сряда, 4 септември 2013 г.

КИНО: "КАПИТАЛ"-"ПАРИТЕ НИКОГА НЕ СПЯТ!"



"КАПИТАЛ" - "ПАРИТЕ НИКОГА НЕ СПЯТ!"

МЕЖДУНАРОДЕН ФЕСТИВАЛ "ЛЮБОВТА Е ЛУДОСТ"-2013
публикация от 3 септември в ПЪТЕВОДИТЕЛ НА КУЛТУРНИЯ СТОПАДЖИЯ
"При мен никога няма разрешаване на проблемите! А и все пак това не е работата на режисьорите, а на политиците. Един филм може да зададе много въпроси, но няма как да намери отговорите им."-Коста Гаврас

Официалното откриване на 21 издание "Любовта е лудост" е под знака на киното на режисьора Коста Гаврас, който тази година получи в рамките на 17-то издание на "София филм фест" награда за цялостен принос към киното и посети България.Носителят на "Оскар", "Златна палма", "Сезар", "Сребърна мечка", предлага с филма си "Капитал" провокативен коментар върху темите: пари, банки, доверие с власт и глобална криза. В кариерата на френския режисьор от гръцки произход Коста-Гаврас, стоят заглавия като спечелилият "Оскар" за най-добър чуждестранен филм и номиниран същевременно за най-добър в основната селекция Z (1969), с Жан Луи Трентинян, награденият със "Златна палма" за филм и "Оскар" за най-добър адаптиран сценарий "Изчезнал безследно" (1982) с номинираните от академията за ролите си Джак Лемън и Сиси Спейсик, завоювалата "Златна мечка" драма "Музикална кутия" (1989), "Луд град" (1997) с Джон Траволта и Дъстин Хофман.Подобно на "Безследно изчезнал" с Джак Лемън, Гаврас избира комик за изключително сериозна роля, за да си поиграе с очакванията на зрителите. В кожата на хладнокръвния главен герой от "Капитал" е роденият в Мароко френски актьор Гад Елмалех, популярен с комедийните си образи в The Valet и Un bonheur n'arrive jamais seul ("Щастието никога не идва само"), където си партнира със Софи Марсо. Той е участвал в малки роли в "Полунощ в Париж" на Уди Алън, "Приключенията на Тинтин" на Спилбърг, "Диктаторът" със Саша Барон Коен.
  Филмът "Капитал" е динамична история, с някои иронични моменти (например фантазиите на ръководителя на банка "Феникс" за това как би се справил с проблемите си). В тази приказка на злото, 80 годишният Гаврас ни подчертава, че "Луксът е задължително правило и гарантирано право", а "парите са чудовище.". Тумор и заболяване възкачват на върха на френската финансова империя "Феникс" предприемчивият Марк Турньой. В началото на своята лидерска кариера, той изповядва като кредо етико-социална политика, но е принуден да направи компромис и в името на просперитета освобождава завидно количество служители. Въпреки, че винаги е искал да премахне бързо своите подчинени, заради некъдърност, Марк с търпение и хладнокръвие изплита кошница от  интриги и последователно се справя с враговете си  от ранга на комбинативния Димитри (Гейбриъл Бърн). И тъй като е криза, за да има работа утре, Марк трансформира офисни бройки в нов социален експеримент, от който нарастват акаунти, проценти и "Феникс" продължава да определя правилата на играта. Марк се радва на живота: има вярна съпруга, има бляскъв ум има и любовница - екзотична красавица, която живее на ръба-между хоризонтите на супермодел и елитна проститутка. Красавицата, по която Марк губи ума си се играе от  Етиопския модел Лия Кебеде. В "Капитал" има сблъсък между два полюса на мислене: европейски и американски. Обединява ги съществителното "пари", разединението се крие в нуждата от морал. "Капитал" демонстрира най-важната ценност на деня-капиталът, който е единственият фактор за смисъл в живота. В "Капитал" персонажите измерват успеха и щастието в проценти, тук няма място за философстване и душевен покой. Хармонията е в предметността, в материята. Гад Елмалех в ролята на Марк е харизматичен, неочакван като дълбочина, изтрил комедийния облик на жестовете си. В изпълнението му има твърдост, грация и специфичен мачизъм, без последната характеристика да бъде натрапчива. И докато приближените на Марк лицедействат пред успехите му, наричайки го Робин Худ на банковото дело, Марк почти по Брехтиански комуникира със зрителя : "Те са като децата-възрастни деца, обичат да си играят..." Един от интересните режисьорски подходи в "Капитал" е монологичното отстраняване от фабулата на филма-в определени моменти Марк общува с друг персонаж-публиката. Действието сякаш спира, а подходите за поведение могат да бъдат повече от един. С подобни авторски хрумвания и преобръщания на историята, "Капитал" придобива интересен изказ и излиза от клишето, че филмите, свързани с операции на стоковата борса, облигации, салдо и пр. сериозни понятия са скучни. С "Капитал" 21 издание на "Любовта е лудост" ще започне амбициозно и обещаващо!