why42 представя:ЧЕРНО ФЛАМИНГО – ЛИТЕРАТУРА ЗА КИНО, ТЕАТЪР И РЕПЕТИЦИИ
why42 представя:
„Заболяването фейсбук”- щури семейни неволи около
три усмивки и няколко лайка
Какво се
случва със средно статистическо семейство, когато съпрузите са се отчуждили по
между си? Диагнозата е драматургически предложена от Щефан Фьогел в пиесата
му „Заболяването фейсбук”, ново
попълнение в чудесната колекция от немскоезична преводна литература на „Black Flamingo Publishing”.
„Заболяването фейсбук” е остроумна комедия, която може да се случи както на
сцената на столичен театър, така и във всеки по-малък театър, защото
отношенията между персонажите са развити разбираемо, разпознаваемо и биха се
радвали на добър зрителски интерес. В три действия се вихрят страсти между
Едуард, съпругата му Ангелика, сина им Майк, семейния лекар Доктор Клеброт,
проститутката на повикване Руби, баба Изолде, шарлатанина Паул в апартамент на
„първия етаж в кооперация в някакъв град”.
В еснафски
подреденото жилище, богато украсено с порцеланови кукли, грозни акварели на
стопанката Ангелика, съпругът Едуард се е отдал на фейсбук и топ не би го
извадил от виртуалната опаковка на общуване, изпъстрено с множество лайкове и
електронни усмивки. Едуард се чувства удобно, но Ангелика – не. За целта е
извикала лекар, който да измисли лек за странното поведение на Едуард. Синът им
Майк постепенно започва да играе комуникационните трикове на баща си, донякъде,
за да му влезе в положението, но най-вече заради комфорта да бъдеш някой друг в
свят, в който отношенията се създават с натискането на едно копче.
![]() |
Щефан Фьогел |
„Заболяването фейсбук” не изследва обаче взаимотношенията във фейсбук,
пиесата стои встрани от системата на комуникация в електронното пространство.
Драматургията използва фейсбук като повод, за да опише кризата на общуване в
реалността. Това е един възможен авторски поглед върху депресиите на обществото
ни.
„Хиляди хора вече го имат това заболяване! Какви хиляди, милиони го имат! Защо не се сетих по-рано – промяната на езика, неспособността да се формулират смислени мисли, потребността да споделяш всяко тривиално действие с обкръжението си, пренасянето на всякакви дигитални комуникационни форми в реалния свят, без всякакво чувство на срам. Такова е това заболяване!”- изрича присдъдата си Доктор Клеброт. И наистина светът до такава степен е загубил усета си за идентичност, че е забравил контурите й в създаване на чужда, в сътворяване на ново лице, обезобразявайки истинската си същност чрез фейсбук. Но ние обичаме фейсбук, отдадени на „лековатото” му функциониране, защото фейсбук ни предпазва от истинските болки и неволи на общуването извън електронната матрица. Ние сме могъщи с няколко лайка и повече от три усмивки!
„Хиляди хора вече го имат това заболяване! Какви хиляди, милиони го имат! Защо не се сетих по-рано – промяната на езика, неспособността да се формулират смислени мисли, потребността да споделяш всяко тривиално действие с обкръжението си, пренасянето на всякакви дигитални комуникационни форми в реалния свят, без всякакво чувство на срам. Такова е това заболяване!”- изрича присдъдата си Доктор Клеброт. И наистина светът до такава степен е загубил усета си за идентичност, че е забравил контурите й в създаване на чужда, в сътворяване на ново лице, обезобразявайки истинската си същност чрез фейсбук. Но ние обичаме фейсбук, отдадени на „лековатото” му функциониране, защото фейсбук ни предпазва от истинските болки и неволи на общуването извън електронната матрица. Ние сме могъщи с няколко лайка и повече от три усмивки!
Щефан Фьогел
е роден през 1969 г. в Блуденц, Австрия. След като завършва информатика в
Цюрих, бързо се ориентира към театъра. Започва като автор на текстове за
кабаретни програми в театъра във Форарлберг, който създава и в който участва.
Придобива популярност като драматург в Австрия, Германия, Швейцария, Чехия,
Словакия, Полша, където се играят комедиите му. В момента е един от
най-търсените немскоезични драматурзи.
Елица Матеева