събота, 23 февруари 2013 г.

"АЙ ВЕЙ ВЕЙ-НИКОГА НЕ СЕ ИЗВИНЯВАЙ"


"АЙ ВЕЙ ВЕЙ-НИКОГА НЕ СЕ ИЗВИНЯВАЙ"


от новия брой 30 на ФОРМАЛО


  Един китайски дисидент - артист може да промени България, за разлика от деятелността на негов български колега. Не ми вярвате? През периода 2008-2010 режисьорката Елисон Клаймен е неотлъчно до китайския художник - дисидент Ай Вей Вей и архивира всяка минута от живота му. Всъщност за нея камерата е дневникът от ежедневни борби за свобода на мисълта, защото в Китай да казваш  това, което мислиш е почти невъзможно. Ако пък критикуваш управляващите, протоколът изисква критиката да бъде витиеват трактат или притча за добродетелите на вожда. При Ай Вей Вей всичко е възможно, дори нарушаването на етикета! Документалната лента- носител на специалния приз от фестивала в Сънданс през 2012 "Ай Вей Вей-никога не се извинявай" е интересна реплика на модерната в БГ ситуация: да си мрънкащ артист, който винаги се чувства втора цигулка. Ако искаш да бъдеш, действай като Ай Вей Вей- въпреки! Ай Вей Вей е пекинският Анди Уорхоу, който може да превърне закачалка в артистичен профил, а старите ти обувки в предмет с еротичен подтекст. Разбира се Ай Вей Вей е имал късмет и е пообиколил капиталистическа Америка, така че на младини се е отъркал в артистичния поток от продаваеми идеи. Ай Вей Вей използва всички приоритети на интернет, за да показва на света истинското лице на Китай, а на Китай другия възможен живот. Властта закрива блога на Ай Вей Вей, следи го, а в Сечуан местната полиция пребива художника. Стига се до травма, операция в Берлин, но Ай Вей Вей продължава борбата-всяка акция се превръща в артистичен жест и форма на съпротива.Филмът на Елисън Клаймен е смешно-тъжна приказка, в която няма победени, липсват и победители. Зрителят става свидетел на подготовката на различни изложби като изключително любопитна е работата на Ай Вей Вей в Tate Modern. Ай Вей Вей е търпелив аутсайдер, познаващ цената на страха. Докато наблюдаваш усърдието му, с което дразни властта, в съзнанието ти остават интересни забавни заключения:"разликата между човешкото същество и котките е в това, че котките никога не затварят вратата зад себе си, а човекът го прави...", "действай спрямо управниците като опитен шахматист." Ай Вей Вей е пример за световно известен художник, който е извън системата. От друга страна, системата отрича присъствието му. Властите в Китай събарят с булдозери студиото му, отвличат го и го поставят под стража. Когато се завръща в реалността, му се забранява да общува с медиите. През 2011 списанието АРТ РЕВЮ определя Ай Вей Вей за най-идейната и влиятелна артистична фигура на годината. Творчеството на Ай Вей Вей е на ръба между политика и изкуство. И ако политиката ни дължи извинение за своите своеволия, своеволията в изкуството могат да се превърнат в стилистика, за която артистът не трябва да се извинява.