„Новата приятелка” – сюрреалистична комедия за толерантността
„Новата приятелка” – сюрреалистична комедия за
толерантността
В един
кокетен варненски ресторант в центъра на града вечер преди началото н фестивала
„Златна роза” 2014, около
пищна софра с хора от света на голямото кино си говорим с един от членовете на
Международното жури, ръководещ фестивала на Средиземноморското кино в Монпелие,
а именно – Жан-Франсоа Буржо. Покрай тениската ми с лик на Педро
Алмодовар споделям на Жан, че най-близък на чувствителността ми след
Алмодовар е Франсоа Озон. Жан ме попита дали съм гледала последната
творба на Озон „Новата приятелка”. Извинявам му се, че все още съм нямала
късмет, но на престижния фестивал в Сан Себастиян „Новата приятелка” е
селектиран с българския „Урок”. Българският филм спечели награда, а Озон не се
отличи. Жан казва за Озон, че той е режисьор, който прави кино с най-големите
актриси на Франция като ги дирижира с респект. Потвърждавам мисълта му с цитат
от интервю, в което Озон казва за Фани Ардан и Катрин Деньов следното: „в
обикновените неща като сутрешна закуска или слагането на грим те са
неотразими”.
В последните
дни на 2014 успях да гледам „Новата приятелка” – филмът е много по-светъл от
предишните му творби от 2012 и 2013: „В къщата” и „Само на 17”. „Новата приятелка” е дълбок,
трагикомичен психологически разказ, започващ като трилър, преминаващ през
кримката, но завършващ с типичното за французите усещане за справедлив изход от
създадената ситуация. Озон разкрива смисъла на своя филм така: „ Всички
персонажи на новия ми филм са в търсене на своята идентичност. Разглеждам тази
идентичност не като сексуална характеристика, а като изграждане на човешкото,
човещината в нас. Живеем в свят, в който ни казват, че момиченцата се обличат в
розово, а момченцата трябва да носят синьо облекло. Така се започва с
налагането на правила, които ние трябва да спазваме. Може би чрез филма си
искам да подчертая, че в общество, в което позициите между мъжете и жените са
изравнени, има човешки същества, които обаче не могат да се впишат, да намерят
своето място. Има хора, които не искат да играят мачо според правилата, а може
би искат да бъдат женствени и трябва да имат възможността да покажат същността
си. Да бъдеш себе си е въпрос на избор и свобода. Да бъдеш свободен в избора
си, в това се състои изразяването на идентичността. ”Новата приятелка” е
филм за свободата да бъдеш себе си.”
Озон
красноречиво разсъждава върху творбата си, но ще се опитам допълнително да
провокирам любопитството на любознателния зрител с играта на Ромен Дюри и Анаис
Демустие. Дюри като Давид, съпруг на Лора, прави една от най-неузнаваемите си
роли. За Франция, а защо не и за Европа Дюри е един от най-харизматичните
съвременни актьори, които са преминали през режисьорските школи на Жак Одиар,
Седрик Клапиш, Тони Гатлиф, Мишел Гондри. Ролята му като Давид може да се
сравни с постиженията на актьорите на Алмодовар. За първи път Дюри трябва да
изиграе мъж, който обича жените, но обича и тяхното облекло. Втален до
максимум, Дюри с изключителна грация се вписва в биографията на вдовеца Давид,
който ще пробуди неочаквани сантименти в Клер (Анаис Демостие).
А историята
започва простичко: малките Лора и Клер са се обрекли в приятелство до гроб - на
седем години стават кръвни сестри. Заедно посрещат първите си влюбвания, първите си
купони в дискотека, почти заедно стават съпруги, Клер е кръстница на малката
Люси, бебето на Лора, но Лора е покосена от неизлечима болест (мелодраматичен
акцент, достоен за латиноамериканска сапунка). Лора умира, вдовецът Давид
гримира съпругата си, облича я като булка и така всички се разделят с Лора.
Давид и Клер са в депресия, всеки по свой начин се опитва да я преодолее.
Веднъж Клер посещава Давид, но вместо него открива в хола на Лора и Давид
непозната блондинка, която храни малката Люси. Блондинката е Давид. Всичко
започва от безкрайните самотни вечери, в които Люси плаче за Лора. И една вечер
Давид слага нейната рокля,за да се превърне в „мама” за невръстната Люси. Клер
не иска да повярва, но как да каже истината за Давид на своя съпруг. От
небитието се появава Виржиния, новата приятелка, с която Клер излиза.
Виржиния-Давид се възражда за живота: пазарува рокли в мола заедно с Клер.
Заедно ходят на кино, в което непознати ще опипват Виржиния и това ново чувство
да си жена, макар че не си, допада на Давид и на Клер. Естествено, след тази
игра с огъня избухва и пожар, предизвикващ кома за Давид, близките разбират за
скритата му същност, Клер променя семейния си статут. На финала „Новата
приятелка” може да ви напомня на „Говори с нея”, но за разлика от болезнения
развой на събитията в Алмодоварски стил, тук една песен от 70-те на Nicole
Croisille „Истинска жена с теб” ще възкреси Давид и този път завинаги той ще
бъде Виржиния. А седем години по-късно малката Люси ще се прибира от училище
със своето семейство, състоящо се от две майки.
„Новата
приятелка” е сюрреалистична комедия, в стилистиката на Озон, който доказва, че
в 21 век най-добрата майка и най-добрата приятелка за една жена може да се
окаже МЪЖ. Озон си
играе с жанровете и подобно на Клод Шаброл и Педро Алмодовар използва мотиви от
роман на английската писателка Рут Рендъл, която съчинява интересни криминални
истории. Озон е един от най-успешните режисьори, екранизирали пиеси на
Фасбиндер, Хуан Майорга, Р.Тома.
„Новата приятелка” дава своя дефиниция на понятието „толерантност” като социална норма на поведение, която не изключва интимната свобода. Озон с ирония и чувствена деликатност ни подсказва, че толерантостта все повече се възприема като клише, като парфюмирана дума от речника на съвременния европеец, но за него полът е награда – наказание. Нормите отдавна не са това, което си мислим, че са: травестит не означава гей, а ако носиш рокля не е задължително да си обръснат (Кончита Вурст е чудесна със своята брада)! Клер и Виржиния-Давид се превръщат в най-добрите приятелки, любовници и майки - между карнавалността и преобличането, между женското и мъжкото, някъде в този симпатичен свят на Озон се създава чудото „човешко същество”.
„Новата приятелка” дава своя дефиниция на понятието „толерантност” като социална норма на поведение, която не изключва интимната свобода. Озон с ирония и чувствена деликатност ни подсказва, че толерантостта все повече се възприема като клише, като парфюмирана дума от речника на съвременния европеец, но за него полът е награда – наказание. Нормите отдавна не са това, което си мислим, че са: травестит не означава гей, а ако носиш рокля не е задължително да си обръснат (Кончита Вурст е чудесна със своята брада)! Клер и Виржиния-Давид се превръщат в най-добрите приятелки, любовници и майки - между карнавалността и преобличането, между женското и мъжкото, някъде в този симпатичен свят на Озон се създава чудото „човешко същество”.
„ВТОРИ ДУБЪЛ” - РУБРИКА ЗА АРТ КИНО/2015
на Елица Матеева
(п.п. ако „ПЪРВИЯТ ДУБЪЛ” са кинозаглавия, подходящи за поп-корн, то „ВТОРИЯТ ДУБЪЛ” не ти позволява да шумиш с пуканки в салона!)
Една статия
от: www.why42.info публикувана на 11.01.2015