ТЕАТЪР: "Училище за смях"- кого променя изкуството?
"Училище
за смях"- кого променя изкуството?
31 брой FORMALNO -автор Елица Матеева
Вярвате ли в изкуството като фактор,
предопределящ развитието на обществото? Доколко общество и изкуство са
взаимнообусловени и зависими? С времето все по-често се случва да си мисля, че
изкуството е занимание за безделници, за които се сещаме едва, когато те умрат
и се озовават в някакъв друг, навярно по-екзотичен свят-нещо като Хавай.
Последното ми пътуване до град Русе, бе свързано със спектакъл от японски,
съвременен драматург. Азиатската култура е любопитна, а за лаиците дори много
модерна. В края на януари тази година камерна сцена на ДТ "Сава
Огнянов"-гр. Русе представи за първи път в България драматургията на Коки
Митани с "Училище за смях". Оригиналното заглавие на пиесата е "Академия
на смеха". Актьорът и режисьор на спектакъла Любомир Кънев открива текста
на японския актьор и кинорежисьор в интернет - руска версия, превежда я и я
предлага на ръководството. Предишното не си прави труда да се запознае с
предложения текст. Настъпват промени, текстът попада сред полезрението на
следващото ръководство и е даден ход на репетиционния процес. Разказвам тази
история, защото и аз съм имала подобни неволи с нечетящи мениджъри. Уморително
занимание е да убеждаваш ръководител на театър, защо трябва да се поставя определена
драматургия. Според мен мениджърите трябва да посрещат всеки нов драматургичен
текст с радост, с желание за обогатяване. Разбира се, това е идеалният
мениджър!
Коки Митани е актьор с богат комедиен
диапазон. Роден е през 1961 г. в Токио. Завършва театрално образование и през
1983 г. основава трупата на "Токийските слънчеви момчета". Трупата
използва в представленията си уличен език и работи върху типажността на
персонажите. Митани е носител на множество азиатски награди за кино. През 1997
г. за комедията си "Добре дошъл обратно, господин Макдоналд" е
отличен с наградата на журито "Дон Кихот" от Берлинале. През 2004
японският режисьор Хосу Мамору снима "Академия на смеха". Във филма
участват Кодзи Якусьо и Горо Инагака. И тъй като пиесата е камерна, филмът
разчита на добрата актьорска игра и добрата операторска работа. Изгледах филма
и съпоставяйки го със спектакъла на русенска сцена, ми се струва, че бих
предпочела представлението. Филмът е добър, но много по-патетичен и естествено
по-скучен, защото силата на актьорите определено не е в импровизацията. Техните
строги изражения, самурайска отдаденост на точното изговаряне на драматургията
ги прави по - статични. В "Училище за смях" участват Венцислав Петков
(Цензорът) и Кадри Хабил (Авторът). Време на действието-присъединяването на
Япония към Германия и Италия в началото на Втората световна война. На власт е
император Хирокито. Червен и зелен печат определят съдбата на всяка пиеса. И
ето Авторът, почти като съвременен режисьор в български театър, трябва да убеди
в правотата си един Цензор, че комедията е жанр със смисъл и мисия. Но Цензорът
страда от липса на чувство за хумор. Той никога не се шегува, за него театърът,
комедията и изкуството са излишни капризи. Цяла седмица Авторът пристъпва
почитателно всяка сутрин към стаята на Цензора с надеждата, че след дълги
дебати и заръки от страна на Цензора, най-после драматургичната основа на
"Джулио и Ромета" ще може да се реализира на сцена. Но днес не е
време за любов, днес е време за борба! Цензорът изисква да се промени
произведението, да се издири Шекспир и бъдещата драматургия да бъде, посветена
на императорските завети. В любовната история попада Хамлет, след това конят
"Боже, пази Императора", после един полицейски началник, а на финала
като капак на всичко Цензорът изисква текст без никакъв смях. Авторът написва
най-смешната трагедия.
Днес, макар и да липсват Цензори във военна
униформа, пошлостта, отказът от общуване с изкуството е повсеместна, когато
става дума за администрацията по нашите географски ширини. Докато гледах този
спектакъл припознах някои политически фигури на деня в оставка. Венцислав
Петков е постигнал своеобразен максимум в овладяването на крайните емоции. В
биографията на персонажа му се случва промяна и на финала на спектакъла тя е
най-отчетливо уловима. Кадри Хабил майсторски играе с нюансите, верен на
точното му чувство за импровизация. "Училище за смях" е спектакъл,
разчитащ на актьорското чувство за такт в импровизацията и затова добре общува
с публиката. Драматургията на Митани предполага смях, но за разлика от ширещия
се евтин хумор, неговият е интелигентно поднесен, той изисква мисловност.
Сценографията на Виолета Радкова е семпла, но добре овладяваща пространството.
Стените на стаята притежават способността да променят местонахождението си, а
масата на Цензорът е обсебена от множество чекмеджета, намекващи за битието на
бюрократичния режим.
Изкуството някога е било средство за бунт,
революционен жест от историята на човечеството. Днес изкуството е бизнес,
търговска марка, финикийски знак. Само романтиците се интересуват от изкуство,
а политическият елит, за да го разбере-ще са му необходими други помощни
средства: кебапче, пура и уиски...