„Голямото плискане“: Любов и омраза по италиански
„Голямото
плискане“: Любов и омраза по италиански
12 magazine
Италианският режисьор Лука Гуаданино е
най-ревностният почитател на извънземното създание Тилда Суинтън. Няма друг
пример за сътрудничество между режисьор и актриса поне през последните десет –
петнайсет години, стартирали с мечтата на млад кинематографист да направи филм
по творчеството на Уилям Бъроуз и преследването на неговото вдъхновение до
край. След като ѝ изпраща
покана за участие, на която не получава отговор, Лука среща случайно в Рим
своята муза Тилда Суинтън и предприема решителна крачка — без да му трепне окото се представя така
убедително пред шотландската звезда, че тя е очарована от идеите на младия
артист и казва „Да”. Вероятно емоционалният огън между Тилда и Лука не е спирал
да гори, защото тя продължава да се снима в екзотични, излъчващи визуална
грация и еротика кино фантазии със запазения знак на Гуаданино.
Текст от Елица Матеева
Лука Гуаданино е роден в Палермо през 1971.
Пълнометражният му режисьорският му дебют е с „Протагонистите” (1999),
представен на фестивала във Венеция, в който участва Тилда Суинтън. След това
снима основно документални и късометражни филми. В два от документалните му
филми герои са Тилда Суинтън и италианският актьор и режисьор Пипо Делбоно,
който през 2015 гостува в София и във Варна със спектакъла си „Орхидеи“. През
2009 Лука Гуаданино прави удар с филма си „Аз съм любовта“, показан на
най-престижните световни фестивали. В централните роли участват Тилда Суинтън,
Пипо Делбоно и младото италианско дарование Алба Рохвахер – сестра на
режисьорката Алис Рохвахер, която покори журито в Кан през 2014 с „Чудесата“.
Отношението на Лука към тъмните кътчета на желанието обаче не е
постижение само на последните му два филма „Аз съм любовта“ и „Голямото
плискане“ (2015). Още през 2005 той екранизира „100 сресвания преди сън”,
бестселър четиво за тегобите на една подрастваща Лолитка – Мелиса П, описваща
върху страниците на личния си дневник своите първи сексуални опити. Филмът се
превръща в хит, а в него участват Джералдин Чаплин като баба на Мелиса и Мария
Валверде в ролята на търсещата еротични предизвикателства Мелиса. В тези филми,
наситени със страст, сексуални откровения има и басейн. В „Мелиса П“ басейнът е
място за младежки забавления и заиграване с физиката, в „ Аз съм любовта“ и „
Голямото плискане“ басейнът променя предназначението си от пространство за
релакс в прегръдка на смъртта.
„Голямото плискане“ е римейк на „Басейнът“ от 1969,
психологическа любовна драма, режисирана от Жак Дере с Ален Делон, Роми
Шнайдер, Морис Роне и Джейн Бъркин. Но когато гледате „Голямото плискане“ едва
ли ще изпитате досадата на лятната жега и скука, която чувстват персонажите на
Дере, защото Тилда Суинтън, Ралф Файнс, Матиас Шьонертс и Дакота Джонсън са
неотразими с енергията си в римейка. Дали протягат морни трътки край басейна
или похапват на открито, от тях струи особена светлина и енергия. За съжаление
днес героите на Дере не са това, което бяха – времето, очакванията, идеалите и
дори клишетата изискват от тялото демонстрация на живот, сексапил, енергия и
динамични обрати. Днес Ален Делон и Роми Шнайдер са вехти секс символи от една
друга епоха.
Разнищвайки смислите на заглавието „Голямото плискане“ (А Bigger
Splash), вероятно от персонажите се очаква да се поизцапат с кал и други
емоционални екстри. Калта като част от лечебна баня присъства буквално. Имената
на героите са досущ като на прототипите от преди 45 години, но занятията им са
ултра модерни – Мариан на Тилда Суинтън е рок звезда, която прилича на Дейвид
Бауи, но не говори, защото лекува изчезналия си глас (изключително добре
омбислена символика с оглед драматургичните развръзки). Вторият важен персонаж
е чаровникът-интригант Хари (Ралф Файнс), бившо гадже на Мариан, продуцент на
всички роклегенди, дори и Ролинг Стоунс. Той се появява на слънчевия остров
Пантелерия уж да „ваканцува” и запознае любовниците Мариан и Пол (Матиас
Шьонертс) с дъщеря си Пенелопе (Дакота Джонсън). Новината, че Хари има дъщеря е
бомба за отдалите се на духовна аскеза певица и фотограф. С появата му,
одухотвореното любовно гнезденце се превръща в Антимовския хан – постоянно
пристигат непознати приятелки, организират се партита и афтърпартита, а
кулинарният дявол Хари приготвя чудни благинки и дразнители за небцето и окото,
заради които повечето зрители в салона отделят обилно количество слюнка.
