„Върлина“- руското предложение за Оскар - 2020 с лекторски модул - Регионална библиотека „Пенчо Славейков“- Варна
Въпреки, че вторият пълнометражен дебют на един от
най-младите руски режисьори Кантемир Балагов, остана извън челната петица на
номинираните за чуждоезичен Оскар филми, руското предложение за престижната
награда отдавна получи заслужени отличия, сред които и и от фестивала в Кан. На
31 януари от 16.30, приятелите на киното и редовните съмишленици на кино
рубриките на Елица Матеева ще се запознаят с творчеството на 28 годишния
режисьор, оператор и сценарист. Лекторията и прожекцията ще се проведат в отдел
„Изкуство“ на Регионална библиотека „Пенчо Славейков“-Варна.
Кантемир Балагов-режисьор |
Ученикът на
Александър Сокуров се оказа интересно явление в новата руска вълна от
режисьори. Зад гърба си има две награди от селекцията „Особен поглед“ в Кан. С
дебюта си „Теснота“ от 2017г. (награда на ФИПЕРССИ от Кан) показа, че умело
разработва сюжетите си, в които присъствието на млади и дебютиращи актьори
превръщат картината в екзотично, неочаквано преживяване. С „Теснота“, Балагов
въведе в света на киното Даря Жовнер, а във „Върлина“ правят кино прощъпулник
25-годишната Виктория Мирошниченко и 23-годишната Василиса Перелигина.
В основата
на „Върлина“ е залегнал един монолог от дебютната през 1983 г. книга на
нобеловия литературен лауреат Светлана
Алексиевич „Войната не е с лице на жена“. В нея Алексиевич разказва за
жените по време на Втората световна война. Книгата е предадена в издателството
през 1983 г., но вижда бял свят едва след началото на перестройката, като
предизвиква разпалени обвинения в пацифизъм, натурализъм и почерняне на
паметта. Но след като е издадена, още през 1986 г. получава награда на
Ленинския комсомол и е преведена на световни езици от близо и далеч– от
български до китайски и японски. По нея са създадени и спектакли, и филми (включително
по сценарий на самата Алексиевич). Балагов иска да заснеме един монолог от
книгата, но се отказва и създава свободен сценарий, в който главните персонажи
са две самотни жени, които са на кръстопът, те живеят заедно и работят в Ленинград
в трудно, жестоко време – 3 години след вдигането на Ленинградската блокада.
Получил се е специален филм за войната, в който няма сражения, няма кръв, но интимността
във филма е така оголена, че е тясно на сърцето. Всяка от двете жени се опитва
да надхитри пустотата, която я задушава. Но дори и фикс идеята на Маша, че Лия
може да стане майка и да роди дете, за което тя ще се грижи и няма да е
“ празна като утробата си“, не помага.
„Върлина“ е
филм за травмите от войната. Това е антивоенен манифест, а не история за войната.
В същината си всеки филм, гравитиращ около съдбите на персонажи, свързани с
войната, е антивоенен филм. Всеки човек се нуждае от човек. Филмът на Кантемир
Балагов показва, че живеем зле, все още сме вътре в тунела на материята и
пустотата.