Пропускане към основното съдържание
КИНО:"ВАЙЪЛЕТ И ДЕЙЗИ"- мъртвец си, ако ги докоснеш!
Публикувано в сайта ДРУГОТО КИНО
"ВАЙЪЛЕТ
И ДЕЙЗИ"- мъртвец си, ако ги докоснеш!
През 2010 година, актрисата Жана Караиванова
иницира фестивала за независимо кино в София. Фестивалът So Independent има две
издания всяка година, а между Ню Йорк и София се случва своеобразен културен мост
в света на киното и идеите за неговото съществуване.So Independent е единствен
по облик и специфика филмов фестивал в Югоизточна Европа. Както казва Жана
Караиванова:" независимите филми - най-живото и истинско кино, идват
по-трудно в Европа, защото разпространителите не искат да поемат рисковете. So
Independent е възможност да се покажат в България стойностни и различни
американски филми. Целта е да се запълни една ниша и да се разшири кръгозорът
на разпространителите". Публика и специалисти с нетърпение очакват новите
филмови предложения в поредното издание на So Independent (24 октомври- 3
ноември). А във финала на фестивалната програма тази година в три различни
киносалони ( на първи ноември в Евро Синема, на втори ноември в Дома на киното
и на трети ноември в Cinema City Paradise Center) ще се случи любопитна среща с
персонажите на дебютиращия като режисьор
Джефри Флечър ( роден на 4 октомври, 1970 г-в Ню Лондон, Кънектикът) -
"Вайълет и Дейзи". Джефри Флечър е познат на световната публика като
сценарист на отличения с награда "Оскар" филм
"Прешъс"(2009). В интервюта около създаването на киноприключението
"Вайълет и Дейзи", той разказва, че идеята за тази история се е
появила много преди "Прешъс", а кастингът за избор на актриси, влезли
под кожата на двете тийнейджърки - килърки под прикритие е бил изключително
изживяване- по скайп стотици актриси от Европа и Америка се надпреварват за
шанса да изиграят разкрепостените Вайълет и Дейзи.
В търсене на информация за този филм,
попаднах на интересени факти- в историята на невероятните феномени от 30-те
години на миналия век, се изявява един актьорски дует на сиамските близначки
Вайълет и Дейзи Хамилтън, които свирят на саксофон и цигулка, пеят и забавляват
в големи атракциони публиката. Може би съществува заиграване с този феномен и
заглавието на филма, но Вайълет и Дейзи в историята на Флечър за револвери,
килърски поръчки са наистина като
скачени съдове, макар че това е само на първ поглед. В главните роли, в тази
камерна и интимна фабула участват: Съша Ронан (Дейзи), Алексис Бледел
(Вайълет), Джеймс Гандолфини ( Майкъл), Дани Трейо ( Ръс), Мариан Жан-Батист (
като килърката Айрис) и др.
Алексис Бледел и Джеймс Гандолфини са
познати на родната телевизионна публика от сериалите: " Момичетата
Гилмор" и "Семейство Сопрано". Джеймс Гандолфини умира седмица
след премиерата на "Вайълет и Дейзи", така че този филм е важен като
наблюдение и анализ върху една от последните му роли, а и актьорът има
множество изяви в областта на независимото кино.
"Вайълет и Дейзи" е любопитен с
визията си, която е на ръба между фентъзито и традицията в гангстерското кино.
Разделеният на 10 фрагмента киноразказ стартира с Вайълет и Дейзи, преоблечени
като монахини, които осъществяват поредната акция по спасяване на строго охранявана
персона, вероятно отвлечена по поръчка. В играта с револвери и кръв те действат
като терминатор, не им мигва окото, но в реалния свят, момичетата са като
деца-с мечтите си по нашумяла поп икона Барби Съндей. Дейзи и Вайълет мечтаят
да си закупят рокля, носеща марката Барби Съндей, но нямат 300 долара и като в
приказка телефонът звъни със следващата поръчка от шефа на тяхната килърска
групировка, в която девойките са съответно номер 8 и 9 по ранг и умения.
Вайълет и Дейзи са изпратени да убият Майкъл.
Но вместо проявил се с лоши постъпки мъж, момичетата откриват симпатичен,
уморен от живота самотен баща, чиято дъщеря отхвърля опитите за взаимна
комуникация. И оттук структурата на филма като жанр някак си се обръща наопаки,
защото зрителят попада в свят на взаимна изповед, в която малките и големите
стават приятели и започват да си говорят нормално, да се разкриват, да си
споделят. Дейзи на Съша Ронан до финала на този киноразказ е може би
по-рационалният, аналитичен персонаж в сравнение с Вайълет, но пък Вайълет
пленява зрителя с тоталния си "непукизъм" и отрицание на социума.
Вайълет е може би жертва на социума, който провокира появата на аутсайдери.
Вайълет и Дейзи в килърството реализират своето бягство от действителността, но
когато настъпва моментът да се отговори на въпроса: "Защо го
правят?"- тишината е единственият отговор. Майкъл е ограбил босове, но не
изпитва вина, посреща смъртта с облекчение, защото е болен от рак. А срещата му
с тези 18 годишни на ръба между детството и порастването е като въздух и балсам
за старото му сърце. Джеймс Гандолфини изгражда изключително дълбока и релефна
характеристика на родителя, търсещ връзка с децата си, но ежедневието и
рутинното е убило естествеността на общуването.
"Вайълет и Дейзи" на Джефри Флечър
не се отказва от насилието и кървавите сцени, но те някак си минават през
съзнанието, така, както опитният зрител гледа киното на Тарантино. Защото
киното е друга реалност, опитваща да събере изчезналите парченца на човешкото в
действителността и да ги залепи и съхрани върху лентата от фантазии може би без
синхрон с логиката на живота, но в хармония с логика на чувствата. Струва ми
се, че кръвта в историята на Флечър е опаковка и преход към плътта на
чувствата, онези, които някак си така често избягваме, защото обществото е
съвкупност от индивидуалисти и егоисти. Във "Вайълет и Дейзи" все пак
Бог е жив и когато наблюдаваш финалните минути, в които Дейзи подараява своята
рокля в стил Барби Съндей на дъщерята на Майкъл, разказвайки за последните й
мигове с Майкъл, си казваш-"хубаво е да имаш мечти, да бъдеш млад и да
съхраниш импулса на тези години, дори, когато животът иска да те накара да
промениш кожата си, да предадеш вярата си. Хубаво е да бъдеш себе си, отколкото
"мъртвец", объркал адресата на своите мисли и чувства. А там, някъде
може би ще ти се случи и твоята среща с "Вайълет и Дейзи". Дано!