"REALITY" формат, по рецепта на МАЕТО ГАРОНЕ
"REALITY"
формат, по рецепта на МАЕТО ГАРОНЕ
авторски текст за новия брой 30 на интернет списанието за култура и изкуство ФОРМАЛНО
Телевизията е
обсесия не само за домакините и пенсионерите. Днес, ако нещо не е показано от
малкия екран-не се е случило. И за да сме съвсем актуални, когато протестите
във Варна се показват по новините, следователно съществуват, а когато не се
показват-означава ли,че са илюзия? Телевизията като всяка друга медия е в плен на специфични политико-икономически
интереси, които в България някои назовават "интереси от мутренски
тип".
"Реалити" на режисьора Матео Гароне от 2012 г.
е трагикомедиен дискурс по темата как да попаднем в телевизора. Роденият на 15
октомври 1968 г. режисьор придоби популярност с филма си "ГОМОРА",
който по особено жесток начин разкри на света, механизмите на престъпните синдикати
в съвременна Италия. За разлика от "Гомора" (2008),
"Реалити" (носител на специалната награда на журито в Кан от 2012) е
мек, ироничен жест към медийното зомбиране на зрителския интелект. И все пак
има какво да се види и научи от "Ралити". В Италия хората са
пристрастни към т.нар. реалити формат предавания. За италианците, ако не си
звезда в "Биг брадър", значи не си живял.
Неапол с малките
улички, с кокетните местни кафенета, с рибния пазар... Лучано е продавач на
риба, среден предприемач, който прави дребни сделчици с кухненски роботи и дава
заеми на пенсионерки. Лучано е витален, дори артистичен (в ролята Аниело
Арена), познават го по сватби като зевзек, който се преоблича ту в бабка, ту в
костюм на травестит и забавлява гостите. Този, малък симпатичен Лучано и
неговата съпруга Мария (Лоредана Синоли) с трите им пълнички дечица , лели и
чичовци, обитаващи заедно една къща са знакови за съвременна Италия.Като
персонажи от пиеси на Едуардо Де Фелипо, всички те са толкова близки до
колорита и чувствителността на българина. Лучано участва в кастинг за "Биг
брадър", поканен е в Рим, в "Чинечита" за втори кръг и остава с
убеждението, че ще участва. Но времето лети, "Биг брадър" е факт, но без Лучано. Тогава настъпва
тоталната трансформация: Лучано започва да вярва в различни знаци, да раздава
мебелите си на бедните, изпада в депресия, продава магазина си, дори достига до
почитане на религиозни култове и ритуали. Заради къщата на Големия Брат, Лучано
е готов на всичко. И попада, но по нетрадиционен начин, промъква се тайничко,
настанява се удобно, без да бъде забелязан. А финалът? Финалът е отворен.
Актьорите са
чаровни, камерата често предпочита кръговите движения, вероятно, защото целият
ни живот е циклична комедия от грешки. И докато грешим програмата се сменя,
каналът също, а реалността се превръща в поредния медиен мит.
Гароне не поучава, не задава послания, той констатира и
се смее. "Реалити" бе показан на Киномания в София, но би било
здравословно кино пътешествие и за варненската публика.
Пуканки,
телевизия, протести, оставки и един ГОЛЯМ БРАТ, който продължава да ни
наблюдава.