новият брой на сп. Театър:Чудният свят на Катя Петрова в Столичен куклен театър
Чудният свят на Катя Петрова в Столичен
куклен театър
Винаги съм се радвала като дете на спектаклите
на Катя Петрова. Като че ли най-често те се случват по обективни причини на
сцената на Столичен куклен театър. Струва ми се, че от всяка история, Катя
Петрова и екипът й от талантливи актьори, сценографи, композитори сътворяват
вълшебна, топла реалност. Ето защо след като имах удоволствието да видя
„Приказка за скитника – крал” по текстове на Карел Чапек и „Бурята” от Шекспир
по време на последното издание на 16 Международен куклен фестивал „Златният
делфин”-Варна (1-7 октомври, 2014) си
казах, че трябва да се поразсъждава умно за тези скъпоценни островчета на
фантазията.
„Приказка
за скитника-крал” е спектакъл-имровизация, в която актьорите са ту хора, ту
малки човечета, ту пътешественици, ту детективи. Понякога детективите са
представители на „тайната полиция”, но не се страхувайте от нея, тя е тайна,
защото посещава научни конференции на детективите в Прага. Някога на подобно
събитие от висока степен на засекретеност, трима отличници в търсачеството и
преследвачеството, решили да си споделят свои истории за едно дребно, вечно
гладно, много любопитно същество: скитникът-крал-Франтишек. Крал на Единбург,
Амстердам, Париж, Ню Йорк и пр. градове,
който за учудване на детективите през целия си труден живот не е крал.
Франтишек (Георги Спасов) бил вечно гладен и дори, когато хората му се
подигравали с лоши думички, той откривал в тях кулинарното им начало и му
ставало толкова вкусно, че не се чувствал повече гладен, беден и самотен.
Три истории
за приключенията на милия Франтишек си споделят най-вещите в занаята детективи
(Румен Гаванозов, Румен Угрински, Станимир Гъмов). В едната приказка Франтишек
смело се справя със синя слива,
заседнала в гърлото му, в другата намира котката на едно момиченце, а в третата
история един от детективите преследва избягалата шапка на Франтишек.
Пространството се състои от маса, три стола, в него дървото е основният
елемент - изразно средство. В спектакъла от дървени конструкции се създават
различни вълшебни светове: ренген, лек автомобил, самурайски меч, карти за
игра, слон, змия, пиано и още дузина приказни предмети. Детективите понякога
приличат на клоуни, но сериозни, без червен нос. Може да ги припознаете като стари
роднини на Чаплин, но малко по-стегнати заради неудобните им официални фракове
с невероятни форми. Техните костюми са експресивни, но и сюрреалистични, а може
би така се е обличал и Грегор Замза преди да се трансформира в гъсеница?
Тези
детективи измислят странни думички и подобно на бедния скитник обичат да
пътешестват, да фантазират, да пеят, да разказват истории. Но за разлика от
тях, скитникът Франтишек притежава едно много ценно и рядко качество: той не би
навредил никому, той би подарил последния си залък, за да помогне на приятел в
нужда. Ето защо за Франтишек се говори като за „бяла врана”, изчезващ, рядък
вид.
Авторската
музика на Христо Йоцов е като тъкан за разнообразните звукови партитури, които
актьорите постигат от работа с дървените летви, бастунчета, столове. „Приказка
за скитника-крал” е и музикален спектакъл, защото актьорите извличат от всяка
ритмическа картина и мелодия. Когато ги гледаме с каква грациозност и лекота
правят своите етюди, удоволствието от приказното пътешествие придобива плът и
красота. „Приказка за скитника-крал” е приключение с добър финал, а поуката от
историята може би се крие в замисъла: да бъдем естествени, истински и
чувствителни към заобикалящия ни свят-да бъдем себе си!
„Бурята”, в която „целият глобус ще изчезне”
През 2014 спектакълът на Столичен куклен
театър „Бурята” от Шекспир бе отличен с
награда „Икар” за най-добро куклено представление. В третата вечер на
Международния куклен фестивал „Златният делфин” представлението на Катя Петрова
с доближаващата се почти като в анимационно филмче по функционалност
сценография на Рин Ямамура задоволи любопитството на изпълнилата до краен
предел салона на ДКТ-Варна публика. Студенти от НАТФИЗ, чуждестранни гости на
фестивала, жури и варненски зрители с усет към мерената реч и вълшебствата на
Шекспир попаднаха в света на Просперо.
„Бурята” е
трагикомично разсъждение за развитието на човешкия свят. Просперо иска да
превърне мечтите си в реалност, но дали неговата реалност е възможна за съпреживяване
от човешкото същество, забравило същността
на думи като: съвест, истина, чест, достойнство, морал?
Сцената е
огрята от цветове - големи арки се разполагат върху нея, за да се превърнат в
люлка, луна, зона за акробатични атракции и живописни представи за пейзажа на
острова на вълшебствата. Актьорите се появяват с маски, които навярно
подсказват, че човек винаги се заиграва с неистинската представа
за себе си. Просперо, корабокрушенците-роднини на прогонения владетел, Миранда,
Ариел, Калибан, всеки се появява с
маска, но актьорите с лицето си заявават
вътрешния, скрития глас на своя персонаж.
В просъница,
дирижирана от Просперо и Ариел се случва любовта, намерението за предателство и
дори разбулването на загадката за
свитата на претърпелия крушение брат на Просперо Антонио, завладял престола на Милано.
„Бурята” е
изповедта на Просперо, анализиращ, създаващ, търсещ промяната. „Бурята” е тъжно
предчувствие за финала на света, макар и решено като вълшебство, в което всеки
импровизира с живота си. В „Бурята” с режисьор Катя Петрова бих откроила Ариел
и Просперо, защото те създават и опитват
промяната, защото се стремят да събудят света, макар и да съзнават
ограничеността на магията си. Мая Бежанска (Ариел) и Георги Спасов (Просперо)
импровизират със словото, превръщат го в джаз, в ритъм и магически звук.
Актьорите: Румен Угрински, Георги Стоянов, Камен Асенов, Румен Гаванозов, Димитър
Тодоров, Димитър Иванов и Мариета Петрова играят с трансофмацията на
пространството, постоянно го реконструрират, дресират с лекота кучета, духчета,
птици. „Бурята” не бе така динамичен
като „Приказка за скитника-крал”, може би, защото търсеният ефект е: зрителят
да се потопи плавно в дущата на сюжета.
Музиката на
Христо Йоцов ни въвлича във всяка нова страница от приключенията на
обитателите на острова. Тя загатва развитието, следващото действие.
„Бурята” е
история за любовта на младите, които в своята невинност възкликват като Миранда
„О, колко красиви били са хората!”. „Бурята” е спектакъл-притча за предателство
и воплите на робуващите, но и бунтуващите
се срещу установената система. „Бурята” е мека, спокойна равносметка на
всеки мъдрец, който е разбрал, че хората винаги ще обитават своя пещера, а за
дръзналите да открият истинската светлина на света, единствената сигурна
дадедонст е сънят, където мечтите ни се превръщат в реалност.
Елица Матеева-бр.10-12-2014