Кино: Буферна зона
„Буферна
зона” - сънувам, следователно съм жив!
„Буферна зона”- сценарист: Георги
Дюлгеров, режисьор: Георги Дюлгеров, музика: Мила Искърова, Христо Намлиев, с
участието на: Руси Чанев, Стефка Янорова, Тигран Торосян, Снежина Петрова,
Ивайло Христов, Марин Янев, Стефан Мавродиев и др.

Тодор Черкезов (изключително екранно
присъствие на Руси Чанев) събира разкъсаната тъкан на живота си, събира я чрез
сънищата. След като е претърпял автомобилна катастрофа и изпитва вина за
смъртта на съпругата си (нежна и топла игра на Стефка Янорова), която е била до
него по време на катастрофата, той възстановява бавно парчетата спомени,
нахлуващи в тишината на самотното му битуване в полуслепота. Началото на
„Буферна зона” съдържа ключови монологични фрагменти като партитура от филмите
на Дюлгеров. В това аз-говорене множеството гласове се съсредоточват в раненото
око на Тодор Черкезов. Режисьорът Черкезов вече не може да чете книгите на
Антониони, Фелини, Бергман, Вендерс, Трюфо, Хичкок, но продължава да търси себе
си чрез сънищата и записва пътешествията на съзнанието си с диктофон.

Георги Дюлгеров е създал филм-иносказание,
в който всичко е с усещането за дълбочина и някак си може би поставя точка
в дългата пътека от своите „лични разговори” със зрителите. „Буферна зона” не е
лесен филм за възприемане, но пък кой е казал, че киното е елементарно
изкуство? Профанизирането на киното е част от общата стихия на глобализирането,
според чиито прийоми колкото по-неразсъждаващ е социумът, то толкова по-лек е
пътят към манипулирането му.
Камерата на Георги Челебиев рисува
нежно, пълни екрана със сюрреалистични картини. Тя е изградила
специфичното чувство на полуслепота и ние сякаш сме обекти от тази неясна
повърхност.
Нещата, спомените за нещата, които сме
написали, изиграли, заснели, нарисували...изтанцували ни дават отговор на
въпроса: „кои сме?”, а сънищата за тях може би ни го припомнят, когато сме
забравили кои сме.

Елица Матеева
Една статия от: www.why42.info публикувана
на 14.10.2014