http://kinoto.bg/bg/articles/toni-erdman-i-nay-vazhnite-migove-ot-zhivota
Какъв е смисълът на живота и дали сме щастливи от него?
Вечните въпроси, които по навик предпочитаме да заобикаляме сякаш са
черна котка внезапно изпречила се пред краката ни. Каквито и ритуали да
правим, за да избегнем магическата сила на котката, едно е ясно:
по-голяма магия от семейството не съществува! Можем да спорим с нашите
родители, да се караме на децата си, защото са ознаменували деня ни с
пакост, но на финала на всяко спречкване с буреносните облаци, тайничко
се усмихваме, защото всички те (големите и малките) са около нас и не
сме сами.
Наскоро
приключилата 2016 г. вероятно е най-успешната за 39 годишната Марен
Аде, която разби на пух и прах мнението, че комедията в германското кино
е нон сенс. Исторически и народопсихологически тази географска част от
кълбото може би не ни предлага изобилие от подобни филмови заглавия, но
именно последният филм на Марен Аде „Тони Ердман“ е красноречив пример,
че комедия и трагедия умело вплетени в хармонична сплав могат да
направят чудеса и да приласкаят зрителя да стои мирно без да се върти
близо 2 ч. и 42 минути в салона, наблюдавайки отношенията между баща и
дъщеря, които търсят или пък отричат близостта по между си. Дълъг е
списъкът от награди, с които се сдоби „Тони Ердман“, адмирации от Кан и
наградата на критиката, награда „LUX“ на Европейския парламент,
Европейската филмова академия отличи „Тони Ердман“ за най-добър филм,
режисура, сценарий, женска роля (Сандра Хюлер) и най-добър актьор (
Петер Симонишек). Същият бе номиниран за най-добър чуждоезичен филм за
„Златен глобус“ 2017 и макар че друг европейски филм отмъкна приза на
„Тони Ердман“, се надяваме, че умното и забавно приключение на Марен Аде
ще се представи достойно в надпреварата за чуждоезичен „Оскар“ 2017 .
„Тони
Ердман“ е третият филм на Марен Аде (р.1976), която е сценаристка и
режисьорка и на предишните си две пълнометражни истории (“Гората от
дърветата” и “Всички останали”). Марен живее в Берлин, има собствена
продуцентска компания („Комплицен“) и две палави деца, заради които е
приключила монтажа на “Тони Ердман” едва пет дни преди премиерата му
през май 2016.

Кой е Тони Ердман? Тони е пенсионер, учител
преподаващ пиано на младежи, в свободното си време дирижира ученически
хор и е голям шегаджия. Тони не е истинското име на стария учител, а
измислен образ, чиято екзотичност се обогатява с чифт изкуствени горни
зъби и черна фънки перука. Уинфрид Конради живее сам заедно със своето
престаряло кученце в спокойния Аахен. Рядко общува с дъщеря си
Инес-амбициозна консултантка на бизнес проекти, успешно градяща кариера
извън Германия, работеща за нефтения бизнес в Букурещ. Баща и дъщеря
рядко са искрени в диалогичността си. Ето защо Уинфрид решава да посети
своята Инес в Букурещ, за да посрещнат заедно предстоящия й рожден ден.
Уинфрид се чувства сам след смъртта на верния си домашен любимец и може
би иска да разтвори сърцето си за Инес. Но го прави по своя обичаен
начин-чрез закачливи шеги, без да се съобразява със сериозните
професионални ангажименти на Инес. За Инес внезапната му поява в Букурещ
е изблик на „неосъзната криза“, за нея г-н Конради е досадно
вмешателство в изградения й строг режим на битуване. Ето защо, когато
Уинфрид се закача с клиентите на Инес, че е намерил заместничка на
дъщеря си в Аахен, на която плаща, за да играе ролята на любещо дете, а в
замяна получава грижи и изрязване на ноктите, Инес изпитва неудобство и
постепенно се изнервя. Заради баща си тя пропуска важна среща и на ръба
на нервно торнадо го изпраща за летището. Оказва се, че Уинфрид остава в
Букурещ и започва да се появява на всеки бизнес коктейл, преследвайки
Инес под името Тони Ердман-известен бизнес консултант. Отначало Инес се
прави, че не го познава, но после започва да играе по правилата на Тони,
включва го в различни вечеринки и консултантски събития. Тони се
представя за консул в немското посолство и заедно с Инес отиват на обяд,
където се учат на местни традиции в боядисването на великденски яйца и
подаряват на любезните домакини изпълнение на песен от репертоара на
Уитни Хюстън („Greatest Love Of All“). Любопитството на Тони-Уинфрид го
дарява с чуден кукерски костюм и маска, благодарение на които той се
опитва да прогони злите сили, облъчили главата на Инес с концепции за
сближаване на колектива и успешен аутсорсинг. А Инес разпознава под
голямото космато тяло на кукера, своя баща, прегръща го и може би
разбира най-важното за живота-докато кроим планове за бъдещето, ние
пропускаме най-истинските и важни мигове в живота-пропускаме да бъдем
спонтанни, забравяме за хората, които ни обичат и са винаги до нас.

Очарователен
е Тони-Уинфрид, но не по-малко харизматична е Инес в своята
педантичност и типична по немски аналитичност. Дуетът показва полюсните
характеристики във възприемането на живота: като индивидуално
приключение и като социално следствие от икономическата глобализацията
на света. Филмът изящно се разтваря в съзнанието ни, за да бъде запомнен
с няколко трогателни ситуации: макар и ядосана на баща си Инес се
разревава на балкона, когато той си тръгва, когато тя пее, а
Тони-Уинфрид свири пред гостите на Великденското парти-двамата намират
своето единение и най-силната сцена е по време на рождения ден на Инес,
бащата облечен като кукер, прегърнат от дъщеря си, която сякаш за първи
път се обръща към него с: „татко“. Обикновени, но разтърсващи сцени, в
които персонажите откриват пътеката към другия, но и разкриват
недоизказаното за себе си и смисъла на живота.

„Тони
Ердман” е съкровен, интимен, важен филм, в който актьорите покоряват с
играта си, а ставащото пред публиката е като водопад от нестихващи
емоции.“Тони Ердман“ е филм за хората, които забравят да бъдат щастливи в
преследване на имагинарни цели. Марен Аде с много хумор и парадоксални
детайли ни показва едно съвсем различно германско кино-смело,
изненадващо и авантюристично. Тук Германия е разтворена прегръдка,
приятелско потупване по рамото или малка сълза, плъзнала се тихо върху
бузата. Може би заради това критиката и публиката в Кан обикна „Тони
Ердман“! Ред е на Академията с „Оскар"-ите”!