„ЧУДНИЯТ БОКАЧО“: ЛИРИЧНАТА УТОПИЯ НА БРАТЯ ТАВИАНИ
„ЧУДНИЯТ
БОКАЧО“: ЛИРИЧНАТА УТОПИЯ НА БРАТЯ ТАВИАНИ
Годината е 1348, Флоренция е превзета от Черната
смърт. Млади и стари се превръщат в трупове, захвърлени в общи ями. Няма кой да
опее телата, няма кой да затвори очите им — всяко докосване, всяко общо дихание
е предвестник на смъртта. В един квартал се носи мълвата, че ако си покриеш
тялото с цветя, тяхното благовоние ще прогони чумата. Хора вървят по улиците на
Флоренция и разпръскват пъстър аромат. Нежна прелест и красота вместо ужаса на
каруците с мъртвите тела. Нима хората вярват в чудеса? Една девойка изрича: “Аз
умирам. Не успях да живея, не успях нищо да направя, по дяволите!” Чумна рана е
удушила тялото ѝ. Младеж се хвърля от висока кула, защото е болен от чума и
предпочита сам да сложи край на живота си. Така започва „Чудният Бокачо“,
последната творба на неуморимите братя Тавиани.
Текст от
Елица Матеева
Нито една екранна адаптация не
започва с чумата през 14 век, а за Паоло и Виторио е важно филмът да покаже
измеренията на болестта, която разделя брат от сестра, деца от родители,
разделя влюбените, разделя живота от света. Черната смърт провокира младите да
намерят своя отговор-съпротива – ето защо те напускат Флоренция и започват да
изграждат свое микро общество, утопичен остров, лишен от омраза, от страхове.
Любопитното е, че женските персонажи са двигател на избора за спасение, те се
събират и дебатират по какъв начин да се противопоставят на болестта. Затова
режисьорите избират едни от най-красивите млади актриси на италианското кино.
Красотата е начин да се бориш, бунт срещу чумата, бунт срещу смъртта, способ да
обичаш живота.
Бунтът на
младежите (едни от най-изявените млади италиански актьори: Флавио Паренти,
Рикардо Скамарчио, Паола Кортелези, Микеле Риондино, Лело Арена, Ким Роси
Стюарт, Касия Смутняк, Каролина Крешентини, Жазмин Тринка, Витория Пучини и
др.), които не искат да умрат в страдание и решението им да напуснат Флоренция,
за да се скрият от чумата в изоставена къща край хълмовете на Тоскана, е
своеобразна утопия. Чрез тях братята режисьори Паоло и Виторио Тавиани
„изговарят“ разочарованието на модерния човек от света, в който властва
корупцията, сексът и страстта. Болестната епидемия се трансформира в епидемия
на погубените чувства, а седемте момичета и трите момчета съумяват да сътворят
свое общество, където любовта е възможна.
“ДА РАЗКАЖЕШ
„ДЕКАМЕРОН“ ДНЕС Е ПОВЕЧЕ ОТ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО.
ЗА НАШИЯТ
„ДЕКАМЕРОН“ Е ВАЖНО ЦВЕТОВЕТЕ НА ЗАРАЗАТА ДА СЕ ПРЕВЪРНАТ В ЦВЕТОВЕ НА
ЛЮБОВТА.”
— БРАТЯ
ТАВИАНИ
“Смъртта е
страшна, дори и днес, след като сме станали толкова модерни. Когато мисля за
смъртта, си представям един тъмен човек, който носи нож. В момент на отчаяние и
смърт единствената надежда е нашето въображение. Защо точно въображението?
Защото то съживява енергията и волята на човека да оцелее и да реагира.” С тези
думи Паоло Тавиани представя „Чудният Бокачо“ на фестиваля Трибека.

Братя Тавиани

През 1977
Тавиани печелят Златната палма в Кан и наградата на ФИПРЕССИ за
„Баща-господар“, а през 2012 взимат Златната мечка на Международния филмов
фестивал в Берлин за „Цезар трябва да умре“.
Костюмите на
Лина Тавиани (съпруга на Паоло) са един от незабравимите компоненти на „Чудният
Бокачо“, сякаш Ботичели е рисувал с платове и кройки. Не е случайно
обстоятелството, че те, сценографията и прическите са номинирани за „Давид на
Донатело” 2015.
Противоречив
е светът на Джовани Бокачо — плът, еротика и смърт препускат между редовете на
неговия „Декамерон“. Този литературен шедьовър от XIV век продължава да бъде
източник на вдъхновение. Народната проза, събрана в историите на Бокачо е
провокирала творци като Луиджи Пирандело, Пазолини. „Декамерон“ с режисьор и
сценарист Пиер Паоло Пазолини от 1971 печели специалната награда на журито от
Берлинале и поставя началото на „Трилогия на живота“ включваща „Кентърбърийски
разкази“ (I racconti di Canterbury, 1972) и „Цветът на Хиляда и една нощ“ (Il
fiore delle mille e una notte, 1974).
В „Чудният
Бокачо“ на Тавиани и в „Декамерон“ на Пазолини има една обща история от
литературното произведение — приключението на Мазето от Лампорекио, който се
преструва на глухоням и попада в женска обител, където всички монахини се
надпреварват да спят с него. В „Чудният Бокачо“ комичното е дисциплинирано,
лишено от плътската наслада с мащабите на Пазолини, от пищността и
документалността на плътта в цялостната ѝ биология. В „Декамерон“ героите са
сякаш взети от някое гето, тяхната красота не е поетичната красота на Тавиани,
тяхната красота е красотата на живота в неговата грубост и ръбатост. Но за
сметка на това, умението на Пазолини да разказва с жизнена жлъч е много по-съвместимо,
според мен, с ренесансовия смях на Бокачо. При Тавиани поезията на живота е
придобила изчистена иконографичност, при Пазолини тя е с размерите на платна,
подписани от Брьогел Стария.
Когато
гледате „Чудният Бокачо“, хармонизирате естетските си желания, когато гледате
„Декамерон“, тогава плътта тържествува, но и в двата филма зрителят се докосва
до възвишеността, с която са дарени режисьорите им. И както казва Пазолини на
финала на своя „Декамерон“ в качеството си и на актьор: “Защо да създаваш произведения
на изкуството? Достатъчно и толкова приятно е да мечтаеш за тях!”
Така и ние
затаяваме дъх в мечтите си за времето, когато красотата на духа ще се пребори с
тъмната страна на душите ни.
29.11.2015 ·
Поп
Филтри:
Елица Матеева, Кино
- See more
at:
http://12mag.net/pop/vtchudniyat-bokatchov-liritchnata-utopiya-na-bratya-taviani/#sthash.7lYZTG3S.dpuf