КИНО: "КАПИТАЛ"-"ПАРИТЕ НИКОГА НЕ СПЯТ!"
"КАПИТАЛ"
- "ПАРИТЕ НИКОГА НЕ СПЯТ!"
МЕЖДУНАРОДЕН ФЕСТИВАЛ "ЛЮБОВТА Е ЛУДОСТ"-2013
публикация от 3 септември в ПЪТЕВОДИТЕЛ НА КУЛТУРНИЯ СТОПАДЖИЯ
"При
мен никога няма разрешаване на проблемите! А и все пак това не е работата на
режисьорите, а на политиците. Един филм може да зададе много въпроси, но няма
как да намери отговорите им."-Коста Гаврас
Официалното
откриване на 21 издание "Любовта е лудост" е под знака на киното на
режисьора Коста Гаврас, който тази година получи в рамките на 17-то издание на
"София филм фест" награда за цялостен принос към киното и посети
България.Носителят на "Оскар", "Златна палма",
"Сезар", "Сребърна мечка", предлага с филма си
"Капитал" провокативен коментар върху темите: пари, банки, доверие с
власт и глобална криза. В кариерата на френския режисьор от гръцки произход
Коста-Гаврас, стоят заглавия като спечелилият "Оскар" за най-добър
чуждестранен филм и номиниран същевременно за най-добър в основната селекция Z
(1969), с Жан Луи Трентинян, награденият със "Златна палма" за филм и
"Оскар" за най-добър адаптиран сценарий "Изчезнал
безследно" (1982) с номинираните от академията за ролите си Джак Лемън и
Сиси Спейсик, завоювалата "Златна мечка" драма "Музикална
кутия" (1989), "Луд град" (1997) с Джон Траволта и Дъстин
Хофман.Подобно на "Безследно изчезнал" с Джак Лемън, Гаврас избира
комик за изключително сериозна роля, за да си поиграе с очакванията на
зрителите. В кожата на хладнокръвния главен герой от "Капитал" е
роденият в Мароко френски актьор Гад Елмалех, популярен с комедийните си образи
в The Valet и Un bonheur n'arrive jamais seul ("Щастието никога не идва
само"), където си партнира със Софи Марсо. Той е участвал в малки роли в "Полунощ
в Париж" на Уди Алън, "Приключенията на Тинтин" на Спилбърг,
"Диктаторът" със Саша Барон Коен.
Филмът "Капитал" е динамична
история, с някои иронични моменти (например фантазиите на ръководителя на банка
"Феникс" за това как би се справил с проблемите си). В тази приказка
на злото, 80 годишният Гаврас ни подчертава, че "Луксът е задължително
правило и гарантирано право", а "парите са чудовище.". Тумор и
заболяване възкачват на върха на френската финансова империя "Феникс"
предприемчивият Марк Турньой. В началото на своята лидерска кариера, той
изповядва като кредо етико-социална политика, но е принуден да направи
компромис и в името на просперитета освобождава завидно количество служители.
Въпреки, че винаги е искал да премахне бързо своите подчинени, заради некъдърност,
Марк с търпение и хладнокръвие изплита кошница от интриги и последователно се справя с
враговете си от ранга на комбинативния
Димитри (Гейбриъл Бърн). И тъй като е криза, за да има работа утре, Марк
трансформира офисни бройки в нов социален експеримент, от който нарастват
акаунти, проценти и "Феникс" продължава да определя правилата на
играта. Марк се радва на живота: има вярна съпруга, има бляскъв ум има и
любовница - екзотична красавица, която живее на ръба-между хоризонтите на
супермодел и елитна проститутка. Красавицата, по която Марк губи ума си се
играе от Етиопския модел Лия Кебеде. В
"Капитал" има сблъсък между два полюса на мислене: европейски и
американски. Обединява ги съществителното "пари", разединението се
крие в нуждата от морал. "Капитал" демонстрира най-важната ценност на
деня-капиталът, който е единственият фактор за смисъл в живота. В
"Капитал" персонажите измерват успеха и щастието в проценти, тук няма
място за философстване и душевен покой. Хармонията е в предметността, в
материята. Гад Елмалех в ролята на Марк е харизматичен, неочакван като
дълбочина, изтрил комедийния облик на жестовете си. В изпълнението му има
твърдост, грация и специфичен мачизъм, без последната характеристика да бъде
натрапчива. И докато приближените на Марк лицедействат пред успехите му,
наричайки го Робин Худ на банковото дело, Марк почти по Брехтиански комуникира
със зрителя : "Те са като децата-възрастни деца, обичат да си
играят..." Един от интересните режисьорски подходи в "Капитал" е
монологичното отстраняване от фабулата на филма-в определени моменти Марк
общува с друг персонаж-публиката. Действието сякаш спира, а подходите за
поведение могат да бъдат повече от един. С подобни авторски хрумвания и
преобръщания на историята, "Капитал" придобива интересен изказ и
излиза от клишето, че филмите, свързани с операции на стоковата борса,
облигации, салдо и пр. сериозни понятия са скучни. С "Капитал" 21
издание на "Любовта е лудост" ще започне амбициозно и обещаващо!