При
свободен вход зрителите гледаха копродукцията на Дания и Швеция „Мари
Кройер” в отдел „Изкуство” на Регионална библиотека „Пенчо Славейков”.
Интересна
и нова е визията на северното кино – каза в своята лектория Елица
Матеева, която направи ретроспекция на целия път на северните кина.
Снимка: Ели Маринова
С
любопитни и полезни нюанси и практики на съвременното скандинавско кино
Елица Матеева анализира за зрителите опита на държави, които успешно
развиват своята култура.
Снимка: Ели Маринова
При
свободен вход зрителите гледаха копродукцията на Дания и Швеция „Мари
Кройер” в отдел „Изкуство” на Регионална библиотека „Пенчо Славейков”.
Интересна
и нова е визията на северното кино – каза в своята лектория Елица
Матеева, която направи ретроспекция на целия път на северните кина.
Снимка: Ели Маринова
Едни от най-талантливите кинорежисьори в
света идват днес от Север. В това се убеди публиката днес на първата
прожекция, с която се откриха дните на Скандинавската култура във Варна.
При свободен вход зрителите гледаха копродукцията на Дания и Швеция
„Мари Кройер” в отдел „Изкуство” на Регионална библиотека „Пенчо
Славейков”. Ново поколение сценаристи, актьори, режисьори, оператори от
Скандинавието се борят със старите стереотипи и отвоюват собствена
територия. Интересна и нова е визията на северното кино – каза в своята
лектория Елица Матеева, която направи ретроспекция на целия път на
северните кина. Някои от най-талантливите кинорежисьори в момента идват
от далечния Север. Независимо дали снимат свое кино в родината си или
високобюджетни драми в САЩ или Великобритания, те оставят следа. Не един
и два са примерите от последните години, но тези няколко, които
проектът „5 и 1|2 скандинавски визии за култура” представя, си
заслужават.
Оказа се, че скандинавското кино е родило за първи път смехотворния
модел от тип Крачун/Малчо, Лаурел/Харди. Първият комедиен дует - Пат и
Паташон са датско откритие.
Първата жена-вамп също идва от Скандинавието. С любопитни и полезни
нюанси и практики на съвременното скандинавско кино Елица Матеева
анализира за зрителите, дошли в съботното дъждовно утро, опита на
държави, които успешно развиват своята култура.
Малко за днешната продукция: Режисьор: Биле Аугуст
Участват: Биргите Хьорт Сьоренсен, Сьорен Сетер-Ласен, Сверир Гуднасон, 2012, 105 мин.
Главната героиня на този филм е Мари Кройер, съпруга на известния датски
художник Педер Северин Кройер. В апогея на техния брак, психичното му
здраве се влошава, а на мястото на мечтата им да споделят общо битие на
артисти се настаняват разочарованието и тъгата. Мари е разкъсвана между
ролите си на съпруга, майка и художник, същевременно фрустрирана от
невъзможността да изрази себе си чрез изкуството, а мъката да гледа
потъването на любимия мъж в лудостта е непоносима. За да възвърне
спокойствие и сила, заминава с дъщеря си на почивка, където се влюбва в
шведския композитор Хуго Алфвен. Мари смело напуска съпруга си, за да се
посвети на новата си любов, неподозираща за разтърсващите избори, които
й предстоят.
Фестивали и награди: Награди „Бодил” - най-добър актьор в поддържаща роля.
Следващото заглавие от програмата е „СТРЕЛЕЦЪТ” , филм на Дания,
който ще се прожектира на 30 март, 19.00ч. в contemporary space.