Целта на пристигането на Хари е ясна: той се опитва да
разруши връзката между Мариан и Пол като подтикне и двамата да съгрешат. Пол
трябва да бъде изкушен от Пенелопе, а за Хари остава черешката на тортата —
Мариан. Така постепенно приятелските взаимоотношения се превръщат в „Опасни
връзки”, аранжирани с рок, чудни пейзажи, необятна синева и прекрасни тела. В
„Голямото плискане” всичко е красиво, дори и най-грозното видение (мъртвото
тяло на Хари) е запечатано операторски по изключителен начин – за киното на
Лука Гуаданино винаги е било характерно прецизното позициониране на всеки
детайл от кадъра.
„Щастлива съм, Хари, нима не можеш да го понесеш?“ Реторичен
въпрос, в който се крият всички възможни развъзки на сюжета. Да, Хари не може
да понесе, че са минали шест години, откакто той не причинява на Мариан
страдания и болка с противоречивия си нрав. Днес той не може да я впечатли с
алкохол и дрога, сега тя и Пол се опитват да бъдат чисти, да живеят според
обикновените си нужди, да не се изгубват в мимолетността на славата. Хари се
появява, за да разклати, да внесе хаос, да съсипе чужд живот, а за да си върне
Мариан всякакви средства са позволени — ласки, очарование, импровизации,
караоке бар, ресторанти. И Пенелопе – съблазнителката, която е като совите на
Дейвид Линч: визитната ѝ картичка
и реалността са взаимно изключващи се категории.
Хари на Ралф Файнс е нарцистичен егоист, чието поведение се доближава до характеристиките на би-полярно разстройство. Ревнивецът не приема отказите на Мариан и прави всичко възможно да се пробудят отново искри между него и бившата му любовница. Интелигентната игра на Матиас Шьонертс ни представя делигантния интроверт Пол, който въпреки вътрешните си съпротиви предава Мариан. Във въздуха витае призракът на изневярата и наистина Мариан и Пол стават жертви на своя „приятел“.
Хари на Ралф Файнс е нарцистичен егоист, чието поведение се доближава до характеристиките на би-полярно разстройство. Ревнивецът не приема отказите на Мариан и прави всичко възможно да се пробудят отново искри между него и бившата му любовница. Интелигентната игра на Матиас Шьонертс ни представя делигантния интроверт Пол, който въпреки вътрешните си съпротиви предава Мариан. Във въздуха витае призракът на изневярата и наистина Мариан и Пол стават жертви на своя „приятел“.
В „Голямото плискане“ присъства и мигрантската тема –
бежанците от трагедията край Лампедуза изненадващо се появяват в някои кътчета
на острова. Наличието им е добре дошло, за да се обясни убийство и съвсем
естествено казусът придобива друга светлина. В тази посока филмът повдига важен
въпрос: дали пък за всички проблеми в битието на държавите не е по-лесно да
обвиним като причина мигриращите пришълци. „Нашият филм е за съзряването, за
поемането на отговорни решения. Моята Мариан се опитва да бъде честна със себе
си и с другите. Тя страда от смъртта на майка си, страда, че е загубила гласа
си и разбира се осъзнава, че няма да може да го използва повече. Тя иска да
продължи напред въпреки това – аз ѝ се възхищавам, защото ако мен ме споходи подобна съдба,
няма да мога да реагирам с
твърдостта на Мариан. Харесва ми, че тя знае какво иска от живота, харесва ми
куража, твърдостта ѝ. Светът,
в който ще живее е тишина“, споделя Тилда Суинтън по време на пресконференцията
на „Голямото плискане“ на МФФ „Венеция“ 2015.
Според мен Лука Гуаданино е силно привързан към старото кино и
неговото съживяване под формата на римейк, защото в момента работи над
„Суспирия“ от 1977, чийто режисьор, сънародникът на Лука Дарио Ардженто, е
емблематично име в хорър индустрията, а филмите му „Суспирия, „Ужас в операта“,
„Четири мухи върху сиво кадифе“ и други, му донасят прозвището „Висконти на
насилието“.
„Голямото плискане“ е филм-възбуда, артистично пиршество за
сетивата. „Голямото плискане“ е психологическо пътуване към дълбините на душата,
където бродят неподозирани сили. И докато обичаме едно е сигурно: „любовта е
по-силна от всичко“, както пееше една българска звезда, надживяла всички митове
и легенди за родната естрада.
”Голямото плискане” е по кината през юни.
30.05.2016 ·