
Един китайски дисидент - артист може да
промени България, за разлика от деятелността на негов български колега. Не ми
вярвате? През периода 2008-2010 режисьорката Елисон Клаймен е неотлъчно до
китайския художник - дисидент Ай Вей Вей и архивира всяка минута от живота му.
Всъщност за нея камерата е дневникът от ежедневни борби за свобода на мисълта,
защото в Китай да казваш това, което
мислиш е почти невъзможно. Ако пък критикуваш управляващите, протоколът изисква
критиката да бъде витиеват трактат или притча за добродетелите на вожда. При Ай
Вей Вей всичко е възможно, дори нарушаването на етикета! Документалната лента-
носител на специалния приз от фестивала в Сънданс през 2012 "Ай Вей
Вей-никога не се извинявай" е интересна реплика на модерната в БГ
ситуация: да си мрънкащ артист, който винаги се чувства втора цигулка. Ако
искаш да бъдеш, действай като Ай Вей Вей- въпреки! Ай Вей Вей е пекинският Анди
Уорхоу, който може да превърне закачалка в артистичен профил, а старите ти
обувки в предмет с еротичен подтекст. Разбира се Ай Вей Вей е имал късмет и е
пообиколил капиталистическа Америка, така че на младини се е отъркал в
артистичния поток от продаваеми идеи. Ай Вей Вей използва всички приоритети на
интернет, за да показва на света истинското лице на Китай, а на Китай другия
възможен живот. Властта закрива блога на Ай Вей Вей, следи го, а в Сечуан
местната полиция пребива художника. Стига се до травма, операция в Берлин, но
Ай Вей Вей продължава борбата-всяка акция се превръща в артистичен жест и форма
на съпротива.Филмът на Елисън Клаймен е смешно-тъжна приказка, в която няма
победени, липсват и победители. Зрителят става свидетел на подготовката на
различни изложби като изключително любопитна е работата на Ай Вей Вей в Tate
Modern. Ай Вей Вей е търпелив аутсайдер, познаващ цената на страха. Докато
наблюдаваш усърдието му, с което дразни властта, в съзнанието ти остават
интересни забавни заключения:"разликата между човешкото същество и котките
е в това, че котките никога не затварят вратата зад себе си, а човекът го
прави...", "действай спрямо управниците като опитен шахматист."
Ай Вей Вей е пример за световно известен художник, който е извън системата. От
друга страна, системата отрича присъствието му. Властите в Китай събарят с
булдозери студиото му, отвличат го и го поставят под стража. Когато се завръща
в реалността, му се забранява да общува с медиите. През 2011 списанието АРТ
РЕВЮ определя Ай Вей Вей за най-идейната и влиятелна артистична фигура на
годината. Творчеството на Ай Вей Вей е на ръба между политика и изкуство. И ако
политиката ни дължи извинение за своите своеволия, своеволията в изкуството
могат да се превърнат в стилистика, за която артистът не трябва да се извинява.