вторник, 23 август 2016 г.

ПРЕДСТАВЯНЕ НА КНИГАТА МЕЖДУ ТЕАТЪРА И КИНОТО

ПРЕДСТАВЯНЕ НА КНИГАТА МЕЖДУ ТЕАТЪРА И КИНОТО

 27 август - пиано-бар "Музика Е"-ФЕСТИВАЛЕН И КОНГРЕСЕН ЦЕНТЪР


- 15 ч. - МЕЖДУНАРОДЕН ФИЛМОВ ФЕСТИВАЛ
"ЛЮБОВТА Е ЛУДОСТ" - ВХОД СВОБОДЕН


„Между театъра и киното” представлява съвкупност от рецензии, интервюта и драматургични авторски текстове на театралния критик и режисьор Елица Матеева. Рецензиите проследяват театралния живот в България от края на XX и началото на XXI век. В сборника са включени анализи на театрални спектакли, случили се от 2001 година до 2014 година, които са представлявали основа за дебат и дискурсивна театроведска практика. Рецензиите са свързани както със спектакли от сцената на столичния театрален живот, така и от сцената на театрите във Варна, Русе, Пловдив и др. Кинорецензиите са посветени на филмови артефакти, които са били номинирани и наградени от международни кинофестивали, както и заглавия, включени в програмите на Международния филмов фестивал „Любовта е лудост” и фестивала на българското кино „Златна роза”, които се провеждат във Варна. Освен кино рецензии от книгата, бъдещите й четатели ще имат възможност да чуят още текстове за кино от предстоящата й книга „Целият свят е ... кино!“. В представянето на книгата участва Елица Матеева и актьорът Петър Антонов.
Книгата предлага на читатели, театрали, практици и теоретици и два драматургични текста с автор Елица Матеева, номинирани в категория „Авторски прочит” от Друмевите театрални празници.

ЗА АВТОРА

Елица Матеева е родена във Варна. Завършва НГХНИ „Константин Преславски” и Технически университет (спец.” Право”) в родния си град. Магистър – НАТФИЗ „Театрознание”, специализира „Режисура за драматичен театър” с худ.ръководител проф.Пламен Марков.
През 2004 г. прави дебют като режисьор на професионална сцена (Драматичен театър „Сава Огнянов” – Русе) с пиесата “Криза в Рая” от Милена Фучеджиева. Спектакълът получава специалната награда на журито за млад актьор (Весела Казакова) на Друмеви тетарални празници 2004. Елица Матеева e работила като режисьор с хореографа Красен Кръстев в проекта си „Stereo Love” - спектакълът е гостувал Берлин и в Център „Гротовски” - Понтадера (Италия). Пиесите й „От твоето тъмно цвете” и „ФЕЙСБУК” са номинирани за драматургия на Друмевите авторски прочити. Спектакълът й от 2007 (ДТ-Ловеч) „PLAY/BACK” по романа на Педро Алмодовар „Пати Дифуза - порнозвездата на 80-те” участва в няколко театрални фестивала, сред които и ЕМТФ „Сцена на кръстопът”. В първия й моноспектакъл „Сега-ал(ь)бум” по текст на Евгений Гришковец се изявява като актьор-режисьор и съавтор, с него участва на два фестивала, като през есента на 2011година по покана на проф. Стефан Данаилов играе на ЕМТФ „Сцена на кръстопът”. Соло пърформансът й „Chrono dance”(2012) по интервюта на хореографа Мила Искренова е осъществен с Добромир Мързов-а.к.а DJ Soulmate. През 2013 г. режисира театралния моноспектакъл „SOS, ЛЮБОВ!” по романа на Ф.Бегбеде „Любовта трае три години” със съдействието на програма „Варна - територия на творчеството”- Община Варна. Модерато е автор и модератор на кинолектории, провеждани в отдел „Изкуство” на Регионална библиотека „Пенчо Славейков” - Варна.
Артистичен директор на форума, който се провежда във Варна: „5 и 1|2 скандинавски визии за култура” – независим проект посветен на съвременното скандинавското кино, литература, музика и др.
Елица Матеева е член на Националното общество на независимите критици.
Продължава да пише активно театрална и филмова критика за различни специализирани издания. Продължава да вярва, че има смисъл да се прави култура във Варна, въпреки ограничеността на местния пейзаж и някои културни институти.

ОЩЕ ЗА КНИГАТА

„Когато прочетох на един дъх книгата на Ели, неудържимо ми се прииска веднага да отида да гледам театър, кино...или да започна да правя театър. И видях,че за изкуството може да се пише по начин, който те вдъхновява... и че дори в НЕхаресването може да има обич. Гледах през очите й...влюбвах се заедно с нея в актьори, режисьори ,филми и представления...Веднага се втурвах да търся филмите, анализирани толкова изящно...Усещах болката й за неслучването понякога на спектакли и роли... И разбрах, че критическото писане може да се прави и от умни хора. И още...че критиката е и любов!”
Слава Георгиева, актриса
„Между театъра и киното“ на Елица Матеева е открито, чувствително и умно четиво за всичко, за всеки и най-вече – за самата нея. Сцената и екранът, но най-вече хората, които ги обитават, са съпроводени от обич, която сякаш няма край. Трепетното любопитство и щедростта на авторката, представяща и себе си като творец, превръщат думите й в откровения за най-голямата й любов, тази към изкуството.
Павлина Желева, филмов критик и филмов продуцент
„Бърз ум, който понякога препуска от тема на тема. Жива, емоционална, спонтанна – са първите впечатления от Елица Матеева. Срещнахме се в театъра. Участвах в първата й режисьорска постановка. „Криза в рая” по текст на Милена Фучеджиева. Отлична работа за дебютант и човек с правно и театрално образование, с опит и солидни знания. Но, както знаем, голямото знание носи голяма тъга. И това е другата страна на Елица – деликатна, крехка и чуплива, но само дотолкова, че това да я зарежда със сила и борбеност. Да се бори, да устоява и да се движи напред, само напред в своята истина. Критик, режисьор, дори актриса, пише пиеси, взема интервюта, винаги будна за случващото се около нея. Сега тя обитава пространството между театъра и киното. И срещата ми с нея там – и в книгата „Между театъра и киното” - отново е интересна и неочаквана. Запознайте се и вие с Елица Матеева!”
Марияна Крумова, актриса
„Тази книга е ценна в много посоки. Едната е, че Елица Матеева продължава да обича театъра и киното и тази любов е плодоносна. Другата е, че тя мисли за тези две изкуства не като за паралелна реалност на „реалния живот”, а като част от пълнотата му. Третата е, че анализите са задълбочени, а стилът е изчистен и артистичен. Предостатъчно е!”
Димитър Чернев, театрален критик- главен експерт в Министерство на културата.
„Какво е общото между театъра, киното, радиото, драматургията, сайтовете за културата? Между Алмодовар, Вирипаев, Маргарита Младенова, Иво Димчев? Между Варна, София и света? ... Елица Матеева. Да пишеш днес за театър и кино професионално и ерудирано се изисква кураж, изглежда като архаична аристократичност. Да прескачаш ограниченията на времето и пространството, защото съдбата ти е отредила да живееш извън столицата, макар и в света на безбрежното си е едно прекрасно, но не доходоносно приключение. Има хора, които поемат риска и се впускат с цялото си сърце в такова приключение. Елица Матеева е от малцината, от малобройното рицарско съсловие на докоснатите, на белязаните да пишат за изкуство, да творят изкуство. Дайте път!”
Пенка Калинкова, театрален критик, член на екипа, работещ по кандидатурата на Пловдив за европейска столица през 2019.