ПРОГРАМА 5 и 1|2 скандинавски визии за култура - 2018
Нарекох тази среща с киното на Бергман „Ритуали отвъд
смъртта“, защото смъртта присъства като персонаж, а любовта е един от
възможните ритуали, чрез които прескачаме в статус „отвъд“.
С респект към нейно величество публиката: Елица Матеева -
артистичен директор на 5 и 1|2
скандинавски визии за култура
ПРОГРАМА 5 и 1|2
скандинавски визии за култура
БАР BRAND, ул. Мусала 2
9 април – 18.30
ПЕРСОНА
Игрален филм на Швеция, 1966, 80 мин.
Режисьор: Ингмар Бергман
В ролите: Биби Андершон,
Лив Улман, Маргарета Крук, Гунар Бьорнстранд
Персона е трудно да
се характеризира с прости думи, но може би е полезно да се опише този сложен
филм като изследване на идентичността, която съчетава елементи на драма,
визуална поезия и съвременна психология. Млада
медицинска сестра на име Алма (Биби Андершон) се грижи за известна
актриса на име Елизабет Воглер (Лив Улман). Елизабет престава да говори и
психиатър я изпраща в изолирана къща под грижите на Алма. Там медицинската
сестра, която трябва да направи всичко, е омагьосана от актрисата. Една вечер
Алма разказва на Елизабет за някои вълнуващи сексуални преживявания, които
някога е имала, и за техните неприятни последици. Скоро след споделянето на тази
тайна, сестрата чете писмо, което Елизабет е написала и е шокирана да научи, че
актрисата мисли за нея като за забавно проучване. Връзката между жените е
напрегната. След дълъг сън на Алма, в който идентичността й се слива с тази на
Елизабет двете жени очевидно
решават поне временно своите
психологически проблеми.
НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ:
Общество на американските филмови критици- най-добра актриса
(Биби Андершон), най-добър режисьор Ингмар Бергман,
Номинация -
BAFTA - 1968 за най-добра актриса (Биби Андершон)
-Сребърна лента на
италианския синдикат на филмовите журналисти .
ГАЛЕРИЯ АРТ МАРКОНИ,
ул. Охрид 22
10
април - 18.30
ЕСЕННА СОНАТА
Игрален филм на Швеция, 1979, 99 мин.
Режисьор: Ингмар Бергман
В ролите: Лена Нюман, Лив Улман, Халвар Бьорк, Ингрид
Бергман
Шарлот – прочута концертираща пианистка, гостува за пръв път
от 7 години на дъщеря си Ева, която е омъжена за свещеник. Докато Шарлот и Ева
се опитват да бъдат любезни, става видно че помежду им зее огромна емоционална
пропаст. Ева укорява майка си, че не се е грижила додстатъчно за нея като дете,
считайки, че Шарлот е била по-зантиресувана от кариерата си и от другата си
дъщеря – Хелена, която е инвалид и може да общува само чрез нечленоразделни
звуци. Шарлот, от своя страна, се чувства неудобно от факта, че Хелена сега живее
при Ева, а и още се съвзема от емоционалния шок след скорошната смърт на
съпруга си.
НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ:
“Златен глобус” '78 за чуждоезичен филм
2 награди “Давид на Донатело” '79 – за чуждестранни актриси
на Ингрид Бергман и Лив Улман
Американското национално общество на филмовите критици и на
Нюйоркската критика за най-добра актриса на Ингрид Бергман
Италианските киножурналисти за режисура на чуждоезичен филм
Номинация за “Сезар” '79 за чуждоезичен филм
2 номинации за “Оскар” '78 – за най-добра актриса на Ингрид
Бергман и оригинален сценарий
Номинация за “Златен глобус” за драматична актриса на Ингрид
Бергман.
Галерия АРТ МАРКОНИ,
ул. Охрид 22
11
април - 18.30
САРАБАНДА
Игрален филм на Швеция, Дания, Италия, Германия, Австрия,
Финландия , 2003, 107 минути
Режисьор: Ингмар Бергман
Режисьор: Ингмар Бергман
В ролите: Юлия Дифвениус, Лив Улман, Гунел Фред, Ерланд
Юзефсон, Бьорье Алстед
„Сарабанда“ е продължение на създадения през 1973 г.
