ПРОГРАМА 5 и 1|2 скандинавски визии за култура - 2018



Скъпи зрителю, щом държиш тази програма в ръцете си - всички сме живи и здрави и оцелели, въпреки трудното ежедневие.  Тази година решихме да те изненадаме (не)приятно  - няма да показваме нови скандинавски филми, а ще обърнем внимание на една стогодишнина - 100 години от рождението на магьосника на психологическия кино разказ Ингмар Бергман. Но освен него ще си спомним за една талантлива  норвежка актриса и режисьорка, муза на Бергман – изключителната Лив Улман. Ето защо повечето от филмите, които избрахме са с нейно участие. Любознателният зрител познава тези филми, гледал ги е с трескавост и ги очаква винаги с интерес. За невръстния прохожденец в света на Ингмар Бергман е достатъчно да отбележа, че киното на Бергман е неразгадана вселена! Филмите на маестрото и днес продължават да задават въпроси, да ни вълнуват и да носят съвременни нагласи за киното като артистичен копнеж и надежда, защото стремежите на режисьора са искрени. За четвърта поредна година организирам събитието без  спонсори, но пък с нови приятели. На онези, които ми помагат – благодаря! Благодарност и на тези, които затрудняват битието ми, свикнах с екзистенциалните предизвикателства и продължавам напред с надежда, че  зрителите имат нужда от общуване, внимание и грижа, когато  се срещат със седмото изкуство.
Нарекох тази среща с киното на Бергман „Ритуали отвъд смъртта“, защото смъртта присъства като персонаж, а любовта е един от възможните ритуали, чрез които прескачаме в статус „отвъд“.

С респект към нейно величество публиката: Елица Матеева - артистичен директор на  5 и 1|2 скандинавски визии за култура




ПРОГРАМА  5 и 1|2 скандинавски визии за култура


БАР BRAND, ул. Мусала 2
9 април – 18.30
ПЕРСОНА
Игрален филм на Швеция, 1966, 80 мин.
Режисьор: Ингмар Бергман
В ролите:  Биби Андершон, Лив Улман, Маргарета Крук, Гунар Бьорнстранд

 Персона е трудно да се характеризира с прости думи, но може би е полезно да се опише този сложен филм като изследване на идентичността, която съчетава елементи на драма, визуална поезия и съвременна психология. Млада  медицинска сестра на име Алма (Биби Андершон) се грижи за известна актриса на име Елизабет Воглер (Лив Улман). Елизабет престава да говори и психиатър я изпраща в изолирана къща под грижите на Алма. Там медицинската сестра, която трябва да направи всичко, е омагьосана от актрисата. Една вечер Алма разказва на Елизабет за някои вълнуващи сексуални преживявания, които някога е имала, и за техните неприятни последици. Скоро след споделянето на тази тайна, сестрата чете писмо, което Елизабет е написала и е шокирана да научи, че актрисата мисли за нея като за забавно проучване. Връзката между жените е напрегната. След дълъг сън на Алма, в който идентичността й се слива с тази на Елизабет  двете жени очевидно решават  поне временно  своите  психологически проблеми.
 НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ:
Общество на американските филмови критици- най-добра актриса (Биби Андершон), най-добър режисьор Ингмар Бергман,
 Номинация  -  BAFTA - 1968 за най-добра актриса (Биби Андершон)
-Сребърна  лента на италианския синдикат на филмовите журналисти .


ГАЛЕРИЯ  АРТ МАРКОНИ, ул. Охрид 22
10 април - 18.30
ЕСЕННА СОНАТА
Игрален филм на Швеция, 1979, 99 мин.
Режисьор: Ингмар Бергман
В ролите: Лена Нюман, Лив Улман, Халвар Бьорк, Ингрид Бергман
Шарлот – прочута концертираща пианистка, гостува за пръв път от 7 години на дъщеря си Ева, която е омъжена за свещеник. Докато Шарлот и Ева се опитват да бъдат любезни, става видно че помежду им зее огромна емоционална пропаст. Ева укорява майка си, че не се е грижила додстатъчно за нея като дете, считайки, че Шарлот е била по-зантиресувана от кариерата си и от другата си дъщеря – Хелена, която е инвалид и може да общува само чрез нечленоразделни звуци. Шарлот, от своя страна, се чувства неудобно от факта, че Хелена сега живее при Ева, а и още се съвзема от емоционалния шок след скорошната смърт на съпруга си.

НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ:
“Златен глобус” '78 за чуждоезичен филм
2 награди “Давид на Донатело” '79 – за чуждестранни актриси на Ингрид Бергман и Лив Улман
Американското национално общество на филмовите критици и на Нюйоркската критика за най-добра актриса на Ингрид Бергман
Италианските киножурналисти за режисура на чуждоезичен филм
Номинация за “Сезар” '79 за чуждоезичен филм
2 номинации за “Оскар” '78 – за най-добра актриса на Ингрид Бергман и оригинален сценарий
Номинация за “Златен глобус” за драматична актриса на Ингрид Бергман.

