ДАВИД ФОЕНКИНОС-ДЕЛИКАТНОТО СЪРЦЕ
ДЕЛИКАТНОТО СЪРЦЕ
Кой си спомня за Давид Фоенкинос? Не, това не е риторичен
въпрос, а ироничен авторски поглед, избран като заглавие на роман. Фоенкинос
пише за Фоенкинос, ах, каква егоцентричност! Всичко е позволено в света на
изкуството, а при Фоенкинос всичко е позволено, защото неговите романи са като
енциклопедията на „Ларус“- изчерпателно съчетават интелигентния хумор с
интересни и любопитни факти от света на човешката цивилизация. Когато четеш
Фоенкинос покрай душевните терзания на героите му винаги в бележките под линия,
читателят научава любопитни факти за Полански, Клод Льолуш, как се изписва на
латински определен вид растение, кой френски президент в какъв исторически
момент е направил гаф, списък на рецепти за вкусна супа и прочие.
Текст от Елица Матеева за 12 MAGAZINE
От няколкото автори,
които пишат на френски и редовно следя предпочитам Фоенкинос заради умението да
балансира между полярните чувства. Ако Бегбеде е прекомерно вторачен в личните
си заблуди и наслади, а Нотомб мазохистично бичува персонажите си във всеки роман,
като пост фактум персонажите ѝ се превръщат в предверие към катарзиса, то
образите на Фоенкинос са миролюбиви създания априори, но в резултат на
непредполагами избухвания на Съдбата, те попадат в уникални, дори понякога
сюрреални перипетии. Страстите при автора са комиксови, но пък добронамерени.
Мъжете в литературата му са странни чаровници, които наподобяват Гуфи – верният
приятел на Мики Маус.
„ИЗВЕСТНОТО, ПОЗНАТОТО НИ ВКАРВАТ В КАПАНА НА РУТИНАТА.
ИЗИСКВА СЕ НЕЩО КРАЙНО, КОЕТО ДА НИ ИЗТРЪГНЕ ОТ ТАЗИ
ЛЕТАРГИЯ.
„ДЕЛИКАТНОСТ“ ПОКАЗВА КАК МОЖЕМ ДА БЪДЕМ РАЗТЪРСЕНИ
И ДА ВЪЗПРИЕМЕМ ЖИВОТА КАТО ОТВОРЕНА СИСТЕМА.“
– ДАВИД ФОЕНКИНОС
Давид Фоенкинос е
роден в Париж през 1974 г. На 16-годишна възраст прекарва два месеца в болница
и в свободното си време там използва да чете и да се учи на китара. Съдбата си
играе и тук, и не е случайност обстоятелството, че по-късно той учи литература
в Сорбоната и става учител по китара. След като работи като прес-аташе в
издателския бизнес, Фоенкинос написва и през 2001 издава първия си роман –
„Инверсия на слабоумието или за влиянието на двама поляци“. За „Еротичният
потенциал на жена ми“ (2004) получава наградата „RTL-Lire“, а романът му
„Деликатност“ от 2009 е отличен с десет награди. Едноименният филм от 2011 с
невероятните Одри Тоту и Франсоа Дамиен е номиниран за „Сезар“ в катергория
“Най-добра адаптация”. Давид Фоенкинос сърежисира филма с брат си Стефан, и
двамата създават своя причудлива интерпретация на романа, сякаш притежаваща
светлината на „Амели Пулен“, заради душата на книгата. През 2014 Фоенкинос
публикува “Шарлот”- история, основана на реалността, проследяваща живота на
художничка, депортирана в Аушвиц, чиито творби разтърсват Фоенкинос, когато той
ги вижда в Еврейския музей в Амстердам, и които го карат да изследва
биографията ѝ. През 2015 излезе и екранизация по романа „Спомените“, с режисьор
Жан-Пиер Рув, с Мишел Блан, Ани Корди, Одри Лами и др. В България, от романите
са преведени „Инверсия на слабоумието“, „Еротичният потенциал на жена ми“, „В
случай на щастие“, „Независими сърца“ и „Деликатност“, а от вчера, 10 август,
„Спомените“ е в книжарниците.
„Ако знаех как се
става награждаван писател, нямаше да изпиша толкова много хартия. От романа
преди „Деликатност“ бяха продадени едва 3 хиляди копия.“ Фоеникос има право да
бъде критичен към себе си, защото „Деликатност“ има грандиозен успех за
издателските мащаби – от 2009 до 2014 са продадени 800 000 екземпляра.
Дефиницията за деликатност според критериите на Фоенкинос би
изглеждала така: да си щастлив от очакването, че някога ще те открият. А
очакването изисква концентрация и търпение. „Деликатност“ е роман, чиято
сюжетна линия се характеризира с добро позициониране на ситуациите и прецизна
плътност на образите, и може би това е и причината за големия му успех. Освен
това не трябва да забравяме, че когато едно произведение гъделичка сантимента,
но предлага и деликатен, топъл хумор, то публиката непременно го възприема с
адмирации. Съвременният човек изпитва необходимост да получава любов, за да
задоволи копнежа си за нея.
