КИНО:"Любовта е лудост"- 2013 Съвременно руско кино: "Любов с акцент" не е "Любов в СССР"
"Любовта
е лудост"- 2013
Съвременно
руско кино: "Любов с акцент" не е "Любов в СССР"
публикация от ПЪТЕВОДИТЕЛ НА КУЛТУРНИЯ СТОПАДЖИЯ
Какво
би бил любовният фестивал във Варна без съвременно руско кино? Нещо като чай
без захар или пържени картофки без сирене. И ако прескочим тази леко неуместна
шега, с голямо задоволство констатирам, че най-новото издание на "Любовта
е лудост" ще предложи качествено подбрана програма от кинозаглавия. Сред тях
като малки бисерчета откриваме две интересни руски предложения: "Любов с акцент"
на младия режисьор Резо Гигинеишвили и "Любов в СССР" на един от
съвременните руски класици-ветеранът в режисурата Карен Шахназаров.
"Любов с акцент" 2012 -конкурсна програма
Резо Гигинеишвили успешно се е справил с идеята си да
разкаже за любовта, използвайки всички клишета, свързани с Грузия. Седем истории, обединени от любовното чувство
и чудният пейзаж на гостоприемната Грузия. "Любовта е навсякъде"
както се пееше в една популярна комедия с участието на Хю Грант, така и в този
забавен пъзел от ситуации и чудесни актьори
любовта обсебва. Във филма се откроява изпълнението на актрисата Анна
Михалкова (носител на наградата "Златен орел" за женска роля в
"Любов с акцент"). Нейният персонаж на самотна жена, която иска да
има дете и заради поверието, че в Задкавказието живеят най-страстните и
потентни мъже е може би най-плътно
интерпретиран, в него има дълбочина, психология, емоция, драма. Търсейки мъжа
сред грузински футболни запалянковци, грузински танцьори, грузински ресторанти,
тя съвсем неочаквано попада на любовта. И както обикновено се случва, щастието
ни спохожда случайно. Друга история си играе с песента "Милиони алени
рози", в чиято основа е безкрайната любов (по действиетелен случай).
Подобно на грузинският художник Нико Пиросмани загубил ума си по красива
чужденка, така един майстор- кулинар, продава дома си за 7000 долара и с тях
купува червени рози. Цветята са предназначени за изтънчена французойка - гид на
френски туристи. Двама влюбени, бягат от богат родител, който иска да ги
раздели, напускат Сочи и се озовават Грузия, за да намерят себе си и да
завоюват любовта. Преследван от полицията,престъпник се укрива в стар
апартамент с пиано. На пианото свири малък вундеркинд, който подсказва на
зрелия човек ход към сърцето на красива непозната, разлистваща книга на съседен
балкон. Известен мениджър в рекламния бизнес се загубва по време на снимки на
рекламен клип в Грузия и бива намерен от девойка, чийто годеник закъснява
(последният се запива в самолет с мениджъра и обърква локацията). Та за
родителите, верни и екстремно отдадени на патриархалните нрави, девойката
представя известния московчанин като своя закъснял жених. Завихрят се особени
обичаи, богата трапеза с роднини и определени изпитания по мъжество. Но
изведнъж женихът се появава и мнимият жених трябва да се спасява.
"Любов с акцент" е развлекателен филм и въпреки
забавното като краен резултат, акцентът е в търсенето, в отстояването на
любовното чувство.Филмът въздейства като приказка, заради пищните си цветове, а
понякога дори ни задъхва почти по Боливудски, но пък е красиво изживяване,
изживяване с намигване, с нежност, с любов към зрителя.
В ролите: Надежда Михалкова, Олег Басилашвили, Анна
Михалкова, Никита Ефремов, Артур Смолянинов и др.
"Любов в СССР"2013- програма "По
световните екрани"
Мелодраматичен, но и много поетичен е последният филм на
Карен Шахназаров. В рамките на "Любовта е лудост" сме гледали преди
години в паралелната програма филма му "Палата 6". Действието на
най-новата му лента се развива през 1973 година, а главните герои са студенти,
които правят своите първи в стъпки в любовта и съвсем естествено се докосват и
до първите си любовни терзания и разочарования. Сергей и Степан са влюбени в
Людмила. Сергей е несириозен, твърде самовлюбен младеж, а Степан е нещо като
доброто, възпитано момче-отличник. Степан обаче е по-харизматичен, в душата му
се пораждат аутсайдерски реплики в стил
Джеймс Дийн от "Бунтовник без кауза". Разбира се бунтът на Сергей е
изключително наивен, толкова, колкото са и неговите увлечения по
"Бийтълс", "Ролинг Стоунс", Пинк Флойд". Учудващото в този филм е, че руските студенти
пият на поразия, пушат на поразия и хапват на поразия в съветските ресторанти.
Дори си обменят цигари с трева.Как пък не се намери някой Тимуровец, за да им
направи забележка? А за милицята да не говорим, милиционер с подарък
еднокасетъчен "Хитачи" е като мечка през зимата, сладки сънища сънува
съветската милиция с "Хитачи" в ръка. В контекста на видяното ми се
струва, че московската младеж е живяла твърде интересно през 70-те.
Социалистическият пейзаж на Москва от 70-те е издържан
качествено и почти достоверно. Младежите са в плен на модата с широките
панталони(тип Чарлстоун), якета от дънки и минижуп. А да се добереш до
"Таганка" и да гледаш Висоцки в "Хамлет" е достатъчен мотив
за влюбване или пък спечелване на всяко моминско сърце. Но уви Сергей прави
грешка след грешка, а покрай глупавите постъпки има и такива признания за
липсата и ограничаването на свободата. Разбира се тези мисли на младите се
появяват завоалирано, дори понякога без логика, но става дума за незрели, 18
годишни, които тепърва ще усетят "магията на живота" в СССР. На фона
на лежерна боса нова, любовният дискурс в тази лента е имал намерение да ни
срещне с куха любов, любов по правилник, любов по дефенирани очаквания. Любовта
от 70-те отрича бунта, вятърничавостта, небрежността в чувствата. На следващата
година Людмила обаче предпочита благоразумния Степан, а Сергей остава съвсем
сам. Във "Любов в СССР" ще се насладим на ролята на Армен
Джигарханян като дядото на Сергей. Младите актьори Александър Ляпин (Сергей),
Лидия Милюзина (Людмила) и Егор Барановски (Степан) също се справят
професионално със ролите си, но все пак физическата и психологическа им близост
с проблемите на 18 годишните им помага, за да изглеждат добре във филма.
"Любов в СССР" няма да ви разочарова, ако сте почитатели на
мелодрамата като жанр. Филмът в тази посока е като лекция от учебник-стриктен и
честен.
Елица Матеева