"Гимнастика за бременни" от Здрава Каменова - Леко, приятно и дори абстрактно!
"Гимнастика
за бременни" от Здрава Каменова в ТМПЦ-Варна
Леко, приятно и дори абстрактно!
от новия 4-6 брой за 2013 на списание "ТЕАТЪР"
(един по-събран авторски текст за спектакъла)
Близо десетелетие
на сцената на Варненския драматичен театър не бе представян нов български
драматургичен текст. Според бивши директори, българската съвременна драматургия
не била така балансирана, любопитна и уникална като чуждата. Грешка! Повечето
директори на театри в провинцията не познават родната най-нова драматургия, не
си правят усилие да разлистят алманаси, списания, да потърсят нови автори. И
ако не бяха съкращенията по театрите, с тази задача достойно би се справил
щатния драматург в театъра. Така бе и с драматичният театър на град Варна,
който е част от структурата ТМПЦ.Имало обаче промяна!? През март тази година,
текстът на актрисата-драматург Здрава Каменова "Гимнастика за
бременни" намери своя красив театрален остров именно във Варна - по инициатива на актрисата Веселина
Михалкова(настоящ артистичен директор на театралната част от културния
институт). Режисьорът Калин Ангелов вече веднъж поставял същата драматургия
върху учебната сцена в НАТФИЗ, едва ли се е затруднил да го реализира отново.
Според него това не е театрален римейк на първия му опит, а развитие на идеята
му за т.нар. "игрови театър". Далеч съм от опита да дефинирам дали
сме наблюдавали точно техники от игровия театър, защото той има своите образци.
По-важното е, че присъствахме на интелигентен спектакъл, направен с вкус и
съответстващ на изискванията на театралната реформа - да пълни салона. Така се
е получило не две в едно, а дори три в едно, защото освен приятен, забавен, на
моменти мелодраматичен драматургичен текст, публиката се радва на 4 прекрасни
актриси (Биляна Стоева, Веселина Михалкова, Даниела Викторова, Милена Кънева).
Всяка от тях по автор носи библейското име Мария. Но се различават по характер
и качества като четирите посоки на света. И докато се срещат уж случайно, вътре
в тях говори Съдбата на бъдещия малък човек. Говори от името на мъжкото начало
чрез актьорите Владислав Виолинов, Теодор Папазов и Пламен Димитров. Те са ту
зловещи пророци, ту миловидни съпрузи и слуги на Мария. Гримирани в стил немско
експресионистично кино, мъжете-Съдба поддържат ритъма на спектакъла с
хореографии и с песен. Всъщност в този спектакъл освен, че се играе се и
пее.Пеят се популярни композиции: Бийтълс, Рой Орбисън, Мадона. Те са вид
продължение по темата, коментирана в монолозите или като илюстрация на
чувствата. Причините за появата на песните в спектакъла можем да търсим и в
музикалното образование на режисьора,а и все пак в Театър "София" той
наскоро постави мюзикъла "Скачай".
Четирите Марии
създават колорит, носят топлина, лудост, любов и независимо дали
целеустремената изследователка от БАН е самотна майка (Даниела Викторова), а
персонажът на Веселина Михалкова показва егоцентричността на артиста и крехката
душа на актьора, то пък Мариите на Биляна Стоева и Милена Кънева са толкова
ексцентрични по своему, че не може да не ги заобичаш. Всяка жена е създател,
всяка жена е възможна майка и ако някои от нас направят усилие и открият сборника
с есета "Възможните майки", изпълнен с истории на жени, които пишат
за сътворението на живота, ще стане ясно, че дори да не роди жената си остава
майка-творец.
В какво се
състои гимнастиката на бременните според смисъла на драматургията и спектакъла?
В чувството,в сетивността да бъдеш отговорен за съдбата на бъдещето,в гърча да
го износиш-не е лесна работа.
Сцената е празна,
но не мислете, че празното пространство е продиктувано от идеалите на Брук.
Брук днес не е модерен, не е утилитарен- днес модерно е дефилирането. Ето защо
аналогията с моден подиум е добра. Бременните ни героини ще дефилират по него,
докато правят своята душевна и словесна гимнастика, свързана с износването на
бъдещето.
Сценографията е
дело на Никола Налбантов. Тя разделя пространството по вертикали и хоризонтали
на части. Дъното на сцената е отредено
за мултимедия, от която най-любопитната и радваща окото е финалната част с
появата на новия човек. Другите картинни форми от мултимедията, изобразяващи
планети са повече илюстрация на опита да се потърси глобален контекст на
тематичните дискурси. Актриси и Съдба (мъжете) ще се гонят по стълбите,
разположени във второ ниво на вертикала, ще общуват задъхано, ще бъдат на ръба,
така, както го подсказва особения статус на бременността.
"Гимнастика
за бременни" трае около час и двадесет минути. И ако в това театрално
време се отдадеш на магията на театъра, явно има смисъл от гимнастиката
(играта) на актьора.
Елица Матеева
плакат - СИМЕОН ЛЮТАКОВ
снимка-СИМЕОН ЛЮТАКОВ