кино:"Свалки в облаците" , Педро Алмодовар -2013 като зациклящ скреч над Мадрид
"Свалки в
облаците" , Педро Алмодовар -2013 като зациклящ скреч над Мадрид
" С филмите на
Педро Алмодовар иронията и парадоксите на живота откриват своя рай-един свят,
чиято дълбочина е много често в привидностите, свят, където нищо няма повече
смисъл от това, което изглежда безмислено и където безредието възстановява
реда. Няма по-красива бащина любов от тази на жена, която е била мъж, няма
по-красива възхвала на истинската женственост от тази на мъжа, който е станал
жена."*
Премиерата на "Свалки в облаците" през април в България се появи
паралелно с премиерите на филма в Унгария и във Франция, месеци преди
"Свалки в облаците" да пикират над Америка, Великобритания и
Германия. Филмът може да откриете взависимост от разпространението му под
заглавия: "Любовници пътници" (най-близо до оригинала) и " Аз
съм толкова възбуден!".
Опитах се да изгледам филма с
изострено внимание, но още на 10 минута установих, че нито мога да се възбудя
от подобен флирт с жанра screwball от 40, 50-те в
Американските кинокомедии, нито нелепиците в комедийния "потенциал"
на драматургията предизвикват смях. Вероятно
всеки признат талант в изкуството има и свои сгромолясвания, а
"Свалки в облаците" е луксозно аварийно кацане, в което заедно със
очарователния пухчо Алмодовар са се сгромолясали едни от най-интересните
съвременни испански икони на киното: Хавиер Камара, Сесилия Рот, Лола Дуеняс,
Паз Вега, Бланка Суарез,Пенелопе Круз, Антонио Бандерас. Бандерас и Круз се появяват епизодично в три
минутен диалог, от който започва и изкуствената възбуда в облаците.
Фабулата: един механик (Бандерас)
по невнимание и възбуда от новината, че ще става татко, докато държи в
прегръдките си своята любима(Круз) разсеяно "проверява" изправността
и системите за презимяване на летящ обект, чиято дестинация е Мексико. Този
обект се слави с три танцуващи стюардеси-мъже, които са хомосексуалните
талисмани на борда и при сложни ситуации имат списък от песни за разведряване
на обстановката.Бизнескласата на полет 2549 на авиокомпания Peninsula се обитава
от чешити: килър от Мексико, парапсхиложка-стара мома-девственица, известен
актьор Дон Жуан, който има проблеми с две възлюбени едновременно, финансов
магнат в статус на криза, известна персона от жълтите вестници...Бизнескласата
е будна по време на полета, а другите пътници заспиват като с вълшебна пръчица
(този момент, напомня за едно гаспачо и спящи полицаи от "Жени на ръба на
нервна криза"). Парапсихоложката усеща негативни вибрации в пространството
с основание-има проблем с шасито, което налага самолетът да не лети за Мексико,
а да кръжи като заблуден гълъб около Толедо, докато му се разреши да кацне
аварийно върху свободна писта. Стюардите правят всичко възможно,за да разведрят
атмосферата: наливат напитки, носят храна, осигуряват телефонна връзка с близките
на пътниците, танцуват, пеят (на плейбек, разбира се),обгрижват екипажа .
Алмодовар определя тези симпатични летящи сестри на милосърдието като античен
хор, който с повтарящите си реакции коментира
повторенията от жизнените грешки на персонажите. Актьорът - Дон Жуан
звъни на една от приятелките си и улучва опита й за"случайно"
самоубийство, тук Алмодовар разчупва монотонността на разказа и включва
паралелна история с приятелките на любовника-актьор, но при другите комуникации
по телефона се е отказал да усложни сюжета, което е повече минус за и без това
слабо развитата драматургия. Старшият
стюард (Хавиер Камара) отдавна е гадже на капитана на екипажа, докато
последният пази в тайна отношенията си, естествено в сублимен момент, двамата
консумират любовта си в тоалетната. Всъщност около паниката и един коктейл с
мескалин почти всички будни пасажери се отдават на любовни ласки, а
парапсихоложката-девственица си набелязва един момък, с чиято помощ загубва
девичеството си, без помощникът да разбере. На финала всички практикуващи секс
в самолета се приземяват читави и здрави и леко,(много леко) помъдрели. Може би
всеки от тях е станал по-добър, по-търпелив, по-отговорен?
И въпреки неочакваната художествена
булимия на "Свалки в облаците", визуалният стил на Алмодовар е
запазен. Изключителен дизайн и сценография, перфектни цветове и осветление,
страхотни костюми и не на последно място: триото стюарди се справят чудесно с
хореографията около танцовото интерпретиране на паниката. Алмодовар е искал да направи
комедия, посветена на сексуалността като дар, изискващ да му се радваме всяка
минута, да му се наслаждаваме, да го празнуваме. И въпреки хвърлените сили,
енергия, тази безсмислена щурост не достига до търсения резултат. Пътниците се
лутат в страстите си над Мадрид, а метафората на Алмодовар за лутането и
цикленето на обществото присъства единствено в съзнанието на режисьора.
*из "Педро Алмодовар,
киното на желанията" от Фредерик Строс, ИК "Колибри"-2003