ИМАЛО ЕДНО ВРЕМЕ „СЪВСЕМ НОВ ЗАВЕТ”
ИМАЛО ЕДНО ВРЕМЕ „СЪВСЕМ НОВ ЗАВЕТ”
12 magazine
Няма друг белгийски режисьор като Жако ван Дормел, който
така педантично да обвързва всеки свой сюжет с истории за началото на света. В
наградения със Златна камера от Кан „Тото героят”, знаково се прокрадва
изречението на разказвача: „Едно време нямало нищо…”, и зрителят попада в света
на стареца Тома, който от детските си години до смъртта мечтае да бъде друг
човек, да бъде силен и смел като филмовия герой Тото. Фантазия и действителност
се сливат в сънища, блян и тъжни спомени: „Когато нашето сърце тупти, всичко
звъни в унисон с него — това е любовта”. „Тото героят” е началото на славната
кариера на Жако ван Дормел, който е и сценарист на визуалните си провокации.
„Тото героят” печели европейската награда за най-добър сценарии и най-добър
филм на млад режисьор.
Текст от Елица Матеева
Чудесата продължават и през 1996 с „Осмият ден”, номиниран
за „Златна палма” от Кан, когато Анри на Даниел Отьой среща Жорж, любознателен
спътник, страдащ от синдрома на Даун. Двамата търсят сестрата на Жорж —
единственият жив родственик. Жорж умира, но създателят на света, продължава да
твори чудеса, и ако в първите дни от сътворението на света той е направил
слънцето, водата, кравата, самолета и децата, на седмия, почивен ден, Бог
сътворил облаците, за релакс на ума и тялото, а на осмия ден измислил Жорж –
осмото чудо на света. Във филмите на Жако ван Дормел, които съм гледала винаги
има герой със синдрома на Даун, пералня, в която се случва нещо: ражда се малко
момче или пък нейната врата е вход за друг свят.
През 2009 е премиерата на филма „ Господин Никой” —
копродукция между Канада, Франция, Белгия и Германия. Въпреки леките
мелодраматични нотки, филмът е зрелищен разказ за последния смъртен на
планетата, чийто живот, през февруари 2092, се превръща в част от реалити шоу
за земляните. Господин Немо е подложен на психоаналитичен анализ, за да се
завърне в миналото си и да опише на хората какъв е бил животът му. Зрителят
попада в разклонения от възможни версии, в които малкият Немо избира да остане
с един от родителите си, разделени от изневяра. В зависимост с кого живее, Немо
става участник в различни ситуации. Филмът предлага няколко научни теории: за
Големия взрив, за ентропията, за химията на любовта, за състоянието на вродения
страх. Немо е ту бизнесмен, ту учен, ту влюбен тийнейджър, ту женен за азиатка,
ту за своята ученическа любов. Немо има много лица, в които загубва своето,
затова в спомените се очертава образът на господин Никой, с изтрита
идентичност.
Филмите на Дормел
определено въздействат с фантастичните си ситуации, но творчеството му се
различава от режисурата на Жан Жьоне и розовата романтичност в стил “Амели”.
При Жако ван Дормел фантастичното е средство, което променя тъжното във весело
или обратно. В последния му филм „Съвсем нов завет” (2015), може би заради
натрупаната умора от годините, режисьорът изневерява на тъжните развръзки като
поръсва с повече пудра захар историята за Бог, който живее в Брюксел. „Съвсем нов
завет“ беше белгийското предложение за чуждоезичен “Оскар“ за 2016, а филмът
вече получи награда на публиката и специалната награда на журито, за режисура,
от Норвежкия международен филмов фестивал, награда от фестивала за фантастично
кино в Ситджес, за изпълнението на актрисата Пили Гроан.
Бог (Беноа Поелворд) живее в Брюксел, а освен световно
известния си син Джей Си (Исус), той има и дъщеря – Еа (Пили Гроан). Бог е
неприятен, рошав мърморко, който постоянно се налива с бира и не харесва
заниманията на своята хрисима съпруга (Йоланд Моро). Тя обича да бродира цветя
и колекционира карти с изображенията на бейзболисти. Еа не понася баща си,
защото е измислил хората, за да ги измъчва и наказва. Недоволна от него, който
нищо друго не умее, освен да пие, да спи, да ровичка из супер мощния си
компютър и да хока жена си, Еа влиза в системата на Бог, обърква я и бяга от
дома. Тя влиза в пералнята и след дълго пътуване из тесни коридори, дъщерята на
Бог слиза на земята — в столицата на Европа. Тук всеки вече знае кога ще умре,
една от мистериите на живота е разкрита с помощта на момичето. Еа намира шест
нови апостоли, с които написват историите на Съвсем новия Завет. Бог тръгва
след дъщеря си, а съпругата му, случайно или от любопитство, разрешава всички
световни тревоги като променя света – небето засиява в розово, гравитацията е
преодоляна, мъжете забременяват, а от съжителството между апостола Мартина
(Катрин Деньов) и една горила се ражда чудно бебенце.
В „Съвсем нов завет”,
Жако ван Дормел интерпретира порастването като път на познание. Еа открива
апостолите си сред хора, които не са били обичани. Тя ги разпознава и по
музиката, която всеки носи в сърцето си – Хендел, Пърсел, Шуберт, Шарл Трене и
популярната песен „Море”, цирков марш и пр. Еа е събирателен образ на Червената
Шапчица и Алиса, попаднала в света на хората. С любов и състрадание, тя
освобождава Земята от престъпления и войни. Утопичната комедия на Дормел е
изпъстрена с феминистични акценти: дъщерята на Бог променя историята, а
покорната му съпруга оправя грешките на главата на семейството. Въпреки
захарния вкус на „Съвсем нов завет”, филмът притежава характерен сарказъм и с
това се отличава от други постмодерни фантастични кино-коментари за бъдещето
ни. Не е случаен фактът, че Съвсем новият Завет, е написан в столицата на
Евросъюза.
„Исках да покажа на зрителите Брюксел, в който
живея — използвах за снимки местата, през които минавам всеки ден. Тук се чува
фламандска, валонска реч, брюкселски диалект, разпознаваш хората от Люксембург.
Исках Бог в моя филм да обитава едно осезаемо пространство, в което всеки ден
нещо се ремонтира, нещо се разваля постоянно, а градът е привикнал със своята
нескопосаност, от която сякаш става по-прекрасен и жив.”
Жако ван Дормел
В нашето общество всеки се обижда с повод и без повод.
Пуританите вече считат, че Дормел е осквернил фигурата на Бог, а една от
иконите на френското кино Катрин Деньов спи с горила – какъв кошмар, какво
нахалство! Дормел безсрамно се подиграва с установения вкус. И все пак – колко
е точен с констатацията си, че „смешното е най-пъстро, защото ни приближава към
болката и отчаянието, смеем на нещата, които не са чак толкова трагични,
осъзнавайки, че една крачка е достатъчна, за да сме персонажи от трагедия”.
Дормел ни подсеща, че смисълът на всяка религия е заключен в добротворството.
Любовта се проявява като отговор на паническия страх – дните са преброени и
повече нищо друго не остава… Освен да обичаш и да изживееш пълноценно
остатъците живот.
И не забравяйте — има Бог и Той живее в Брюксел, с дъщеря
си.
“Съвсем нов Завет” е по кината.
02.02.2016 · Поп
Филтри: Елица Матеева, Кино
- See more at:
http://12mag.net/pop/imalo-edno-vreme-vsavsem-nov-zavetv/#sthash.F2q08IMJ.dpuf