НЕЛЮБОВ – селфи за любовта Андрей Звягинцев
НЕЛЮБОВ – селфи за любовта Андрей Звягинцев: „Иска ми се след като са гледали „Нелюбов“, зрителите като се приберат у дома да прегърнат близките си"
Селфито
е коварна ситуация-демонстрира самочувствие, радост, стабилност, но
само на повърхността. Селфито е форма на егоцентрична показност, но
дали не компенсираме чрез селфи липси и зависимости. Селфито е синоним
за съвременно общество, селфито е нещо като полуфабрикат, замразена
храна- включваш микровълновата печка и ястието е готово.
В
последния филм на Звягинцев „Нелюбов“ руснаците са влюбени в селфито.
Докато са в ресторант, на пазар или във фризьорски салон селфито е sine qua non.
Звягинцев иронизира ритуала „селфи“, но дали зрителите разбират ... за
селфитата и дефицита на интимност? Пълноценното истинско общуване е
мъртво, а за чувствата – чувствата отдавна са нещо ретроградно за
съвременните руснаци и ... въобще за хората. „Нелюбов“ трябва да се гледа повече от един път. Важно е! Звягинцев е диагностицирал хладнокръвно какво се случва със света вътре и извън нас. Надявам се, че този път никой няма да отрече, че обществото ни живее в отказ от любов. Този път облагодетелстваните с власт не са в центъра на филмовата творба, както се случи с „Левиатан“. Тук персонажите са уморени от себе си действащи лица, които си играят с живота сякаш е евтина дъвка.
Разпространението на „Нелюбов“ в Русия стартира на 1 юни 2017- в Международния ден на детето, защото сюжетът на филма се развива около малкия Альоша, който внезапно изчезва и неговите родители (в процес на развод) започват да го издирват съвместно с доброволческа група и милиция. В търсенето на Альоша се установява, че Женя (Марияна Спивак) и Борис (Алексей Розин) нищо не знаят за своя син. Той няма хоби, не спортува, има само един приятел, постоянно си стои у дома, освен ако с приятеля си не прекарват свободното си време в „Базата“ - полусрутена изоставена сграда в гората. Една вечер преди изчезването на Альоша Женя прави поредния скандал на Борис, Альоша ги чува и се разплаква- той разбира, че родителите му не го обичат- майката не иска да го гледа и предпочита момчето да бъде изпратено в интернат, бащата очаква второ дете от друга жена и съвсем естествено предлага за Альоша да се грижи Женя. Всеки от тях определя като грешка брака си, детето си. Цели 12 години съпрузите са живяли в някаква обща, удобна лъжа.

Финалът на филма е отворен. След две години Женя живее при своя любовник, в луксозен апартамент, наблюдава с отчуждение по телевизията войната в Украйна, а Борис е с майката на второто си дете, но е също отчужден към детето - не може да трае игрите му в хола, та му се налага да изнесе малкия наследник от стаята... Никой от тези герои, въпреки сътресението не си е научил урока, едва ли любовта е добре дошла в новите им съжителства с другия-другата... А Альоша... дали е открит, зима е, някъде се вее лист от стара обява, че се търси изчезналия Альоша, студено е и всеки е в своето убежище. Битките в семейството продължават.
Всеки филм на Звягинцев е филм за семейството, за крушенията в него. Всеки от филмите му предлага версия за хармонията и баланса в обикновена руска фамилия или пък има свръхконцентрация на дисбаланса, достигащ до патология в отношенията. Майсторството в творчеството на Звягинцев се крие в това, че частните случаи придобиват невероятни мащаби, в обобщенията и метафорите е силата на Звягинцев. Пример: Женя на финала на „Нелюбов“ върви на спортна пътека, гледа в някакво пространство отвъд себе си, а върху анцунга и е изписано RUSSIA. Автоматично любознателният зрител прави обобщение за съвременника и обществото, докато Звягинцев дава обяснение, че именно през 2015 година е било много модерно сред имотните руснаци да се носи подобно облекло като рефлексия за националност и принадлежност. Ако търсим обаче някакво символно послание се получава така, че въпреки своите постижения, Русия върви на едно място... И все пак има надежда, защото в „Нелюбов“ съществува и един колективен персонаж-доброволците, които издирват Альоша. Всичко започва от предложение на разследащия от милицията, поради липса на ресурси, Борис и Женя да потърсят помощ чрез социалните мрежи от групи на доброволци, които се занимават с изчезнали деца. Акцията, която провежда екипа по търсенето на детето като разположение на кадрите е цитат на картина на фламандския майстор от Ренесанса Питер Брьогел Стария „Ловци в снега“.
Актьорския дует Марияна Спивак и Алексей Розин (участвал във филмите на Звягинцев „Елена“ и „Левиатан“) заслужава специално внимание. Те се вкопчват категорично в своите персонажи. Женя на Спивак е алиенизирана от съпруга си, в негово присъствие тя е агресивна и напрегната, докато със своя любовник Антон (Андрис Кейш) е усмихната, нежна, щастлива. Борис на Розин е мек, отстъпчив, пасивен, но също така и отчужден от Альоша и Женя. Единствената искра и промяна в отношенията между съпрузите е по време на търсенето на Альоша, принудени са да съвместяват обща кола, да бъдат заедно в болници, в моргата. Сцената с моргата, в която родителите трябва да идентифицират едно тяло, достоверно показва реакцията им, в отказа им да дадат ДНК за експертиза, двамата сякаш отричат всичко, което им се е случило досега: съвместният живот и Альоша, отричат се от себе си, защото все пак нашите постъпки и решения са част от нас, от плътта и душата ни.
„Иска ми се след като са гледали „Нелюбов“, зрителите като се приберат у дома да прегърнат близките си. Разберете ме правилно, аз не морализаторствам, не раздавам присъда,че такива съпрузи не трябва да имат деца. Моят призив е да бъдем отзивчиви към ближните си, към родителите си, към децата си. Какво се случва с Альоша на финала, това най-малко ме е интересувало. Вероятно публиката очаква да й отговориш и до края на титрите да си отдъхне с мисълта, че момчето е намерено. Аз се интересувам от друго, дали персонажите са се променили по време на сътресението, защото в подобно отчаяние, всеки би трябвало да осъзнае, че е свършен човек. За съжаление две години след тази история, при тях нищо не се променя. Те са си същите.“- казва Звягинцев.