четвъртък, 1 януари 2015 г.

„Зимен сън”- енциклопедия на човешкия живот

„Зимен сън”- енциклопедия на човешкия живот
  Съществуването, според Нури Джейлан, представлява безмислено изговорени дълги диалози, останали без публика, но и без отговор.  Последният филм на Нури Билге Джелайн „Зимен сън” е вцепеняващо тричасово пътешествие в обърканите дълбини на душата.  Съвременникът му е знаещ, любопитен към света на околните мислител, който вместо да впрегне рационалността си в прогресивна цел, търси оправдание в предварително изгубени, несъстояли се каузи.

Надявам се новата му творба (отличена със Златна палма и Наградата на критиката (FIPRESCI Prize) в Кан 2014да бъде показана на София филм фест през 2015-та, защото Нури Джейлан бе гост на форума преди три години и тогава „Имало едно време в Анадола” бе посрещнат с голям интерес в София и във Варна в рамките на филмовия форум. Писала съм за режисьора подробно по повод този филм в бр.10, 2012 във Formalno.com.      

„Зимен сън” държи в напрежение, не ти дава покой, въпреки че действието се характерезира с големи дължини, а зад диалозите сякаш няма нищо действено, но както в творчеството на Чехов, което е повод за създаването на филма, статиката е истински данимит, пораждащ лавина от отношения.

                        „Най-добрата школа за режисьора е: гледането на кино, киното на другите и възможността да бъде на снимачната площадка. В процеса на работата се овладяват тънкостите.”*
                               
 Айдин (Халук Билгинер), бивш актьор, наследник на хотел се занимава с писане. Претендира да напише история на турския театър, но едва на финала на филма поставя началото на изследването си. Пише статии за малък вестник, свързани с религията, възпитанието, образованието на населението.  Опитва се да пише с патос, комбинирайки модерното с радикалното, но убежденията му са философска поза-демагогия. В реалния свят той обитава своята уютна кабинетна стая и често спори със сестра си Некла (Демет Акбаг) за културния упадък и незачитането на традициите, без да предприеме конкретно решение на проблема.  Нихал -младата съпруга на Айдин (Мелиса Сьозен) е отчуждена от съпруга си, залъгвайки убитите си чувства с благотворителна дейност, тя е създала фонд за построяване на училище. Всеки от тримата прави нещо, което съпреживява  като панацея за пропиляното време, интелигентно измислена  фалшива панацея. Персонажите съзнават, че живеят ден за ден в илюзия. Топла илюзия-зимен сън. Бездействието определя съдържанието на техните светове, но чрез бездействие комфортно построените замъци на съзнанието пермаментно се сриват. Зима е и всичко е сковало в студ и сняг Кападокия.
             
                   „Чрез диалога показвам как  езикът  умъртвява  комуникацията между хората. В „Зимен сън” има много диалози, но всички те в себе си са една голяма лъжа.”**

В „Зимен сън” има и още една история, смислово преплетена с тази на Айдин и близките му - историята на едно семейство, наемател на стара, почти непригодна за живеене къща, собственост на Айдин. Семейството на братята Исмаил и Хайдет е бедно, прехранва се от заплатата на ходжата Хайдет, а брат му Исмаил е бивш затворник, който поради затворническото си минало не може да започне никъде работа. Един счупен прозорец, дължим наем и още няколко съдбоносни срещи между Хайдет (Айбек Пекан), Исмаил (Неджат Ишлер), Айдин и Нихал показват истинската същност на Айдин - той е обикновен грешник, подобно на себеподобните си, но е забравил стария мотив, че преди да съдиш другите, първо е добре да разбереш своята душа и нейните кривици. Актьорът Неджат Ишлер е познат на българското кино от филма „Откраднати очи”, където партнираше на актрисата Весела Казакова.
В „Зимен сън” всеки е в плен на безкрайна словесна война с другите, без да осъзнае, че пропилява живота си.
                                       
                    „Моето спасение от живота е изкуството, защото то е безкрайно и чрез него може да се даде смисъл. Изкуството не може да се изчерпи, да пресъхне и това е най-важното според мен. И всяка житейска трудност може да се развие в определено изкуство, да се преобразува чрез него. Ето защо смятам, че изкуството е родова терапия.”***


Казват, че творчеството на Чехов е енциклопедия на човека, разкриваща всички кътчета на същността му, струва ми се, че ако продължим тази мисъл по посока на филмите на Нури Джелайн, ще открием, че в „Зимен сън” енциклопедията е описала и „казала” всичко, което би трябвало да знаем за изпълненото с противоречия човешко същество.

*, **,*** - мисли на Нури Джелайн за киното

С пожелание за здраве, благодат и успехи  през настъпващата  2015!

„ВТОРИ ДУБЪЛ” - РУБРИКА ЗА АРТ КИНО/2014 на Елица Матеева

(п.п. ако „ПЪРВИЯТ ДУБЪЛ” са кинозаглавия, подходящи за поп-корн, то „ВТОРИЯТ ДУБЪЛ” не ти позволява да шумиш с пуканки в салона!)

Една статия от: www.why42.info публикувана на 31.12.2014