кино във Варна: Българското кино през 60-те години на 20 век-антиконформистки проекции




  Нов модул от кинолектории стартира в АРТ  "На тъмно" ЗОНА. Съвсем естествено инициативата идва от Елица Матеева, която през 2013г. създаде и разви в отдел "Изкуство" към Регионална библиотека "Пенчо Славейков"-Варна свой кино оазис за посветени и ценители.  Пътешествията в света на киното освен в Регионалната библиотека продължават и в още едно пространство, с тенденция то да има своя публика - различна по възраст и жизнен опит, но обединена от любовта си към българското кино."През първите пет месеца ще се опитаме да дебатираме върху родното кино, което тръгва от естетиката и повелите на специфично време, но се опитва да надскочи духа му чрез своя антиконформизъм. 50-те и 60-те години според мен са специални за българското кино, защото в този период правят своите първи и важни киностъпки автори като: Бинка Желязкова, Христо Ганев, Рангел Вълчанов, Валери Петров, Христо Писков, Ирина Акташева, Любомир Шарланджиев, Борислав Шаралиев, Людмил Кирков, Методи Андонов, които очертават с творбите си различния поглед, трансформиращ идеологемите в специфична личностна позиция. Изброените имена не са случайни, защото филмите, които ще предложим на публиката са резултат от креативността на споменатото талантливо поколение. Финалната права на този период ще бъде 1968 г.( на 20 август с.г.,  СССР и съюзниците от Организацията на Варшавския договор (с изключение на Румъния) окупират Чехословакия. България е първата държава, настояла за военна интервенция в Чехословакия.)
  Чрез предложената селекция от заглавия, се надявам да се усети и духа на  кино език, съизмерим с френската нова вълна, с нейните изразни средства, стил, естетика. Заглавията, които ще покажем, със сигурност ще предизвикат любопитство, защото повечето от тях са имали трудна съдба-били са обект на цензура или пък са били съпроводени с трудна и обширна полемика по време на т.нар. художествени съвети. Избрах филмите под влияние на 2 научни изследвания, издадени в книги през последните години: "Кинопроцесът-замразен временно"(Български игрални филми 1950-1970, в документи спомени и анализи) от Неда Станимирова и "Българското игрално кино от Калин Орелът до Мисия "Лондон" от Ингеборг Братоева-Даракчиева. Според мен е настъпил моментът, когато родното българско кино (дори от миналото) е в състояние да ни обедини, да ни подтикне към размисъл, да ни предложи честни послания, неподвластни на масовия попкорн и пошлостта на съвремието ни."-споделя модераторът на събитията Елица Матеева.
  Първите две заглавия са "Понеделник сутрин" (1965) и "Карамбол" (1966). "Понеделник сутрин" на Ирина и Христо Пискови е първият български филм, според Ингеборг Братоева-Даракчиева, "който напълно -и стилистично, и идейно-отхвърля соцреализма". Премиерата на филма се състои 20 години по-късно, през 1988 г. "Карамбол" е малко познат на широката публика филм, който през 1966 г е на 4-то място в родната класация по брой зрители-той е адресиран към сравнително компактна и малобройна среда за онова време-младата интелигенция. Неговата интелектуалност е чужда на времето, но същевременно типична за творчеството на Ален Рене, Франсоа Трюфо, Годар. "Карамбол" на режисьора Л.Шарланджиев е драма за съзряването.
  В две съботи от месеца, пространството АРТ "НА ТЪМНО" ЗОНА очаква при вход свободен варненци и гости на града.
Програма за месец ЯНУАРИ: кинолектория и прожекция: 18 януари от 17.00 ч. "ПОНЕДЕЛНИК СУТРИН", 25 януари от 17. 00 ч- "КАРАМБОЛ"
„Понеделник сутрин“ е български игрален филм (драма) от 1966 година, пуснат на екран през 1988 година поради цензура от комунистическия режим. Произведението е режисирано от Ирина Акташева и Христо Писков, по сценарий на Никола Тихолов. Оператор е Димо Коларов. Музиката във филма е композирана от Милчо Левиев.Филмът е завършен през 1966 година, но е забранен от комунистическия режим и парадоксално официалната премиера на „Понеделник сутрин“ е 22 години по-късно - на 31 октомври 1988 година.„Понеделник сутрин“ е първата голяма роля на Пепа Николова.
 Сюжет: Тони (Пепа Николова) е изселена в крайдунавски град заради „леко поведение”. Започва работа в корабостроителна бригада, съставена само от мъже. Едни от тях я ухажват, други й се подиграват, трети я презират. Йордан е различен от другите, влюбва се в Тони, предлага й брак, но е сам срещу всички - приятелите си и най-вече на директора на корабостроителницата. Младата жена не е готова за съдбовен избор. Тръгва си сама с решениете да води достоен живот.
Специалната награда, Наградата за женска роля на Пепа Николова и Наградата за операторско майстроство на Димо Коларов от Съюза на българските филмови дейци /1988/
 „Карамбол“ е български игрален филм (драма) от 1966 година на режисьора Любомир Шарланджиев, по сценарий на Атанас Ценев. Оператор е Емил Вагенщайн. Създаден е по повестта „Замъкът на бялата роза“ на Атанас Ценев.
Сюжет: В крайморския град Бургас двамата приятели - Наско и Райчо наемат квартира, която кръщават "Замъкът на бялата роза". Запознават се с певицата от операта Ани, към която и двамата проявяват специален интерес. Райчо флиртува, а истински влюбеният е Наско. За премиера в операта пристига режисьор, който също ухажва певицата. Отношенията между всички се усложняват. Действията им наподобяват партия билярд - какъв ще е резултатът в любовта от един житейски карамбол...В ролите: Ани Бакалова, Климент Денчев, Асен Миланов, Елена Райнова, Евстати Стратев, Анани Явашев, Невена Коканова, Мария Тролева
Оператор: Емил Вагенщайн




Популярни публикации