ИМАЛО ЕДНО ВРЕМЕ „СЪВСЕМ НОВ ЗАВЕТ”

ИМАЛО ЕДНО ВРЕМЕ „СЪВСЕМ НОВ ЗАВЕТ”

12 magazine
Няма друг белгийски режисьор като Жако ван Дормел, който така педантично да обвързва всеки свой сюжет с истории за началото на света. В наградения със Златна камера от Кан „Тото героят”, знаково се прокрадва изречението на разказвача: „Едно време нямало нищо…”, и зрителят попада в света на стареца Тома, който от детските си години до смъртта мечтае да бъде друг човек, да бъде силен и смел като филмовия герой Тото. Фантазия и действителност се сливат в сънища, блян и тъжни спомени: „Когато нашето сърце тупти, всичко звъни в унисон с него — това е любовта”. „Тото героят” е началото на славната кариера на Жако ван Дормел, който е и сценарист на визуалните си провокации. „Тото героят” печели европейската награда за най-добър сценарии и най-добър филм на млад режисьор.

Текст от Елица Матеева
Чудесата продължават и през 1996 с „Осмият ден”, номиниран за „Златна палма” от Кан, когато Анри на Даниел Отьой среща Жорж, любознателен спътник, страдащ от синдрома на Даун. Двамата търсят сестрата на Жорж — единственият жив родственик. Жорж умира, но създателят на света, продължава да твори чудеса, и ако в първите дни от сътворението на света той е направил слънцето, водата, кравата, самолета и децата, на седмия, почивен ден, Бог сътворил облаците, за релакс на ума и тялото, а на осмия ден измислил Жорж – осмото чудо на света. Във филмите на Жако ван Дормел, които съм гледала винаги има герой със синдрома на Даун, пералня, в която се случва нещо: ражда се малко момче или пък нейната врата е вход за друг свят.
През 2009 е премиерата на филма „ Господин Никой” — копродукция между Канада, Франция, Белгия и Германия. Въпреки леките мелодраматични нотки, филмът е зрелищен разказ за последния смъртен на планетата, чийто живот, през февруари 2092, се превръща в част от реалити шоу за земляните. Господин Немо е подложен на психоаналитичен анализ, за да се завърне в миналото си и да опише на хората какъв е бил животът му. Зрителят попада в разклонения от възможни версии, в които малкият Немо избира да остане с един от родителите си, разделени от изневяра. В зависимост с кого живее, Немо става участник в различни ситуации. Филмът предлага няколко научни теории: за Големия взрив, за ентропията, за химията на любовта, за състоянието на вродения страх. Немо е ту бизнесмен, ту учен, ту влюбен тийнейджър, ту женен за азиатка, ту за своята ученическа любов. Немо има много лица, в които загубва своето, затова в спомените се очертава образът на господин Никой, с изтрита идентичност.
 Филмите на Дормел определено въздействат с фантастичните си ситуации, но творчеството му се различава от режисурата на Жан Жьоне и розовата романтичност в стил “Амели”. При Жако ван Дормел фантастичното е средство, което променя тъжното във весело или обратно. В последния му филм „Съвсем нов завет” (2015), може би заради натрупаната умора от годините, режисьорът изневерява на тъжните развръзки като поръсва с повече пудра захар историята за Бог, който живее в Брюксел. „Съвсем нов завет“ беше белгийското предложение за чуждоезичен “Оскар“ за 2016, а филмът вече получи награда на публиката и специалната награда на журито, за режисура, от Норвежкия международен филмов фестивал, награда от фестивала за фантастично кино в Ситджес, за изпълнението на актрисата Пили Гроан.
Бог (Беноа Поелворд) живее в Брюксел, а освен световно известния си син Джей Си (Исус), той има и дъщеря – Еа (Пили Гроан). Бог е неприятен, рошав мърморко, който постоянно се налива с бира и не харесва заниманията на своята хрисима съпруга (Йоланд Моро). Тя обича да бродира цветя и колекционира карти с изображенията на бейзболисти. Еа не понася баща си, защото е измислил хората, за да ги измъчва и наказва. Недоволна от него, който нищо друго не умее, освен да пие, да спи, да ровичка из супер мощния си компютър и да хока жена си, Еа влиза в системата на Бог, обърква я и бяга от дома. Тя влиза в пералнята и след дълго пътуване из тесни коридори, дъщерята на Бог слиза на земята — в столицата на Европа. Тук всеки вече знае кога ще умре, една от мистериите на живота е разкрита с помощта на момичето. Еа намира шест нови апостоли, с които написват историите на Съвсем новия Завет. Бог тръгва след дъщеря си, а съпругата му, случайно или от любопитство, разрешава всички световни тревоги като променя света – небето засиява в розово, гравитацията е преодоляна, мъжете забременяват, а от съжителството между апостола Мартина (Катрин Деньов) и една горила се ражда чудно бебенце.
 В „Съвсем нов завет”, Жако ван Дормел интерпретира порастването като път на познание. Еа открива апостолите си сред хора, които не са били обичани. Тя ги разпознава и по музиката, която всеки носи в сърцето си – Хендел, Пърсел, Шуберт, Шарл Трене и популярната песен „Море”, цирков марш и пр. Еа е събирателен образ на Червената Шапчица и Алиса, попаднала в света на хората. С любов и състрадание, тя освобождава Земята от престъпления и войни. Утопичната комедия на Дормел е изпъстрена с феминистични акценти: дъщерята на Бог променя историята, а покорната му съпруга оправя грешките на главата на семейството. Въпреки захарния вкус на „Съвсем нов завет”, филмът притежава характерен сарказъм и с това се отличава от други постмодерни фантастични кино-коментари за бъдещето ни. Не е случаен фактът, че Съвсем новият Завет, е написан в столицата на Евросъюза.
  „Исках да покажа на зрителите Брюксел, в който живея — използвах за снимки местата, през които минавам всеки ден. Тук се чува фламандска, валонска реч, брюкселски диалект, разпознаваш хората от Люксембург. Исках Бог в моя филм да обитава едно осезаемо пространство, в което всеки ден нещо се ремонтира, нещо се разваля постоянно, а градът е привикнал със своята нескопосаност, от която сякаш става по-прекрасен и жив.”
Жако ван Дормел
В нашето общество всеки се обижда с повод и без повод. Пуританите вече считат, че Дормел е осквернил фигурата на Бог, а една от иконите на френското кино Катрин Деньов спи с горила – какъв кошмар, какво нахалство! Дормел безсрамно се подиграва с установения вкус. И все пак – колко е точен с констатацията си, че „смешното е най-пъстро, защото ни приближава към болката и отчаянието, смеем на нещата, които не са чак толкова трагични, осъзнавайки, че една крачка е достатъчна, за да сме персонажи от трагедия”. Дормел ни подсеща, че смисълът на всяка религия е заключен в добротворството. Любовта се проявява като отговор на паническия страх – дните са преброени и повече нищо друго не остава… Освен да обичаш и да изживееш пълноценно остатъците живот.
И не забравяйте — има Бог и Той живее в Брюксел, с дъщеря си.
“Съвсем нов Завет” е по кината.

02.02.2016 · Поп
Филтри: Елица Матеева, Кино


- See more at: http://12mag.net/pop/imalo-edno-vreme-vsavsem-nov-zavetv/#sthash.F2q08IMJ.dpuf

Популярни публикации