„Непознатото момиче“ – между разум и чувства
„Непознатото момиче“ – между разум и чувства
Kinoto.bg
Ако ти харесва
киното на двукратните носители на „Златната палма“ Жан – Пиер и Люк Дарден,
това означава, че не си равнодушен към несправедливостта.

Сценариите
на братя Дарден са дневници, които носят всички характеристики на хроника за
европейската чувствителност, защото Белгия в киното на братята не излъчва
блясъка на площад Гран Плас в Брюксел, реалността не е белязана с величието на
Катедралата Сен Мишел и Сен Гудула и липсва сладникавостта на музея на
шоколада и какаото. В киното на Дарден градът е неврзрачен, студен и сив.
Разбира се има едно изключение-най-слънчевият филм на Жан – Пиер и Люк „Момчето
с колелото“ от 2011, където отчуждението и студът отстъпват заради прегръдката
между хората. Прегръдката се появява рядко в киното на братята, но в
най-неочаквания момент тя идва сякаш от нищото и внезапно, както се поражда
между персонажите, изчезва. Хората никога няма да бъдат същите след
прегръдката. А публиката напуска салона с нова кожа.

„Непознатото
момиче“ започва с дихание - д-р Давен преглежда пациент с бронхит и завършва с
обгрижване на възрастна жена, на която й предстои преглед-д-р Давен е разбрала,
че всеки човек има нужда от помощ, за да излезе от клетката, която сам си е
създал, вероятно вече знае, че социалното зло-липсата на отговорност пред
другите е обстоятелството, което стопира живота ни. Задълбоченото чувство на
вина ни разтваря пред поемането на отговорност. При Жени това чувство прогонва
прагматичните й принципи, тя се отказва от кариерата в нов медицински център и
остава, за да помага на хората от квартала в частния си кабинет.
В киното на
братя Дарден персонажите рядко се гледат в очите, в повечето случаи те отбягват
погледите и живия човешки контакт: Лорна в „Мълчанието на Лорна“(2008) не се
открива пред другите, за да не бъде по-слаба, предавайки приятеля си
Розета („Розета“, 1999) го отбягва, дори, когато той я заобикаля с мотора
си, малкият Сирил („Момчето с колелото“, 2011) е изоставен от баща си- бащата
не иска да го вижда, защото не може да му признае, че никога повече няма да се
грижи за него. Когато очите се гледат, сякаш съвестта говори вместо героите.
Д-р Жени Давен преследва със синевата на очите си всеки, който е виждал
непознатото момиче. В мълчанието, очите й питат последователно, подозират,
изискват истината. Когато се осмелиш да посрещнеш погледа на другия, пред който
си виновен-получаваш шанс да се пречистиш.
„Добрият
диагностицик контролира емоциите си...“, но емоциите са ни дадени, за да бъдем
истински, спонтанни, живи, следователно съвременният човек се намира в онази
дилема, в която прогресът трябва да избере: природата на чувствата или
прагматичното. Тази дилема ни движи и в избора ни да бъдем добри стопани на
границите си или гостоприемни самаряни, когато посрещаме бежанците в Европа.
Братя Дарден преди Жак Одиар, Джонас Карпиняно, Джанфранко Роси и други автори
на кино за бежанската криза в Европа са диагностицирали Европа в „Обещанието“
(1996). Тя е „почтена“ единствено пред символа на валутата, другото е игра на
цветове на кожата-домакините определят правилата, а гостите (бежанците) трябва
да се адаптират към тях.
Стилът на братя
Дарден е хладен, минималистичен, актьорите не преиграват. В тяхното кино няма
да откриете политически събития, предизвикващи сътресения. Но именно тази
отстраненост дълбае чувствата на персонажите и като че ли най-главното с тях се
случва отвъд конкретния кадър, пъзелът се подрежда от зрителите, които може би
ще усетят и в „Непознатото момиче“ кредото на белгийските режисьори, че всеки
човек е отгворен с постъпките си, а човешкият живот е висша ценност.