ТЕАТЪР:Хората от Оз"- поетика на елегантната театрална чувственост
ТЕАТЪР от предстоящия брой на списание театър 7-9 (2013)
"Хората от Оз"- поетика на елегантната
театрална чувственост
Липсва ли ви
чувствително, красиво, емоционално зареждащо изживяване в българския театър?
Пътешествие, което не предизвиква агресия, а те подтиква да общуваш смислено,
дори да изискваш нормално общуване? Колко често ви се случва след спектакъл, да
напуснете театралния салон с желание за живот и вяра в живота? Спектаклите на
Галин Стоев с драматургията на Яна Борисова са отговор на тези въпроси. Наскоро
след срещата ми с "Хората от Оз", в рамките на МТФ "Варненско
лято", си позволих да напиша статус в социалната мрежа, в който споделих
следното, че ако повече хора от България се опитат да бъдат "Хората от
Оз", ситуацията тук щеше да е различна. И ето ситуацията се променя, навън
все по-често откривам озарени от идеята да се живее смислено "Хора от
Оз"- хора с позиция, с отношение, с отговорност.
В драматургията
на Яна Борисова битът на ежедневието в неговата изострена социална патетичност
е дефицит. В тази драматургия не коментират количествеността и парадоксите на
родното битие. Именно в този дефицит на революционна, социална ангажираност се
е случва най-чистата социалност. Дори за непрофесионалиста- театрал е ясно:
днес българската публика има нужда от омиротворяване, от вглеждане в душата си,
а не от театрални крясъци. Погледът навътре в себе си е опит да възстановим
забравени или загубени ценности. В спектаклите на Галин Стоев, свързани с
драматургията на Яна Борисова живее предчувствието за постигане на възможна
хармония. Раят е възможен, само ако копнеем по него, ако се стремим към него,
ако осъзнаем като необходимост смисъла да бъдеш добър. Знам, че последното
изречение звучи наивно, излишно поучително, но каква е вашата алтернатива?
"Хората от
Оз" са приятели, те живеят заедно в обща сграда и сякаш всеки от тях е
като кислород за другия. Готов е да направи компромиси с егото си в името на
другия. "Хората от Оз" обичат, знаят, че страстта не винаги е
еквивалент на любов. Имат памет за любовните рани, но обичат въпреки паметта- с
озарение, с мечта. Да срещнеш персонажи като Ана (Цветана Манева), Мия (Радена
Вълканова), Сарт (Стефан Вълдобрев), Труман (Атанас Атанасов) и Ервин (Вежен
Велчовски) е вдъхновяващо запознанство. След подобна среща е възможно отново да
повярваш, че Дядо Коледа съществува и че най-важната находка в живота е
ЛЮБОВТА! Зрителят се потопява елегантно в света на хора -съмишленици в
единението да общуват красиво, спокойно.Писателката Ана се запознава с Мия и
въпреки вътрешната си съпротива я допуска до личното си простарство. Въпреки
негативното си отношение към някои съседи, Труман е любопитен и отворен за
света на младите, готов да се притече на помощ, когато любовта терзае
младостта. В "Хората от Оз" по подобие на "Приятно страшно"
и "Малка пиеса за детска", публиката постига уют в съприкосновението
с актьорската игра, режисура, с чудесните творчески решения на сценографията
(Юлиян Табаков), с музиката на Саша Карлсон. В играта като израз се откроява
детска спонтанност, освободеност, особено при актьорите Атанас Атанасов, Вежен
Велчовски. Атанас Атанасов е зарязяващо неочакван в излъчването си, в
екстатичността на комедийната парадоксалност. Докато го наблюдавам имам
чувството, че виждам своеобразна микстура от духа на времето на нямата
кинокомедия, в нейната изчистена романтична наивност. Присъствието на актриса
като Цветана Манева е другият силно въздействащ полюс на актьорска работа в
представлението. Нейният персонаж въздейства с почти Конфунцианското си
отношение към света, с мъдростта и същевременно с отвореността към хората като
ценност, независимо техните характеристики.
Както в
"Приятнострашно", така и в "Хората от Оз" се откроява
определена движенческа сцена, в която актьорите отключват плътно своята
спонтанност . В "Приятно страшно" Вежен Велчовски танцува с лента,
тук актьорите скачат като деца върху своите специални ергономични столове.
Изпитвам желанието да се включа в подобна игра, да бъда част от радостта на
живеенето, въпреки неговите парадокси.
"Хората от
Оз" е спектакъл за невидимото, скритото, забравеното вътре в нас като
емоция, чувства, мечти. В детския роман на Лиман Франк Баум "Вълшебникът
от Оз" героите пътуват към себе си и страховете си, за да станат по-силни,
по-добри в уменията си, така и персонажите от спектакъла на Галин Стоев постигат
магическата страна, магическата конвенция да живеят във вълшебство, в
откровение един за друг. Струва ми се, че фабулата, поетиката на всеки жизнен
цикъл трябва да се родее с подобни опити-да превръщаме обикновените дни във
вълшебни.
Елица Матеева