КИНО:"Любовта е лудост"- 2013 Съвременно руско кино: "Любов с акцент" не е "Любов в СССР"

"Любовта
е лудост"- 2013
Съвременно
руско кино: "Любов с акцент" не е "Любов в СССР"
публикация от ПЪТЕВОДИТЕЛ НА КУЛТУРНИЯ СТОПАДЖИЯ
Какво
би бил любовният фестивал във Варна без съвременно руско кино? Нещо като чай
без захар или пържени картофки без сирене. И ако прескочим тази леко неуместна
шега, с голямо задоволство констатирам, че най-новото издание на "Любовта
е лудост" ще предложи качествено подбрана програма от кинозаглавия. Сред тях
като малки бисерчета откриваме две интересни руски предложения: "Любов с акцент"
на младия режисьор Резо Гигинеишвили и "Любов в СССР" на един от
съвременните руски класици-ветеранът в режисурата Карен Шахназаров.
"Любов с акцент" 2012 -конкурсна програма

"Любов с акцент" е развлекателен филм и въпреки
забавното като краен резултат, акцентът е в търсенето, в отстояването на
любовното чувство.Филмът въздейства като приказка, заради пищните си цветове, а
понякога дори ни задъхва почти по Боливудски, но пък е красиво изживяване,
изживяване с намигване, с нежност, с любов към зрителя.
В ролите: Надежда Михалкова, Олег Басилашвили, Анна
Михалкова, Никита Ефремов, Артур Смолянинов и др.
"Любов в СССР"2013- програма "По
световните екрани"
Мелодраматичен, но и много поетичен е последният филм на
Карен Шахназаров. В рамките на "Любовта е лудост" сме гледали преди
години в паралелната програма филма му "Палата 6". Действието на
най-новата му лента се развива през 1973 година, а главните герои са студенти,
които правят своите първи в стъпки в любовта и съвсем естествено се докосват и
до първите си любовни терзания и разочарования. Сергей и Степан са влюбени в
Людмила. Сергей е несириозен, твърде самовлюбен младеж, а Степан е нещо като
доброто, възпитано момче-отличник. Степан обаче е по-харизматичен, в душата му
се пораждат аутсайдерски реплики в стил
Джеймс Дийн от "Бунтовник без кауза". Разбира се бунтът на Сергей е
изключително наивен, толкова, колкото са и неговите увлечения по
"Бийтълс", "Ролинг Стоунс", Пинк Флойд". Учудващото в този филм е, че руските студенти
пият на поразия, пушат на поразия и хапват на поразия в съветските ресторанти.
Дори си обменят цигари с трева.Как пък не се намери някой Тимуровец, за да им
направи забележка? А за милицята да не говорим, милиционер с подарък
еднокасетъчен "Хитачи" е като мечка през зимата, сладки сънища сънува
съветската милиция с "Хитачи" в ръка. В контекста на видяното ми се
струва, че московската младеж е живяла твърде интересно през 70-те.
Социалистическият пейзаж на Москва от 70-те е издържан
качествено и почти достоверно. Младежите са в плен на модата с широките
панталони(тип Чарлстоун), якета от дънки и минижуп. А да се добереш до
"Таганка" и да гледаш Висоцки в "Хамлет" е достатъчен мотив
за влюбване или пък спечелване на всяко моминско сърце. Но уви Сергей прави
грешка след грешка, а покрай глупавите постъпки има и такива признания за
липсата и ограничаването на свободата. Разбира се тези мисли на младите се
появяват завоалирано, дори понякога без логика, но става дума за незрели, 18
годишни, които тепърва ще усетят "магията на живота" в СССР. На фона
на лежерна боса нова, любовният дискурс в тази лента е имал намерение да ни
срещне с куха любов, любов по правилник, любов по дефенирани очаквания. Любовта
от 70-те отрича бунта, вятърничавостта, небрежността в чувствата. На следващата
година Людмила обаче предпочита благоразумния Степан, а Сергей остава съвсем
сам. Във "Любов в СССР" ще се насладим на ролята на Армен
Джигарханян като дядото на Сергей. Младите актьори Александър Ляпин (Сергей),
Лидия Милюзина (Людмила) и Егор Барановски (Степан) също се справят
професионално със ролите си, но все пак физическата и психологическа им близост
с проблемите на 18 годишните им помага, за да изглеждат добре във филма.
"Любов в СССР" няма да ви разочарова, ако сте почитатели на
мелодрамата като жанр. Филмът в тази посока е като лекция от учебник-стриктен и
честен.
Елица Матеева