нови текстове за театър: УДИ АЛЪН x 3
УДИ
АЛЪН x 3
Да четеш Уди Алън е забавно, дори ефирно занимание, ако
си почитател на невротичния чар и интелектуалната меланхоличност, така присъща
за този неостаряващ трагикомик по душа и сърце. Три нови eдноактни
пиеси, чиито названия са георграфска парола за американския тип темперамент,
преведени блестящо от Златна Костова и Матей Тодоров ти подарява Black Flamingo Publishing. Драматургичните
текстове могат да се развият в цялостен спектакъл, да се комбинират и ако се
улови същностното в тях е възможно да бъдем зрители на театър-шапанско! В
основата на "Ривърсайд драйв", "Олд Сейбрук" и
"Сентръл Парк Уест" стои изневярата- болезнен факт от творческата
биография на всеки брак. Но ако поразсъждаваме като Уди Алън, вероятно ще
стигнем и до извода,че чрез изневярата се постига космически баланс, защото
така или иначе съвместните съжителсва с още един "Аз"(alter ego) водят
до рутина, скука, предсказуемост, досада..., а изневярата е като разредител,
освежител за дъха в една дълготрайна връзка.
В "Ривърсайд драйв" писател и
бездомник провеждат твърде динамичен разговор по темите: литература,
време, любов, кино, творческо плагиатство и като капак на тяхната внезапно
установила се "приятелска" връзка се появява дразнител (женски
персонаж). Писятелят (Джим) изневерява с дразнителя (Барбара), а
Фред(бездомникът) страдащ от гласове, които му говорят предопределя съдбата на
бъдещите отношения между Джим и Барбара. Барбара не в състояние да понесе
потенциална раздяла и като всяка амбициозна, но прелъстена и изоставена
представителка на женския пол, решава да
накаже Джим с "Не дава ли обич, вземи му парите". Писателят
изпада в паника, а Фред му предлага план-спасение. Точно в този момент,
напрежението достига до градуса на един от любимите ми филми с марката на Уди Алън "Мачпойнт" и почти да си
представим кърваво възмездие от страст и омраза..., женският дразнител изчезва
благодарение на гласовете, които говорят. Какво се случва край Хъдсън-логически
развой или лесено осъществен деус екс
махина? Читателят преценява.
Някъде в Кънектикът или "Олд Сейбрук" (пиесата,
която ме спечели може би заради определена аналогия с Чеховски пейзажи и
действащи лица) е като водевил, но без музикална част. Приятели на барбекю-
използват се заучени фрази, героите са уморени и остарели, но ето,че отново се
появява неочакваното. Симпатична двойка от старци, предишни собственици на
дома, нахлуват в него, за да си припомнят сладостта на отминалите години. Те са
като инзвънземни за околните със спотнанността си. Дори спонтанно разкриват на
обитателите на дома тайник, в който някой крие дневник. Дневникът се оказва
твърде изкусителен за семейните уши и очи, защото е с еротично съдържание, от
което става ясно, че между настоящите приятели- семейни двойки и обитатели на
пространството се е случила изневяра. Пикантните епизоди на еротичното дневниче
се гарнират с жестоки признания. Установявят се безброй вариации около
изневярата. И още веднъж деус екс махина- този път под формата на ято гъски
финализира високия градус лична драма. Действащите лица се успокояват, защото
природата се е погрижила за всичко.
"Сентръл Парк
Уест" (поставена през 2012 в Държавен Сатиричен Театър "Алеко
Константинов"- с реж. Бойко Илиев) като структура и диалогичност носи нещо
от филма на Уди Алън"Съпруги и съпрузи".Тук освен изневяра има и
пушек от стар револвер. В брачните катаклизми участват две семейства и трето
женско присъствие - 23 годишната Джулиет. Джулиет от "Сентръл Парк
Уест" донякъде е като героинята на Джулиет Луис в лентата "Съпруги и съпрузи"-
подвластна на емоции и временни настроения, непредсказуема и депресирана от
богаството на родителите си. Възрастните се сражавят като на боксов мач заради
изневярата.Старите приятелки Каръл и Филис трябва да си поделят Сам, а Сам си е
подготвил за десерт Джулиет. Измаменият съпруг (Хаурд) възприема вестта за
изневярата твърде зряло за този сложен сюжет-прави избор между имамбаялдъ и
равиоли.Финалът на пиесата поне за него е в полза на кулинарното му увлечение
по равиолите, а за прегрешилият Сам остава за спомен ранена и опушена седалищна
част.
Уди Алън винаги ме е изненадвал положително с
работохолизма си в киното и в театъра, с изострената си сетивност към навика на
живеенето ни, а предложените свежи драматургични попълнения от Black Flamingo Publishing
заслужават нова, много по-стилна,сериозна,достойна локална интерпретация. За
съжаление режисурата на Бойко Илиев( режисьорът се "слави" със седем
постановки върху творчеството на Уди Алън) не е панацея, а и кодовете й към
душата на драматургията са избрани с идеята, че щом Алън е забавен, спектакълът
отсамо себе си ще развесели публиката.