„ПРОМЯНАТА В ЧОВЕШКИТЕ ОТНОШЕНИЯ МОЖЕ ДА СЕ РАЗВИВА И ПО
ДРУГ НАЧИН – ПЛАВНО, С ПОСТОЯНСТВО, НО И С ВНИМАНИЕ КЪМ РАЗЛИЧНИЯ ОТ НАС, С
ГРИЖАТА ЗА НЕГОВАТА НЕПРИКОСНОВЕНОСТ“
„Деликатност“ е роман за скритите кътчета на сърцето, за
които достъпът е строго засекретен. То откликва само при условие, че сте
собственик на името Маркюс, обличате се разсеяно, излъчвате непохватност и сте
родом от Швеция. Богинята на любовта със сигурност се казва Натали, защото
името ѝ е предвестник на носталгичното усещане за света. Когато съпругът ѝ
Франсоа умира, тя се вкопчва в работата – този спасителен пояс е единственият
възможен вариант за оцеляване. Оцеляване в мълчание. И внезапно в кабинета ѝ се
появява Маркюс. Целувката, неочаквана спонтанност, преобръща живота на тихия
чужденец, за когото Натали е почти извънземно същество – изящна, умна,
работохолик, постигнала съвършенство в красотата на тъгата си. Целувката е
началото, тя въздейства като витамин за сивия предсказуем свят на Маркюс. Една
целувка е достатъчна, за да преобрази живота ни от рутина в запомнящо се
приключение. Натали и Маркюс плахо, неуверено, с бавни крачки тръгват към
съвместното битие. Всеки изпада в своите кризи, всеки става роб на своите
истерични любовни терзания, но хубавото на тази изпълнена със страст история е
в отчитането, че другият човек е като растение,трябва да се положат усилия, за
да се получи аромат и цвят. „Когато дълго време си бил в нищото, ти си като
дърво, чиито корени са се забили дълбоко в нищото и съвсем естествено е да
реагираш с уплаха, да получиш шок от внезапно появилите се възможностти, от
идеята за разклащане на познатото статукво“, казва Фоенкинос. Ето защо
промяната в човешките отношения може да се развива и по друг начин – плавно, с
постоянство, но и с внимание към различния от нас, с грижа за неговата
неприкосновеност.
ФИЛМЪТ
Деликатното Сърце
„Невероятна е. Чудя се какво ли ще си поръча? Обичам
колебливи жени. Кафе?. Не, твърде обикновено е. По-добре е от безкофеиновото.
То е ужасно. Чай? Не, по-скоро сок. И не какъв да е. Не твърде екзотичен. Папая
или гуавата плашат? Няма нищо по-добро от класиката – портокал или ябълка. Не,
най-добре сок от кайсия. Ако поръча сок от кайсия, ще ида да я заговоря.“
Под вълшебния ритъм на оригиналната авторска музика на Емили
Симон дамски обувки нежно потропват. Кадърът се разширява и откриваме едно
синьо зимно палто с качулка, млада жена с плитка, която влиза в кафене. Тя се
казва Натали и тук след миг ще срещне любовта. Крехката екранна Натали,
чупливата порцеланова кукла с мощно торнадо, живеещо под обвивката ѝ, е
изиграна от Одри Тоту. Маркюс, невзрачният швед, който е колега на Натали, е
изигран блестящо от Франсоа Дамиен. Той е като мечок, симпатичен мълчалив
аутсайдер, пробудил се от вековен зимен сън след внезапната целувка на Натали.
Стефан Фоенкинос получава своето кино образование в
Америка. Преди снимките на „Деликатност“, той е кастинг директор и е имал
възможност да работи над филмови продукции с Уди Алън, Франсоа Озон, Клод
Шаброл, Терънс Мълик, Годар. Започва своята професионална кариера като
асистент-режисьор при през 1997 при Жак Доайон. Стефан обича да се шегува, че е
роден с късмет и е работил с най-добрите, но да се включиш в проект, който приключва
с лоша критика е много практично, защото грешките също са инвестиция –
предлагат познание, което те предпазва от недостатъци. Той е един от
основателите на Френската кастинг организация – структура която се занимава с
правата и задълженията в рамковите договори между продуценти и актьори. В
качеството си на кастинг-директор преди Одри Тоту да изиграе своята Амели, той
вече е работил с нея във филма „Господ е велик, а аз съм твърде малка“.
В сравнение с романа, филмът „Деликатност“ е по-захаросан
като излъчване, но това не отклонява зрителя от крайната цел и посланието: да
влагаме старание и внимание в любовта, в отношенията помежду си. Светът ни
очаква, достатъчно е да отворим очи!
Давид Фоенкинос пристига за срещи с читатели и зрители в
София и Варна, както и за участие в двайсет и третото издание на Международният
кинофестивал „Любовта е лудост” във Варна.
Програма на гостуването:
20 август, 19:00 – среща с читатели във Френския културен
институт в София.
21 август, 18:00 – церемония по откриване на XXIII филмов
фестивал „Любовта е лудост” във Варна
22 август, 17:00 – прожекция на филма “Деликатност”
23 август, 17:00 – среща с читатели в книжарница Сиела –
Варна и прожекция на филма „Деликатност” във Фестивален и конгресен център.
11.08.2015
http://12mag.net/pop/delikatnoto-sartse/#sthash.xAAiKws1.dpuf