С филма
„Каквито бяхме“
и представяне на новата биографична книга за Барбра Стрейзанд започва
седмата година от кино лектории в Отдел „Изкуство“ – Регионална
библиотека „Пенчо Славейков“ – Варна. На
15 септември от 10.00ч.,
варненската публика ще има възможност да присъства на представянето на
новата книга за живота на Барбра Стрейзанд и също така да си припомни
един от прекрасните кино дуети Барбра Стрейзанд и Робърт Редфорд във
филма на Синдни Полак „Каквито бяхме“ (1973).
Модератор на събитието е Елица Матеева-критик и театрален режисьор.
Сценаристът Артър Лоренс
използва своите спомени и впечатления от университета Корнел, когато
създава героите. Филмът е романтична драма и разказва за любовта между
мъж и жена, които са много различни във всяко едно отношение. Получава
Оскар за песента с едноименно заглавие. На повърхността сюжетът изглежда
като поредната любовна история, но има и много скрит замисъл и морално
послание – за истинската красота. Това е историята на
Кейти Мороски и Хъбъл Гарднър,
които се срещат за първи път докато учат в университета в края на
1930-те. Те са от два различни свята. Тя е политически активист, против
войната, разпространява позиви, организира стачки, член е на
американската младежка комунистическа лига и е еврейка. Той е типичният
изключително красив и богат аристократ от англосаксонски произход без
политическа принадлежност. Според него всичко му се удава лесно. Тя се
влюбва в него заради изключителната му външност и таланта му да пише
добре. В началото той е в компанията на момичета от неговата среда, но
постепенно е заинтригуван от енергията и последователността с които
Кейти преследва идеалите си. Те се срещат отново в края на Втората
световна война и се женят въпреки различията помежду им. От една страна
Кейти трудно се адаптира към неговите приятели, които тя намира за
повърхностни и безчувствени, от друга страна нейната политическа
активност и понякога избухлив характер заплашват неговата кариера на
преуспял, макар и второкласен холивудски сценарист. Колкото и да опитват
да изгладят противоречията си и да запазят брака си, раздялата е
неизбежна. Кейти е бременна, когато Хъбъл започва да ѝ изневерява и
след раждането на тяхната дъщеря Рейчъл те се разделят.
Краят на филма е едновременно тъжен и трогателен.
Те се срещат случайно в Ню Йорк след години. Кейти е женена за друг, но
е сама на площада, когато среща Хъбъл с нова, красива и стилна девойка,
но очевидно не много интелигентна. Той продължава да пише сценарии за
второразредни постановки в Холивуд, а тя е отново на улиците, ангажирана
с поредното политическо събитие. И двамата осъзнават, че не могат да
върнат миналото и единственото нещо, което ги свързва (освен дъщеря им)
са спомените за това какви са били.
-
-
-
-
-
ЗА КНИГАТА „БАРБРА СТРЕЙЗАНД“ ОТ НИЙЛ ГЕЙБЛЪР
„Срейзанд е феномен, жена, която показва
на света, че различното привлича, че грозното патенце се превръща в
изящен лебед не само в приказките на Андерсен. Има нещо много общо между
нея и безспорния невротичен гений в киното Уди Алън – и двамата са
евреи от Бруклин, и двамата тръгват от нулата, за да докажат таланта си,
всеки е страдал от семейни травми, натрупани в детството. Разликата
между Барбра Стейзънд и Уди Алън е огромна – докато Алън живее и играе
винаги един и същи персонаж: самоненавиждащ
се дребосък, който мазохистично се отдава на комплексите си,
иронизирайки ги, то Барбра Стрейзънд е жената, която утвърди своя
еврейски произход като запазена марка на борбата да бъдеш себе си,
въпреки силните на деня. Едно момиче се озовава с 150 долара в
необятния Ню Йорк, за да учи актьорско майсторство. Нито майка й, нито
пастрокът й подкрепят начинанието и. Началото е трудно, постоянната
липса на сигурно жилище изгражда дисциплина и подреденост – веселото
момиче винаги е в милитари готовност – мобилен дюшек и няколко торби са
изтънчената мебелировката за всеки нов дом. Колкото повече отричат
качествата на бъдещата звезда, толкова тя става по-силна, по-уверена.
Макар да се омаловажава красотата й, която е специфична, да се вторачват
в контура на носа й, който е прекалено еврейски, да критикуват
облеклото й – момичето предпочита дрехите „секънд хенд“, Барбара като
трениран алпинист се изкачва сигурно и обръща светлината на прожекторите
към себе си, защото госпожа Стрейзанд владее изкуството, да пее и играе
така, сякаш разговаря насаме с всеки зрител. В пеенето Стрейзанд е
постигнала нещо невероятно, което надскача обикновеното интерпретиране,
характерно за гилдията на оперните изпълнители – оперните изпълнители
работят с т.нар. „глас в главата“ – техника, която им помага да постигат
високите до стратосферата ноти. С годините гласът й се променя, става
по-плътен и не флиртува с високите тонове. Истината е, че в началото на
своята кариера критиците възприемат Стрейзанд като странно „хахо“,
шеметно чудо, цапната в устата еврейка, която заради упоритото си
присъствие и борба да бъде разпозната като артист е предпочитана от
хомосексуалистите, евреите и женското съсловие. Но обстоятелството,
което превръща това чудо в звезда се нарича „индивидуалност“. Стрейзанд е
истинска, Стрейзанд владее публиката, тя иска да доминира над сетивата
й, да ги плени, да ги разтърси и успява! Като всеки силен творец –
индивидуалист, тя е егоцентрична, обича да контролира процеса. Може би
затова започва да се занимава с режисура и продуценство, но винаги си
остава жената хит и ненадминат пример – тя е един от малкото артисти,
печелили всичките четири най-престижни награди „Оскар“ (за кино), „Еми“
(за телевизия), „Грами“ (за музика) и „Тони“ (за театър). Стрейзанд се
превръща в символ на всеотдадеността, на себеутвърждаването. Тя ни
демонстрира перфектния урок как да живеем с вкопчилото зъби в нас
отхвърляне и как да надделеем над всеки препъникамък. Тя ни научи как да
превърнем несигурността си в сила и как маргиналността може да бъде
оръжие, чрез което да живеем в хармония със себе си!
“Защото зад всеки аутсайдер се крие сърцето на добър герой!” – пише за книгата Елица Матеева в lira.bg