Галерия   АРТ МАРКОНИ, ул. Охрид 22
11 април - 18.30
САРАБАНДА
Игрален филм на Швеция, Дания, Италия, Германия, Австрия, Финландия , 2003, 107 минути
Режисьор: Ингмар Бергман
Режисьор: Ингмар Бергман
В ролите: Юлия Дифвениус, Лив Улман, Гунел Фред, Ерланд Юзефсон, Бьорье Алстед

„Сарабанда“ е продължение на създадения през 1973 г. шедьовър “Сцени от един семеен живот”. 30 години след като се е развела с Юхан, Мариане посещава него и семейството му през лятната ваканция. Тя скоро бива въвлечена в конфликтите, които тлеят между Юхан и две поколения негови потомци. Посветен на покойната съпруга на режисьора – Ингрид, филмът взема заглавието си от южноамерикански танц, представен в Европа през XVII в. (и веднага обявен за неприличен от испанския кралски двор).Тази тъжна, но вълнуваща история за изгубената любов и омразата между поколенията е лебедовата песен на един от най-великите режисьори в историята на киното – със “Сарабанда” 86-годишният Бергман окончателно обявява  оттеглянето си от режисурата.
НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ:
Асоциация на аржентинските филмови критици -Специален КОНДОР за Ингмар Бергман
Номинация Сезар – 2005 за най-добра европейска кино коопродукция.


Отдел „Изкуство“ – Регионална библиотека „Пенчо Славейков“
14 април – 10.00
ШЕПОТ И ВИКОВЕ
Игрален филм на Швеция, 1972, 91 мин.
Режисьор: Ингмар Бергман
В ролите:  Хариет Андершон, Кари Сюлван, Ингрид Тюлин, Лив Улман.
Действието се развива в провинциално имение в края на XIX век, където преминават последните дни на тежко болна жена, за която се грижат двете й сестри и нейната дългогодишна прислужница. Мария и Карин са сестри на умиращата от рак Агнес. Двете сестри вече са се сблъсквали със смъртта: Мария е имала връзка, която е провокирала самоубийството на съпруга й, а Карин открай време се опитва да сложи край на живота си. Агнес е в агония от толкова време, че вече се чувства някъде между живота и смъртта. Двете сестри са улисани в свои проблеми и Агнес намира утеха единствено край своята прислужница. Ана е изстрадала смъртта на детето си и си е създала философска нагласа спрямо неизбежния край.
Награди и номинации:
 Оскар за операторско майсторство (Свен Нюквист)
Кан 1973 за технически постижения
 Бодил за най-добър европейски филм и режисьор
 Давид ди Донатело за най-добър чуждоезичен филм и специален диплом за актрисите Хариет Андершон, Кари Сюлван, Ингрид Тюлин, Лив Улман
Номинации за Оскар - най-добър режисьор и най-добър чуждоезичен филм, най-добър сценарий и костюми
Номинация – BAFTA – за оператоско майсторство, за поддържаща актриса Ингрид Тюлин
Номинация за Златен глобус – най-добър чуждоезичен филм.

Отдел „Изкуство“ – Регионална библиотека „Пенчо Славейков“ – Варна
21 април – 10.00
„Седмият печат“ 
Игрален филм на Швеция, 1957, 96 мин.
Режисьор:  Ингмар Бергман
В ролите: Макс фон Сюдов, Гунар Бьорнстранд , Нилс Попе, Биби Андершон, Бенгт Екерот           
На връщане от кръстоносните походи, рицарят Антониус Блок (Макс фон Сидов) среща Смъртта и уговаря кратко отлагане на нейната мисия, предизвиквайки я на партия шах. Рицарят намира родната си земя разкъсвана от болести и подвластна на странен култ към самобичуването. Останките от неговата вяра в Бог са разпилени от това, което вижда, но той все пак  открива и по-оптимистичната  страна на религиозното изживяване. Това става при срещата му с веселите пътуващи артисти Йоф, жена му Миа и тяхното дете. С помощта на ковача Плог и останалите, Блок се отправя към семейния замък. Когато Йоф го зърва да играе шах със Смъртта, той събира семейстото си и си тръгва. Тъкмо навреме, защото Смъртта скоро посещава Блок и настоява за компанията на всички, които са край него на масата.
Награди и номинации
1957 - специална награда на журито на Филмовия фестивал в Кан
1957 -  номинация за Златна палма на Филмовия фестивал в Кан.

ВСИЧКИ ПРОЖЕКЦИИ СА С ВХОД СВОБОДЕН.







Популярни публикации