„Roma” - Алфонсо Куарон в „търсене на изгубеното време“
Черно-белият „Roma” на Алфонсо Куарон е с аромата на детството и автентичното очарование на квартала, където режисьорът е отраснал. „Рим“ е филм за една отминала епоха, споделена ни от Куарон с носталгия и интимност от ранга на „Фани и Александър“ или „Амаркорд“. Тази интимност е породена не от буквалността на миналото, а от представата за детската чувствителност като вълшебство. Огромният Форд Галакси, който винаги създава проблеми при паркиране, характерният жест на Клео, за да си прибере косите си назад, страховитият горски пожар, изразът на малкия Пепе „когато бях по-голям, бях моряк“ – всички безценни цветни стъкълца от калейдоскопа на живота се складират в архивите на паметта.
Настъпва празникът, всички възбудено очакват новата година. Семейството празнува далеч от столицата при близки настъпването на 1971 г. Една разбита чаша с напитката пулке предвещава бъдещето...
„Roma” (2018) след „И твойта майка също“ (2001) е заснет от Куарон в Мексико, за да се възкреси мястото и историята. Магическо, широкоформатно, авторско кино! Поради ангажимент на оператора Емануел Любеци, режисьорът стои зад 65 милиметровата цифрова камера Alexa65 и успява да създаде свят-фотокартичка на миналото, в който се чувства духът на времето, на улиците, на старите автомобили, на киносалона с „Голямата разходка“ (1966) и прекрасните импровизации на Бурвил и Луи дьо Фюнес, където силуетите на Клео и Фермин се сливат с големия екран-режисьорът разказва с нежност, с емпатия и обич за своите герои и ни подтиква да ги усетим в тяхното пълнокръвие.
На пръв поглед „Roma” се характеризира с отсъствие на сложен сюжет, в диалога не присъстват сентенции и мъдрости, няма флирт с интелектуална многозначителност. Но пък делникът е уловен в неговата пъстрота и цялост. Две жени, всяка със своята социална принадлежност преминават през общо чувство-изоставени от мъжете, те трябва да се справят сами с предизвикателствата на битието. Клео трябва да роди дете, което не е признато от Фермин, а София трябва да се погрижи за прехраната на семейството си, освен преподавателска дейност, тя започва да работи и в издателство.
„Roma“ е филм за „малкият човек“. Клео е пасивна, не е от хората, които изразяват собствено мнение, в своята мълчаливост тя е анонимна, загубена душа. Затова цялото й същество изисква от нас зрителите да й обърнем внимание, да я забележим, да я прегърнем.
„Roma” предлага изобилие от гениални кадри, но бих искала да откроя любимите ми: първите минути, в които опознаваме дома на нашите герои, раждането на момиченцето на Клео и сцената на плажа след като Клео спасява децата от удавяне. Тези кадри са предположени от едно напрежение, което витае в пространството, тези кадри са негов отговор. За мен е интересен пътят, следван методично от Куарон, начинът, по който ние не сме наясно какво точно се случва, случва ли се нещо специално и въпреки това наблюдаваме с любопитство.
„Roma” е един от най-добрите филми на годината, не заради новаторския сценарий (историята е обикновена, нищо оригинално няма в битието на един дом), но майсторството на Куарон е в нюансите, в трепета и любовта, с която той ни представя този микро свят от началото до края на филма. Тази любов ни облъчва, тя ни заразява по един вълшебен начин, който завладява сетивата ни и прогонва равнодушието ни. „Roma” е невероятно красив филм, в който всеки кадър е ситуиран с прецизна мисъл, творбата на Куарон е подарена емоция, която ни прави по-добри към себе си и другите.
http://kinoto.bg/bg/articles/novini-i-sabitiya/-roma-alfonso-kuaron-v-tarsene-na-izgubenoto-vreme?fbclid=IwAR1-MdTq7ysI9LB4YZnA23TSJ4WiGVTEq-bzOmIYJGx6FKNU_uzqDjGG--8
kinoto.bg 26 dec