„Тони Ердман“ и най-важните мигове от живота
http://kinoto.bg/bg/articles/toni-erdman-i-nay-vazhnite-migove-ot-zhivota
Какъв е смисълът на живота и дали сме щастливи от него? Вечните въпроси, които по навик предпочитаме да заобикаляме сякаш са черна котка внезапно изпречила се пред краката ни. Каквито и ритуали да правим, за да избегнем магическата сила на котката, едно е ясно: по-голяма магия от семейството не съществува! Можем да спорим с нашите родители, да се караме на децата си, защото са ознаменували деня ни с пакост, но на финала на всяко спречкване с буреносните облаци, тайничко се усмихваме, защото всички те (големите и малките) са около нас и не сме сами.
„Тони Ердман“ е третият филм на Марен Аде (р.1976), която е сценаристка и режисьорка и на предишните си две пълнометражни истории (“Гората от дърветата” и “Всички останали”). Марен живее в Берлин, има собствена продуцентска компания („Комплицен“) и две палави деца, заради които е приключила монтажа на “Тони Ердман” едва пет дни преди премиерата му през май 2016.
Кой е Тони Ердман? Тони е пенсионер, учител преподаващ пиано на младежи, в свободното си време дирижира ученически хор и е голям шегаджия. Тони не е истинското име на стария учител, а измислен образ, чиято екзотичност се обогатява с чифт изкуствени горни зъби и черна фънки перука. Уинфрид Конради живее сам заедно със своето престаряло кученце в спокойния Аахен. Рядко общува с дъщеря си Инес-амбициозна консултантка на бизнес проекти, успешно градяща кариера извън Германия, работеща за нефтения бизнес в Букурещ. Баща и дъщеря рядко са искрени в диалогичността си. Ето защо Уинфрид решава да посети своята Инес в Букурещ, за да посрещнат заедно предстоящия й рожден ден. Уинфрид се чувства сам след смъртта на верния си домашен любимец и може би иска да разтвори сърцето си за Инес. Но го прави по своя обичаен начин-чрез закачливи шеги, без да се съобразява със сериозните професионални ангажименти на Инес. За Инес внезапната му поява в Букурещ е изблик на „неосъзната криза“, за нея г-н Конради е досадно вмешателство в изградения й строг режим на битуване. Ето защо, когато Уинфрид се закача с клиентите на Инес, че е намерил заместничка на дъщеря си в Аахен, на която плаща, за да играе ролята на любещо дете, а в замяна получава грижи и изрязване на ноктите, Инес изпитва неудобство и постепенно се изнервя. Заради баща си тя пропуска важна среща и на ръба на нервно торнадо го изпраща за летището. Оказва се, че Уинфрид остава в Букурещ и започва да се появява на всеки бизнес коктейл, преследвайки Инес под името Тони Ердман-известен бизнес консултант. Отначало Инес се прави, че не го познава, но после започва да играе по правилата на Тони, включва го в различни вечеринки и консултантски събития. Тони се представя за консул в немското посолство и заедно с Инес отиват на обяд, където се учат на местни традиции в боядисването на великденски яйца и подаряват на любезните домакини изпълнение на песен от репертоара на Уитни Хюстън („Greatest Love Of All“). Любопитството на Тони-Уинфрид го дарява с чуден кукерски костюм и маска, благодарение на които той се опитва да прогони злите сили, облъчили главата на Инес с концепции за сближаване на колектива и успешен аутсорсинг. А Инес разпознава под голямото космато тяло на кукера, своя баща, прегръща го и може би разбира най-важното за живота-докато кроим планове за бъдещето, ние пропускаме най-истинските и важни мигове в живота-пропускаме да бъдем спонтанни, забравяме за хората, които ни обичат и са винаги до нас.
Очарователен е Тони-Уинфрид, но не по-малко харизматична е Инес в своята педантичност и типична по немски аналитичност. Дуетът показва полюсните характеристики във възприемането на живота: като индивидуално приключение и като социално следствие от икономическата глобализацията на света. Филмът изящно се разтваря в съзнанието ни, за да бъде запомнен с няколко трогателни ситуации: макар и ядосана на баща си Инес се разревава на балкона, когато той си тръгва, когато тя пее, а Тони-Уинфрид свири пред гостите на Великденското парти-двамата намират своето единение и най-силната сцена е по време на рождения ден на Инес, бащата облечен като кукер, прегърнат от дъщеря си, която сякаш за първи път се обръща към него с: „татко“. Обикновени, но разтърсващи сцени, в които персонажите откриват пътеката към другия, но и разкриват недоизказаното за себе си и смисъла на живота.
„Тони Ердман” е съкровен, интимен, важен филм, в който актьорите покоряват с играта си, а ставащото пред публиката е като водопад от нестихващи емоции.“Тони Ердман“ е филм за хората, които забравят да бъдат щастливи в преследване на имагинарни цели. Марен Аде с много хумор и парадоксални детайли ни показва едно съвсем различно германско кино-смело, изненадващо и авантюристично. Тук Германия е разтворена прегръдка, приятелско потупване по рамото или малка сълза, плъзнала се тихо върху бузата. Може би заради това критиката и публиката в Кан обикна „Тони Ердман“! Ред е на Академията с „Оскар"-ите”!