КИНО:"В къщата" - ах, тази средна френска класа!
"В
къщата" - ах, тази средна френска класа!
от новия брой на FORMALNO- 32
Харесвам режисьора Франсоа Озон заради
елегантността, с която прави кино. Деликатно, с намигване, влюбено в актрисите.
Актрисите винаги са по-интерсни от актьорите. Поне според Озон. В киното на
Озон актрисите са шармантни, чудовищни, смели,търсещи, неудовлетворени,
влюбени. Трудно можеш да провокираш актьор-мъж да покаже присъствието на
женственост, докато прекрасните Шарлот Ръмплинг, Валерия Бруни Тадески, Изабел
Юпер, Фани Ардан, Катрин Деньов, Еманюел Сение, Еманюел Беар..., а в последния
му филм и Кристин Скот Томас го правят с магнетичност, с гордост от факта, че
да си жена е особен вид приключение.
Последното издание на София Филм Фест
представи премиерно най-новата творба на Франсоа Озон "В къщата". Първата
среща на столичната фестивална публика с творчеството на Озон бе през 2004,
когато СФФ бе закрит с "Басейнът". Варненската фестивална публика,
надявам се, си спомня извън съзтезателната прожекция на филма му "5 x 2"(2005)
по време на "Любовта е лудост".
От първия му
пълнометражен филм "Ситком" през 1998 до сега са се натрупали теми,
километри заснета лента и 13 филмови заглавия. Някои от които разтърсващи като
драмите: "Капки вода върху горещите камъни" (1999), "Под
пясъка" (2001) "Време за раздяла"(2005). "Време за
раздяла" ми е най-любимият филм заради начина, по който главният герой се
разделя с живота-финалният епизод с плажа, отслабналото от раково заболяване
тяло, детският смях, залезът, морето. Звучи патетично, но киното на Озон е
далеч от патетиката. Озон направи почти като наследник на Бергман своите
"5 x 2"
с прекрасната Валерия Бруни Тадески. И бе толкова различен в комерсиалните
"8 жени", "Трофейна съпруга". Понякога е неразгадаем както
се случи с историята за летящото бебе в "Рики", друг път твърде
екзистенциален в работата си -"Убежище". Но дори и да ви се стори в
част от творбите си по-повърхностен, компромисен, Озон има право на подобен род
капризи, все пак той е представител на средната френска класа, а вие-не!
"В
къщата" според личните ми критерии за възможностите на Озон стои по
средата. Озон не е направил нито краен трагедиен артефакт, но пък ни е лишил от
обсебващи зрителя емоции. Зрителят досущ като главните герои-учител по
литература и неговата съпруга (Кристин Скот Томас) се превръща във воайор,
изпаднал в зависимост от обекта на наблюдение. В случая г-н Жермен (Фабрис
Лукини) посредством четенето, измислянето на истории за живота на едно
семейство, попада в света на същото. Фикцията дело на негов ученик с ангелско
личице започва от домашна работа "„Разкажете как прекарахте края на
седмицата” и достига до фатален любовен романс, който е на ръба между реалното
и фантазмите на литературата. Наставникът по литература дава указания на своя
ученик за фабулата, за стилистиката при писането, пълни му главата с
Достоевски, Толстой, Флобер. Ученикът за наша радост чете настървено, има
талант, пише добре, но размества пластовете на две семейства.Преобръща ги
надолу с главата. От помощник по геометрия на своя съученик Рафа, нашето ангелче
Клод се влюбва в майка му, пише й поезия, раздава целувки на поразия, но на
финала остава сам, досущ като г-н Жермен. Тази
почти на ръба на криминалното интрига хипнотизира с плавните движения на
камерата. Естествено има и т.нар. стоп кадри, в които героите попадат в
измисления свят на литературата, за да видоизменят ювелирно измисицата.
"В
къщата" е ироничен поглед върху същността на съвременната френска класа,
която предпочита удобствата, уютната мебелировка, бита пред сантимента,
чувствителността и емоциите. Твърде много любов убива, а твърде много
виртуалност обезмисля живота. Истината е, че хората са забравили да общуват.
Г-н Жармен ще остане сам и безработен, Клод ще е част от разбитото си семейство
и отново ще се отдаде на обичайното-да обгрижва своя баща- инвалид, а
семейството на Рафа ще замине за Китай. И сигурно тази прекрасна къща ще бъде
нов дом на друго семейство.
"В
къщата" е адаптация на испанската пиеса от Хуан Майорга "Момчето от
последния чин". Озон измества центъра на произведението като акцентира не
на специалното, което може да покаже ученикът от последния чин, а на
пространството ДОМ. Домът е сърцето на всяка фамилия и като жизнено важен орган
домът трябва да бъде подложен на изследване, на критически анализ.
"В къщата” е носител на „Златна раковина” и
Наградата на журито за сценарий от фестивала в Сан Себастиан, а също така и
наградата на ФИПРЕССИ от МФФ Торонто 2012.