шедьовър “Сцени от един семеен живот”. 30 години след като се е развела с Юхан,
Мариане посещава него и семейството му през лятната ваканция. Тя скоро бива
въвлечена в конфликтите, които тлеят между Юхан и две поколения негови потомци.
Посветен на покойната съпруга на режисьора – Ингрид, филмът взема заглавието си
от южноамерикански танц, представен в Европа през XVII в. (и веднага обявен за
неприличен от испанския кралски двор).Тази тъжна, но вълнуваща история за
изгубената любов и омразата между поколенията е лебедовата песен на един от
най-великите режисьори в историята на киното – със “Сарабанда” 86-годишният
Бергман окончателно обявява оттеглянето
си от режисурата.
НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ:
Асоциация на аржентинските филмови критици -Специален КОНДОР
за Ингмар Бергман
Номинация Сезар – 2005 за най-добра европейска кино коопродукция.
Отдел „Изкуство“ – Регионална библиотека „Пенчо Славейков“
14 април – 10.00
ШЕПОТ И ВИКОВЕ
Игрален филм на Швеция, 1972, 91 мин.
Режисьор: Ингмар Бергман
В ролите: Хариет
Андершон, Кари Сюлван, Ингрид Тюлин, Лив Улман.
Действието се развива в провинциално имение в края на XIX
век, където преминават последните дни на тежко болна жена, за която се грижат
двете й сестри и нейната дългогодишна прислужница. Мария и Карин са сестри на
умиращата от рак Агнес. Двете сестри вече са се сблъсквали със смъртта: Мария е
имала връзка, която е провокирала самоубийството на съпруга й, а Карин открай
време се опитва да сложи край на живота си. Агнес е в агония от толкова време,
че вече се чувства някъде между живота и смъртта. Двете сестри са улисани в
свои проблеми и Агнес намира утеха единствено край своята прислужница. Ана е
изстрадала смъртта на детето си и си е създала философска нагласа спрямо
неизбежния край.
Награди и номинации:
Оскар за операторско
майсторство (Свен Нюквист)
Кан 1973 за технически постижения
Бодил за най-добър
европейски филм и режисьор
Давид ди Донатело за
най-добър чуждоезичен филм и специален диплом за актрисите Хариет Андершон,
Кари Сюлван, Ингрид Тюлин, Лив Улман
Номинации за Оскар - най-добър режисьор и най-добър
чуждоезичен филм, най-добър сценарий и костюми
Номинация – BAFTA – за оператоско майсторство, за поддържаща
актриса Ингрид Тюлин
Номинация за Златен глобус – най-добър чуждоезичен филм.
Отдел „Изкуство“ – Регионална библиотека „Пенчо Славейков“ –
Варна
21
април – 10.00
„Седмият печат“
Игрален филм на Швеция, 1957, 96 мин.
Режисьор: Ингмар
Бергман
В ролите: Макс фон Сюдов, Гунар Бьорнстранд , Нилс Попе,
Биби Андершон, Бенгт Екерот
На връщане от кръстоносните походи, рицарят Антониус Блок
(Макс фон Сидов) среща Смъртта и уговаря кратко отлагане на нейната мисия,
предизвиквайки я на партия шах. Рицарят намира родната си земя разкъсвана от
болести и подвластна на странен култ към самобичуването. Останките от неговата
вяра в Бог са разпилени от това, което вижда, но той все пак открива и по-оптимистичната страна на религиозното изживяване. Това става
при срещата му с веселите пътуващи артисти Йоф, жена му Миа и тяхното дете. С
помощта на ковача Плог и останалите, Блок се отправя към семейния замък. Когато
Йоф го зърва да играе шах със Смъртта, той събира семейстото си и си тръгва.
Тъкмо навреме, защото Смъртта скоро посещава Блок и настоява за компанията на
всички, които са край него на масата.
Награди и номинации
1957 - специална награда на журито на Филмовия фестивал в
Кан
1957 - номинация за
Златна палма на Филмовия фестивал в Кан.
ВСИЧКИ ПРОЖЕКЦИИ СА С ВХОД СВОБОДЕН.